۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
سازگاری با شرایط و کاهش دامنه سود؛ رمز ماندگاری در بازارهای جهانی| عدم حمایت دولت از صنعتگران گلخانه ای
«بازار» در گفتگو با یک فعال صنعت گلخانه ای بررسی کرد

سازگاری با شرایط و کاهش دامنه سود؛ رمز ماندگاری در بازارهای جهانی| عدم حمایت دولت از صنعتگران گلخانه ای

قطاروند، مشاور تبلیغات و فناوری یک شرکت تولیدکننده فیلم های گلخانه ای معتقد است: برای رقابت در بازارهای جهانی بهترین گزینه سازگاری با شرایط فعلی است؛ حتی به بهای لحاظ کردن دامنه سود کمتر بایستی بازارهای هدف را حفظ کنیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: با توسعه سطح گلخانه های کشور و به روز شدن تجهیزات این صنعت تولیدکنندگان داخلی نیز برای جا نماندن از بازار رقابت به دنبال به کار گیری جدیدترین تجهیزات و امکانات هستند. این در حالی است که با نوسانات قیمت ارز و به تبع آن بالا رفتن هزینه ها، تولیدکنندگان زیادی نمی توانند مواد مورد نیاز خود را از دیگر کشورها به راحتی وارد کنند به همین دلیل تولیدکنندگان تجهیزات گلخانه ای داخلی با به روز رسانی خود سعی دارند به روز ترین ابزار را در اختیار آنها قرار بدهند.

در این راستا خبرنگار «بازار» گفتگویی با «مرضیه قطاروند» مشاور تبلیغات و فناوری یک شرکت تولیدکننده «فیلم های گلخانه ای» انجام داده است که در ادامه می خوانید. گفتنی است وی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع پلیمر است و مدت ۱۰ سال در بحث تولید فیلم های گلخانه ای فعالیت می کند.

*در ابتدا کمی در خصوص نوع فعالیت تان و ضرورت توسعه کشت گلخانه ای توضیح بدهید.
در ابتدا باید بدانید که محصولات پلیمری طیف گسترده ای دارند که یکی از شاخه های کاربردی در صنعت کشاورزی، تولید فیلم های چندلایه و تک لایه است. ما در واقع تنها دارنده خطوط ۵لایه فیلمهای عریض گلخانه ای تا عرض ۲۲ متری هستیم که توانسته ایم فیلم ۵ لایه گلخانه ای را با چنین عرضی تولید کنیم.

همانطور که می دانید معمولا با توجه به مشکلات اقلیمی که در کشور داریم و بحران آب فعلی، کشت گلخانه ای روش نوینی است که به واسطه آن می توانیم محصولات را با صرفه جویی در  سموم آفت کش، آب و ایجاد محیط مناسبی برای پرورش رشد بدهیم. از سوی دیگر با توجه به برنامه کلان دولت در وزارت جهاد کشاورزی گسترش کشت های مدرن و گلخانه ای یکی از راهکارهای اصلی است که می توان جلوی بسیاری از بحران ها را در صنایع غذایی بگیریم.

عدم حمایت صنعتگر داخلی توسط دولت یکی از مواردی است که در صنعت تجهیزات گلخانه ای به وفور دیده می شود

این در شرایطی است که کشور ما منطقه ای است که دامنه تنوع آب و هوایی وسیعی دارد و در خطه جنوب و نواحی سردسیر در برخی فصول اصلا نمی توان کشتی انجام داد. بنابراین با کشت های گلخانه ای این قابلیت به وجود می آید که شما در هر اقلیم آب و هوایی یک «میکروکلایمیتی (اقلیم کوچک)» درست کنید که بتوانید گیاه را پرورش دهید. برای این امر نیاز است که فیلم از لحاظ مهندسی طراحی شده باشد و نیاز به افزودنی های مناسبی دارد که بتواند برای فردی که هزینه می کند و بستر گلخانه را فرهم می سازد مناسب باشد. یکی از این موارد افزودنی های «آنتی یوی» است؛ UV دامنه طیف نور خورشید  یکی از قسمت هایی است که ضرر می رساند به خاطر اینکه زنجیره های پلی اتیلن مقاومت کافی در برابر تخریب نوری ناشی از آلترا وایولت «Ultra Violet» را ندارند. بنابراین باید از افزودنی های آنتی یوی مناسب در این صنعت استفاده شود وگرنه بحران های جبران پذیری را در زمان های کوتاهی که حتی نزدیک به زمان برداشت محصول است به گلخانه دار وارد می کند.

ما در این شرکت با طراحی مهندسی و استفاده از افزودنی های مناسب اروپایی محصولات را توسعه می دهیم و برای اینکه هیچ شکی برای مشتری نهایی ایجاد نشود برای محصولات تولیدی ضمانت نامه بیمه ایران در نظر گرفته ایم.

*تولیدات شما فقط با هدف بازار داخلی است یا بازارهای صادراتی هم دارید؟
ما طیف گسترده ای از محصولات را صادر می کنیم و از سوی دیگر یکسری محصولات تولیدی ما بازار داخلی ندارد و به طور خاص برای حوزه شمال دریای مازندران، حوزه CIS، حاشیه خلیج فارس و عراق، طراحی شده است. در واقع ذائقه مشتریان ما متفاوت است به طوری که مثلا در افغانستان نوعی محصول را می پسندند که با نوع محصول صادراتی ما به کشور اوکراین متفاوت است. لذا بر این حسب ما طیف گسترده ای از محصولات را بر اساس نیاز مشتریان طراحی و صادر می کنیم.

*با توجه به شرایط موجود و محدودیت ها، بازاریابی ها را چگونه انجام می دهید؟
بازاریابی ما به واسطه حضور شخص در اقلیم است که ما در هر حوزه جغرافیایی نمایندگی می دهیم و  از سوی دیگر یکی از مواردی که الان روی آن فعالیت جدی داریم بازاریابی مجازی است که بسیار هم خوب جواب داده است.

سازگاری با شرایط و کاهش دامنه سود؛ رمز ماندگاری در بازارهای جهانی| عدم حمایت دولت از صنعتگر داخلی در تجهیزات گلخانه ای

*مزیت رقابتی تولیدات شما در بازارهای جهانی چیست؟
با توجه به اینکه وقتی بحث رقابت پیش می آید دو پارامتر بسیار مهم است یکی کیفیت و دیگری قیمت، ما روی بحث کیفیت تمام تلاش مان را به کار گرفته ایم و با دارا بودن ماشین آلات به روز، سعی داریم بتوانیم در این فضای رقابتی از سایر فعالان این حوزه عقب نمانیم.

روی بحث قیمت هم با توجه به مشکلاتی که به واسطه تحریم ها در واردات افزودنی ها داریم، قطعا مشکلاتی هست اما دلیل نمی شود که خودمان را محدود کنیم. در حقیقت سازگاری با این شرایط بهترین گزینه است برای کسب بازار یک حوزه جغرافیایی و قطعا ما هم سیاست های خودمان را حتی با دامنه سود کمتر در این زمینه لحاظ می کنیم چون در بازارهای جهانی حرف یک کمپانی ایرانی در میان است. آنچه برای ما هدف است جدا از توسعه بازار خودمان این است که یک تولیدکننده ایرانی بتواند یک محصول با کیفیت را که در خور رقابت با سایر تولیدکنندگان در سطح دنیا باشد، عرضه کند.

ذائقه مشتریان خارجی اصولا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و لذا تولیدکننده برای صادرات محصولات خود باید طیف گسترده ای از محصولات را بر اساس نیاز مشتریان طراحی و صادر کند

*بیشترین چالشی که در سال ۹۹ با آن مواجه بودید چه در بخش تولید، توزیع، بازار و دیگر بخش ها چه بود؟
اغلب تولیدکنندگان صنایع پلیمری با چند بحث رو به روز هستند؛ یکی نوسانات قیمت مواد اولیه در بازار داخلی است. این در شرایطی است که چون تولیدات ما بین المللی به طور عادی یک تا دو بار افزایش قیمت مواد را در کل دنیا داریم. در واقع یکسری از موادی را که وارد می کنیم شامل این افزایش قیمت می شود. از طرف دیگر بازار داخل هم نوسانات زیادی دارد و این مشکلات نهایتا منجر می شود که در مقایسه با سایر رقبای خارجی دامنه سود کمتری داشته باشیم.

از دیگر چالش های موجود این است که در بسیاری از مواقع حتی مواد داخلی دچار نوسانات کیفی می شود. بنابراین عدم دسترس بودن، نوسانات کیفی و مواردی این چنینی باعث می شود که در  شرایطی که ما توانایی تولید حجم بالاتری داریم به همین میزان تولید بسنده کنیم.  لذا عدم حمایت صنعتگر داخلی توسط دولت یکی از مواردی است که در این صنعت به وفور دیده می شود و تمام هم و غم تولید کننده این است که حداقل این مورد را به مشتری نهایی منتقل نکند.

با این وجود ما کماکان امید داریم با توجه به اینکه بخشی خصوصی بخش اعظمی از گردش چرخ صنعت را به عهده دارد دولتمردان نگاه نویی به این صنعت داشته باشند و حمایت های بیشتری از صنعتگران این حوزه انجام دهند تا مدیرانی که سرمایه های کلانی را در این صنعت وارد کرده اند با دلگرمی بیشتری ادامه مسیر بدهند.

*برای سال جدید چه اهدافی را دنبال می کنید؟
برنامه ما برای سال ۱۴۰۰ در حوزه بازار ورود به قاره های جدید است. ما خوشبختانه تا به حال در حوزه CIS  و خاورمیانه خوب کار کرده ایم و این برنامه را داریم که به اقلیم هایی که تا الان عدم دسترسی وجود داشت ورود کنیم.

از سوی دیگر روی بحث محصولات نوین وارد شده ایم و در سال آینده در حوزه نانو و بایومتریال (مواد زیستی)  قطعا فیلم هایی تولید خواهیم کرد و در دسترس مشتریانی که معمولا هم خارج از کشور هستند قرار خواهیم داد.

کد خبر: ۷۶٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha