۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
تمام کشورهای جهان مشتری فرآورده ایران
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

تمام کشورهای جهان مشتری فرآورده ایران

بیگی نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، ایجاد ارزش افزوده، فروش آسان‌تر محصولات پالایشی و درآمدزایی بیشتر را به‌عنوان فواید پالایشگاه‌سازی برشمرد و آلودگی هوا را ازجمله مضرات آن دانست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، هادی بیگی‌نژاد در تحلیل فواید و مضرات پالایشگاه سازی، گفت: توسعه پالایشگاه سازی محاسنی همچون ایجاد اشتغال و گریز از تحریم را به دنبال دارد چراکه فرآورده های پالایشگاهی، فروش بیشتر و بهتر از نفت داشته و برای کشور درآمدزایی می‌کند.

فرآورده‌های نفتی ایران با کشورهای  دیگر فرقی ندارد
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نفت ایران ویژگی‌های مشخص خود را دارد به همین دلیل قابل ردیابی است، ادامه داد: همچنین از آنجا که تعداد کشورهایی که پالایشگاه‌های خود را با نفت ایران سازگار کردند بسیار محدود هستند و حتی به تعداد انگشت‌های دست نمی‌رسند بنابراین ما می‌توانیم به تعداد محدودی از کشورها نفت صادر کنیم لذا نفت ایران قابل شناسایی و تحریم است اما درصورت تبدیل نفت به فرآورده این مشکل حل خواهد شد چراکه بنزین، گازوئیل و مازوت ایران با کشورهای دیگر تفاوتی ندارد.

همه کشورهای جهان مشتری فرآورده ایران
بیگی نژاد تاکید کرد: از آنجا که فرآورده نفتی قابل تحریم و ردیابی نیست لذا می‌توان آن را به تعداد کشورهای بیشتری صادر کرد و تقریبا همه کشورهای جهان مشتری فرآورده ایران هستند.  

به گفته وی اگرچه کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان مشتری نفت ایران نیستند اما به شدت به فرآورده های نفتی ما نیاز دارند ضمن آنکه حسن بزرگ امکان صادرات زمینی نیز به این کشورها کار را آسان‌تر می‌کند.

بیگی نژاد ایجاد ارزش افزوده را حسن دیگر صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق پالایشگاه‌سازی عنوان کرد و افزود: ایجاد ارزش‌افزوده به‌معنای فروش فرآورده‌های نفتی با قیمتی بیشتر از فروش خود نفت است در حالی که به دلیل تحریم مجبور به فروش نفت با قیمت کمتر و با تخفیف هستیم تا مشتری به خرید ترغیب شود اما فروش فرآورده نیاز به تخفیف ندارد.

آلودگی هوا ازجمله معایب پالایشگاه سازی
این نماینده مجلس در ادامه به برخی از معایب پالایشگاه سازی اشاره کرد و گفت: پالایشگاه سازی آلودگی هوا را به دنبال دارد اما باید برای کاهش این آلودگی تلاش کرد.

به گفته وی پساب‌های نفتی و شیمیایی، آلودگی صوتی و مواردی از این دست که معمولاً در کنار واحدهای پتروشیمی پدید می‌آیند چالش‌های‌ زیست محیطی ایجاد می‌کنند بنابراین اگر مورد بررسی‌های دقیق و استانداردساز قرار نگیرند می‌توانند چالش آفرین باشند.

پالایشگاه سازی برای کشور ضروری است
بیگی نژاد تاکید کرد: امروزه همان طور که جامعه بشری ناگزیر به استفاده از خودرو یا شوینده برای شستن دست و لباس و... است (در حالی که این مواد آلودگی ایجاد می‌کنند) پالایشگاه سازی نیز با وجود مضرات‌اش برای کشور ضروری است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است با وجود آنکه پالایشگاه سازی مضراتی دارد اما به دلیل آنکه محاسن آن به مضرات‌ آن به اصلاح می‌چربد نباید ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه را متوقف کرد.

کد خبر: ۷۶٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha