۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
پیکان دولوکس، مرد خسته جاده‌های ایران| اسطوره خودروسازی که تا ابد در خاطره‌ها می‌ماند
گفتگوی «بازار» با مالک پیکان کلاسیک

پیکان دولوکس، مرد خسته جاده‌های ایران| اسطوره خودروسازی که تا ابد در خاطره‌ها می‌ماند

شجاعی، مالک یک خودرو کلاسیک با اشاره به اینکه هنوز هم پیکان، این یار قدیمی ایرانیان برای همه مردم عزیز است، گفت: حتی مالکان خودروهای لوکس و اروپایی هم در مواجه با این خودرو توقف کرده و اقدام به عکس برداری می‌کنند.  

بازار؛ گروه خودرو: پیکان این مرد خسته جاده‌ها چه خاطره‌های تلخ و شیرینی که در دل خود جای نداده است؛ همان خودرویی که هر ایرانی حداقل یک خاطره سفر به مناطق زیارتی تا سیاحتی و طبیعی کشور را با آن در ذهن دارد و هرگاه دو چشم این ماشین را می‌بیند تمام آن گذشته‌ها را دوباره به خاطر می‌آورد و لبخند بر لبانش می‌نشیند.

سفرهای خانوادگی که مادربزرگ، پدربزرگ، همسر و فرزندان همگی در خودرو می‌نشستند و هیچ کسی از کمبود جا اظهار ناراحتی نمی کرد و مسیر بعضا طولانی تهران تا شهر مشهد مقدس را با آن عظیمت می‌کردند. با همان خودرو در کوچه و پس کوچه‌های مشهد می‌رفتند و بعد از زیارت حرم امام رضا (ع) دوباره مسیر بازگشت را در پیش می‌گرفتند. سفرهایی که یک بار به شرق کشور، یک بار به شمال و بار دیگر به مابقی مناطق منتهی می‌شد.

روزهایی که دیگر رفتند و حالا فقط خاطره آن‌ها و تعداد کمی از این خودروها باقی مانده است، با همین مقدمه در حاشیه آخرین گردهمایی کلاسیک سواران قرن ۱۳۰۰ به سراغ مهدی شجاعی، مالک پیکان دولوکس سبز یشمی مدل سال ۵۶ رفتیم که گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* خودتان را معرفی کنید و بگویید این خودرو پیکان سبز یشمی که در کنار آن با غرور ایستاده‌اید متعلق به چه سالی است و چندسال مالک آن هستید؟
مهدی شجاعی هستم و این پیکان سبز یشمی که در کنار آن ایستاده‌ام متعلق به سال ۱۳۵۶ است که بیش از ۳۲ سال از زمان خرید آن می‌گذرد. این خودرو نسخه وارداتی پیکان دولوکس است که به دلیل وارداتی بودن تریم داخل آن با مابقی خودروهای مشابه کمی تفاوت دارد.

* خودرو کلاسیک شما خیلی ظاهر تمیزی دارد و به نظر نمی‌رسد چندان با آن مسافرت رفته باشید، درست است؟

خیر، با این خودرو به مسافرت‌های زیادی رفته‌ام و تقریبا کل ایران را با آن گشته‌ام.

مهمترین خاطره‌ام به دوران نامزدی با همسرم برمی‌گردد و همانطور که این خودرو برای بنده عزیز است برای او هم خاطره انگیز است

* از اوایل دهه ۸۰ بحث اسقاط خودروهای فرسوده مطرح شده بود و در آن زمان هم خیلی‌ها فکر می‌کردند چنین خودروهایی از رده خارج هستند و باید هرچه سریع‌تر آن‌ها تبدیل به آهن قراضه شوند؛ چه شد شما بین این همه، قدر چنین خودرویی را دانستید و بجای اسقاط از آن نگهداری کردید؟ آیا خاطره خاصی مانع پیوستن شما به آن جمع بزرگ شد؟
بله، همان خاطره‌ها باعث این شد که این خودرو را حفظ کنم و به قدری اکنون خاطر این ماشین برایم عزیز است که برای آن یک واحد آپارتمان خریداری کردم که پارکینگش را استفاده کنم و بخش مسکونی آن را هم اجاره دهم. البته تمام مردم ایران با این خودرو خاطره های بسیاری دارند و همه آن را دوست دارند.

* شاخص ترین خاطره ای که از این خودرو دارید چیست؟
مهمترین خاطره‌ام به دوران نامزدی با همسرم برمی‌گردد و همانطور که این خودرو برای بنده عزیز است برای او هم خاطره انگیز است.

* هنوز هم با این خودرو مسیرهای طولانی را طی می کنید یا فقط هفته ای یکی دوبار آن را بیرون می آورید و مسافت‌های کوتاه را با آن می روید؟  
نه، الان دیگر از این خودرو برای مسیرهای طولانی استفاده نمی کنم و برخی اوقات در حد یکی دوساعت آن را بیرون می‌آورم تا مردم خاطرات خوشی که از این خودرو دارند را دوباره یادآوری کنند.

* غیر از این خودرو، خودروهای دیگری هم دارید؟
بله، سه خودرو دیگر که شامل آزرا ۲۰۱۴، بی ام و Z۴، ریو را دارم هر کدام دست یکی از اعضای خانواده هستن اما پیکان برای بنده مجزا از تمام این خودروها است.

* اشاره کردید گاهی خودرویتان را بیرون می آورید تا تجدید خاطراتی برای مردم شود، برخورد اغلب مردم با شما و خودرویتان چطور است؟
خیلی عالی است، همه می‌ایستند عکس بگیرند. یکی از رفتارهای جالب این است که صاحبان خودروهای مدل بالا هم برای این پیکان می‌ایستند و می گویند شما اول حرکت کنید؛ به نوعی می توان گفت مردم یک جور احترام خاصی برای چنین خودروهایی قائل هستند.

صاحبان خودروهای مدل بالا هم برای این پیکان می‌ایستند و می گویند شما اول حرکت کنید؛ به نوعی می توان گفت مردم یک جور احترام خاصی برای چنین خودروهایی قائل هستند

* چه اتفاقی رخ داد که عضو کلوپ کلاسیک سواران خودرو ایران شدید؟ آیا از دوستان و هم دوره‌ای های خودتان هم در این مسیر قدم گذاشته‌اند یا علاقه فردی خودتان بوده است؟
همانطور که اشاره کردم دوست دارم مردم این خودرو را ببینند، با آن عکس بگیرند و خاطراتشان زنده شود. در مورد بخش دوم سوالتان باید بگویم که نه دوستی مثل خودم نداشتم که به خودرو کلاسیک علاقه مند باشد و علاقه شخصی خودم بود.

* در مورد سختی‌های نگهداری یک خودرو کلاسیک که تا همین چنددهه اخیر جزو پرتیراژترین خودروهای ایران بود برایمان بگویید؟ هنوز هم قطعات پیکان پیدا می شود یا همچون خودروهای کلاسیک آلمانی و آمریکایی با مشکلاتی همراه است؟
قطعات این خودرو هست اما مقداری با مشکل پیدا می شود. البته قیمت آن نیز کمی بالا است. چون مثل گذشته قطعات آن در همه جا نیست، هرکسی هرچقدر بخواهد قیمت گذاری می کند. اکثر قطعات آن را از شهرستان ها تهیه می کنم. این خودرو هرچند قدیمی است و گاهی با نقص فنی مواجه می شود اما هیچ وقت به مشکلی که بخواهم بگویم مشکل بزرگی بوده و خودرو بخوابد مواجه نشده است.

* با توجه به اینکه زمان زیادی از عمر آن می‌گذرد، پوسیدگی ندارد؟
نه هیچ پوسیدگی ندارد؛ البته این خودرو تمام رنگ است و داخل موتور نیز برای جلوگیری از آسیب دیدگی مومیایی شده است.

* هنوز تعمیرکاران علاقه به تعمیر این خودروها دارند؟
بله، خودشان تمایل بالایی دارند که این خودرو را تعمیر کنند. علاه بر این چند وقت پیش به کارواش رفته بودم و همه میگفتن بیا توی خط ما تا کارهای خودرو را انجام دهیم و کلی عکس و فیلم از آن گرفتند.

* خودروهای بالای ۳۰ سال را پلاک تاریخی می گیرند، برای این موضوع اقدامی نمی کنید؟
پلاک تاریخی‌ها به آن هایی که در گذشته پلاک ملی نگرفته بودند می دهند. پلاک خودرو بنده شخصی است و همه جا می توانم با آن تردد کنم اما پلاک تاریخی فقط هفته ای دوبار امکان تردد دارد و با محدودیت های زیادی مواجه است.

کد خبر: ۷۶٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha