۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
مصرف‌کنندگان در مناطق آزاد باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

مصرف‌کنندگان در مناطق آزاد باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند

موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد اظهار کرد: نباید بین مصرف‌کننده در تهران و یا شهری دیگر با مصرف‌کننده در منطقه آزاد تفاوتی وجود داشته باشد.

به گزارش بازار، سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به دلایل تشکیل مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد اگر رسالتی که بر دوش آن‌ها قرار گرفته بود را عملیاتی می کردند باید از همه معافیت هایی که طبق قاعده در همان دنیا وجود دارد بهره مند می شدند.

وی با اشاره به معافیت های مالیاتی بر مناطق آزاد اظهار کرد: آنچه امروز مطرح است، مالیات بر ارزش افزوده است. آنچه در کمیسیون تلفیق مصوب شده است و در صحن علنی مورد عنایت نمایندگان قرار گرفته است مسئله دریافت مالیات از ارزش افزوده است. سؤال این است چرا فردی که در تهران یک نوشابه می نوشد باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند اما اگر همان نوشابه را در منطقه آزاد مصرف کند نیازی به پرداخت آن ندارد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: توسعه صادرات غیر نفتی رسالت مناطق آزاد است و اگر معافیت هایی در نظر گرفته شده است برای جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی است تا تولیدات آن‌ها به عنوان صادرات غیر نفتی به کشورهای دیگر ارسال شود. همچنین بستر برای ورود گردشگران خارجی فراهم شده است تا از تولیدات خریداری کنند.

وی در عین حال از اجرایی نشدن اهداف ایجاد مناطق آزاد گفت و بیان کرد: متأسفانه مناطق آزاد در حال حاضر تبدیل به محلی برای واردات شده است. شاهد هستیم برخی افراد شناسنامه افراد دیگر را برای خرید از مناطق آزاد استفاده می کردند تا آن کالاها را در سرزمین اصلی با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

سید محمدهادی سبحانیان در ادامه با اشاره به تمام گزارش های نظارتی که در کشور تهیه شده است، گفت: متأسفانه بر اساس این گزارش ها معافیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مالیات بر ارزش افزوده محلی برای فرار مالیاتی گسترده و شفاف نشدن زنجیره کالا و خدمات در کشور شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه معافیت های مالیاتی مناطق آزاد درآمدهای مالیاتی را در کشور کاهش می دهد، منجر به اتکای بیشتر کشور به درآمدهای غیر مالیاتی یعنی نفتی می شود.

این اقتصاددان با یادآوری اینکه معافیت مالیاتی بر عملکرد اقتصادی همچنان باقی است، عنوان کرد: در خیلی از مناطق آزاد دنیا مالیات بر ارزش افزوده صورت می گیرد زیرا مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کننده پرداخت می کند. نباید فرقی بین مصرف کننده در مناطق آزاد و مصرف کننده ای دیگر در مشهد باشد. این مسئله از منظر عدالت باید مورد توجه قرار گرفته شود.

کد خبر: ۷۶٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha