۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
صادرات خاویار به اروپا مجددا آغاز شد| افزایش تنوع گونه های صادراتی در سال ۱۴۰۰
مدیر کل توسعه شیلات در گفتگو با «بازار»:

صادرات خاویار به اروپا مجددا آغاز شد| افزایش تنوع گونه های صادراتی در سال ۱۴۰۰

گلشاهی، مدیر کل توسعه بازار شیلات با بیان اینکه توقف موقتی صادرات خاویار برطرف شده است، اظهار داشت: در سال جاری ۲.۵ تن صادرات داشته ایم و در سال ۱۴۰۰ قصد داریم تنوع گونه های صادراتی را افزایش دهیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: چندی پیش فعالان صنعت خاویار نسبت به فراهم نشدن امکان صادرات خاویار توسط بخش دولتی معترض بودند و اذعان می داشتند که سازمان دامپزشکی همه ساله موظف است نمونه های خود را به آزمایشگاهی در اروپا ارسال کند تا متعاقبا اجازه صادرات از سوی اتحادیه اروپا داده شود. اما امسال سازمان دامپزشکی به دلایل نامشخصی این کار را انجام نداد و این امر باعث شد صادرکنندگان هنگام صادرات به یکباره غافلگیر شوند. با این وجود عیسی گلشاهی، مدیر کل توسعه بازار شیلات در گفتگو با «بازار» این اتفاق را مقطعی خواند و خبر از برطرف شدن آن داد.

گلشاهی گفت: این اتفاق خاص کشورهای اروپایی است اما همه این کشورها این کار را انجام ندادند. در واقع یک تا دو ماه این مشکل را به صورت موقتی داشتیم و پس از آن با تمهیداتی که به کار بسته شد این مشکل برای اتحادیه اروپا برطرف شد.

باز هم تاکید می کنم که صادرات خاویار برای همه جا انجام می شده و می شود و تنها در یک مقطع کوتاه در برخی از کشورهای اروپایی متوقف شد و بعد از اینکه ارسال نمونه ها و پرداخت هزینه های آزمایشگاهی توسط بخش خصوصی صورت گرفت مشکل برطرف شد

وی افزود: باز هم تاکید می کنم که صادرات خاویار برای همه جا انجام می شده و می شود و تنها در یک مقطع کوتاه در برخی از کشورهای اروپایی متوقف شد و بعد از اینکه ارسال نمونه ها و پرداخت هزینه های آزمایشگاهی توسط بخش خصوصی صورت گرفت مشکل برطرف شد.

صادرات ۲ و نیم تن خاویار در سال ۹۹ به سراسر دنیا
وی در خصوص عمده کشورهای اروپایی خریدار خاویار ایران نیز اظهار داشت: هفت کشور «انگلستان، آلمان، بلژیک، هلند، سوئیس، پرتغال و اسپانیا» عمده خریداران اروپایی خاویار ما هستند.

در یک مقطع کوتاه صادرات خاویار به برخی از کشورهای اروپایی متوقف شد و بعد از اینکه ارسال نمونه ها و پرداخت هزینه های آزمایشگاهی توسط بخش خصوصی صورت گرفت مشکل برطرف شد و الان صادرات خاویار برای همه جا انجام می شود

گلشاهی با بیان اینکه سال گذشته با احتساب مقادیری که به صورت مسافری از کشور خارج شده بود ۲ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم خاویار به سراسر کشورها صادر شده است، افزود: انتظار داریم تا پایان سال کل حجم صادرات خاویار به ۲ و نیم تن برسد.

وی افزود: البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل همه گیری کرونا از بهمن ۹۸ تا پایان خرداد ۹۹ صادرات برای همه کشورها متوقف بود و  ما عملا ۳ ماه صادرات نداشتیم.

عمان، میانمار و مالزی؛ مقاصد جدید صادراتی خاویار ایران
مدیر کل توسعه بازار شیلات در خصوص بازارهای جدید صادراتی که در سال جاری برای صادرکنندگان خاویار ایجاد شده است گفت: سه کشور عمان، میانمار و مالزی از مقاصد جدید صادراتی ما بودند و کشور قطر هم به عنوان شریک تجاری به میان آمده است.

وی افزود: از سوی دیگر در سال جاری حجم صادرات به استرالیا نیز توسعه پیدا کرد. در واقع تا پیش از این صادرات به استرالیا معطوف به خاویار بود اما امسال یک گونه ماهی پرورشی نیز به لیست صادراتی ما به این کشور اضافه شده است.

بازار داخلی و صادراتی ما تحت تاثیر همه گیری کرونا بود. با این وجود یکی از نکات بسیار مثبتی که در بازار داخلی اتفاق افتاد این بود که فروش های الکترونیک در بازار داخل توسعه پیدا کرد و بسیار هم تاثیر گذار بود

گلشاهی در خصوص چالش های این صنعت در سال ۹۹ خاطر نشان کرد: بازار داخلی و صادراتی ما تحت تاثیر همه گیری کرونا بود. با این وجود یکی از نکات بسیار مثبتی که در بازار داخلی اتفاق افتاد این بود که فروش های الکترونیک در بازار داخل توسعه پیدا کرد و بسیار هم تاثیر گذار بود.

به دلیل تورمی که امسال در نهاده ها رخ داد برخی از محصولات بین ۲۷ تا ۴۶ درصد افزایش قیمت داشتند

وی افزود: فروش اینترنتی شاید به لحاظ حجمی نتواند چندان کمک کند اما از این منظر که مصرف کننده نسبت به آن محصول اطمینان خاطر بدهد و مردم مجددا نسبت به خرید چنین محصولاتی گرایش پیدا می کنند موثر است.

گلشاهی گفت: این اتفاق در شرایطی بود که تعطیلی واحدهای فرآوری رخ داده بود و و کارگران بسیاری در آستانه بیکار شدن بودند. اما سیستم های فروش آنلاین بسیار کمک کننده بودند و در برخی واحدها حتی میزان فروش تا ۲.۷ درصد افزایش پیدا کرد.

در سال جدید قصد داریم هم بازارهای صادراتی را گسترش بدهیم و هم تنوع گونه های صادراتی را افزایش بدهیم

نوسانات قیمتی ۲۷ تا ۴۶ درصدی آبزیان در سال ۹۹
این مقام مسئول در خصوص نوسانات قیمتی محصولات آبزی در سال جاری اظهار داشت: طبیعتا به دلیل تورمی که در نهاده ها رخ داد برخی از کالاها بین ۲۷ تا ۴۶ درصد افزایش قیمت داشتند.

وی گفت: اگرچه صادرات به لحاظ قیمت ارزی افزایش پیدا نکرد اما چون نرخ برابری دلار به ریال افزایش پیدا کرد طبیعتا صادرات این محصولات برای صادرکنندگان هم مقرون به صرفه شد.

گلشاهی در خصوص برنامه های توسعه ای شیلات در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: در سال جدید قصد داریم هم بازارهای صادراتی را گسترش بدهیم و هم تنوع گونه های صادراتی را افزایش بدهیم.

کد خبر: ۷۶٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • درّآبادي IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      0 0
      سلام عليكم در حال حاضر با توجه به اعلام رفع موانع صادرات خاويار به اروپا امكان صادرات به همه كشورهاي اروپايي امكان پذير نيست.لطفا اگر مستنداتي وجود دارد منتشر نماييد