۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
حذف میوه از سبد غذایی مردم ایلام
یادداشت؛

حذف میوه از سبد غذایی مردم ایلام

ایلام- «گرانی میوه در کنار درآمد بسیار پایین مردم باعث حذف میوه از سبد غذایی مردم ایلام شده است» این جملات بخشی از یادداشت جبار صفربیگی فعال رسانه ای برای بازار است که در ادامه می خوانید.

جبار صفربیگی؛ بازار: گرانی میوه و مواد غذایی در کنار درآمد پایین به دغدغه مردم ایلام تبدیل شده چراکه امسال قیمت میوه‌های فصلی به ‌قدری بالاست که خانواده‌های بسیاری توان خرید آن را ندارند.گرانی میوه توان خرید را از مردم سلب کرده است.

با شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت‌ها، رونق را از کسب‌وکارهای زیادی گرفته و مردم نیز فقط به فکر این هستند تا نیاز روزانه‌ خود را تامین کنند و همین که بتوانند مرغ و گوشت و میوه با قیمت مناسب پیدا کنند و بخرند راضی شده و به خانه برمی‌گردند.

هزینه‌های اصلی خانوار آنقدر افزایش یافته که امسال تقاضا برای خرید میوه از سوی مردم نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش یافته است. کافیست این روزها سری به میوه فروشی‌های شهر ایلام زده تا با ارقامی روبرو شوید که از خریدن میوه منصرفت شوید.

 امسال قیمت میوه در ایلام آنقدر گران است که فقط باید قیمت را پرسید و رد شد. حتی دست فروش های بلوارها هم دم از کیلویی ۱۵ و ۲۰ هزار تومان می زنند و این در حالی است که همین میوه ها از باغداران با قیمت نازل خریداری می شود

با گذر از بازار میوه فروشان خواهیم دید قیمت‌ پرتقال، نارنگی، خیار، موز و سیب نسبت به هفته‌های اخیر دچار نوساناتی شده است، این درحالی است که مسئولان ادعا می‌کنند که افزایشی در قیمت میوه وجود ندارد.

 امسال قیمت میوه در ایلام آنقدر گران است که فقط باید قیمت را پرسید و رد شد. حتی دست فروش های بلوارها هم دم از کیلویی ۱۵ و ۲۰ هزار تومان می زنند و این در حالی است که همین میوه ها از باغداران با قیمت نازل خریداری می شود.

برای قشر محروم جامعه، بیکاران،کارگران وکارمندان حداقل بگیر، سخت است که بخواهند میوه‌های فصلی که هر کدام کیلویی ۱۰ هزارتومان به بالا هستند را تهیه و مصرف کنند.

اقشار و خانواده‌های بی بضاعت و فقیر جامعه که شامل تعداد زیادی از مردم استان در ایام کرونا را شامل می‌شوند، چه گناهی دارند که در سایه بی تدبیری مسئولان توانایی خرید میوه ندارند؟ آیا جامعه‌ای که تعداد زیادی از افراد آن توانایی تغذیه سالم را ندارند، جامعه تندرست و شادابی خواهد بود و در ایام کرونا می‌توانند سیستم را تقویت کنند.

حال که مسئولان نظارتی و بازرسان توانایی تنظیم قیمت واقعی بازار میوه را ندارند، افراد و خانوار مرفه و پولدار جامعه باید در کنار اقشار محروم و ضعیف از خرید میوه گران خودداری کنند تا دلالان و سودجویان بازار میوه مجبور شوند قیمت‌ها را تعدیل کنند

متاسفانه از طرفی هم میوه‌های امروزی دیگر کیفیت لازم را نداشته و علاوه بر گرانی، از مزه خوبی برخوردار نیستند و شهروندان بعد از خرید کامل پشیمان می‌شوند که هزینه زیادی برای خرید میوه‌های بی‌کیفیت صرف کرده‌اند.

حال که مسئولان نظارتی و بازرسان توانایی تنظیم قیمت واقعی بازار میوه را ندارند، افراد و خانوار مرفه و پولدار جامعه باید در یاری اقشار محروم و ضعیف از خرید میوه گران خودداری کنند تا دلالان و سودجویان بازار میوه مجبور شوند قیمت‌ها را تعدیل کنند.

گرانی میوه در بازار استان ایلام در حالی کاملا مشهود است که وقتی شهروندان به روسای اتحادیه ها این گرانی ها اطلاع می دهند، اما بازهم این قیمت های نجومی هیچ تغییری نمی کنند و انگار چاره ای برای آن نیست.

دلال بازی باعث می شود که مردم و به خصو قشرهای کمتر از میوه استفاده کنند، در سالی که بنام رونق تولید درآمده است جا دارد این‌قدر دست دلالان برای فشار بر مردم باز نباشد.

متاسفانه امروزه شهروندان با مراجعه به بازار، فروشگاه ها و برخی از سوپرمارکت ها با قیمت های نجومی بیشتر اقلام از جمله میوه مواجه می شوند که اصلا فکرش را هم نمی کردند.

در پایان نیز انتظار می‌رود مسئولان بیشتر به بازار سر بزنند و نظارت دقیقی بر قیمت میوه‌های موجود در بازار اعمال کنند و نیاز مبرم جامعه است که با متخلفان برخورد قاطعانه‌ای داشته باشند.

کد خبر: ۷۶٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha