۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
مازندران روی گسل؛ تاب آوری ضعیف بَم شمال
بازار گزارش می‌دهد؛

مازندران روی گسل؛ تاب آوری ضعیف بَم شمال

ساری- پتانسیل بالای رخداد زمین لرزه ای با قدرت تخریب بزرگ در مازندران به دلیل واقع شدن روی دو گسل بزرگ خزر و البرز دور از انتظار نیست، این درحالی که تاب آوری برابر این حادثه نیازمند تقویت زیرساخت ها است.

بازار؛ گروه استان ها: هیولای خفته ای که ۶۰۰ کیلومتر از استان های شمالی کرانه خزر را در برگرفته و طغیان آن می تواند قدرت تخریب شدیدتر از بم کرمان را برجای گذارد.

بررسی یافته ها نشان داده که گسل خزر در طول فعالیتش همواره زمین لرزه هایی با مقیاس هفت ریشتر به بالا داشته و زیرساخت های لرزان موجود در شمال از جمله مازندران برابر این گسل تاب آوری چندانی نخواهد داشت.

۷۵ درصد وسعت ۲۳ هزار کیلومتر مربعی مازندران روی گسل خزر والبرز واقع شده و این هیولای خفته در زیرپوست شهرها و مناطق مازندران، آرمیده است.

 زمین لرزه های بزرگی در مناطق خزری ثبت شده است
یک استاد دانشگاه زمین شناسی با اظهار اینکه گسل خزر و شمال البرز در طول تاریخ همواره آثار تخریبی بالایی برجای گذاشته است، به خبرنگار بازار گفت: تاکنون زمین لرزه های مخربی درمناطق مختلف از جمله بابل، آمل و غیره ثبت شده است وزمین لرزه سال ۱۳۸۳ در بلده مازندران شواهدی از گسل خزری را نمایان کرده است.

حسین اسلامی با عنوان اینکه انتظار می رود گسل خزر هر ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال با رخداد وزمین لغزشی به بزرگی هفت ریشتری خود را نمایان سازد، افزود: این گسل پهنای کرانه جنوبی دریای خزر را دربرمی گیرد و متاسفانه زیرساخت های شهرهای شمالی از جمله بنادر و شهرهای ساحلی در این مناطق واقع شده است.

وی با عنوان اینکه باید نسبت به تقویت زیرساخت ها در حوزه جنوبی دریای خزر تلاش بیشتری کرد، افزود: ریزش ورانش سنگ و جوشش ماسه از جمله مخاطرات معمول به شمار می رود.

وی با عنوان اینکه متاسفانه اطلاعات دقیقی از گسل خزر وجود ندارد، یادآور شد: حرکت گسل خزر نسبت به گسل تهران ۱۰ برابر و قدرت تخریب آن نیز بیشتر خواهد بود.

مناطق مرکزی مازندران از نظر زلزله پرریسک هستند
هر روز و هر هفته شاهد وقوع زمین لرزه های مختلف در استان مازندران هستیم که قدرت آن تاکنون بین دو تا چهار ریشتر بوده است و سالانه بیش از چندصد زمین لرزه وپس لرزه دراستان مازندران ثبت می شود، محمد زارع استاد دانشگاه نیز با اشاره به اینکه گسل مازندران تحت تاثیر گسل های دیگر است، افزود:مناطق مرکزی مازندران بیشترین مناطق دارای ریسک وبروز زلزله به شمار می روند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه تاکنون زلزله های بزرگی در استان مازندران طی سالیان رخ داده است، افزود: این زمین لرزه ها سبب تغییر شکل و کج شدن آبرفت های جوان شده اند.

وی ادامه داد: با توجه به ضعف زیرساخت ها، انتظار می رود وقوع یک زمین لرزه شدید، خسارت جدی را در این منطقه ایجاد کند و زلزله سال ۱۳۲۶ سنگچال بندپی و ویرانی ۱۲۰ روستا از جمله این حوادث بوده است.

با توجه به ضعف زیرساخت ها، انتظار می رود وقوع یک زمین لرزه شدید، خسارت جدی را در این منطقه ایجاد کند و زلزله سال ۱۳۲۶ سنگچال بندپی و ویرانی ۱۲۰ روستا از جمله این حوادث بوده است

این استاد دانشگاه به عوامل ساختاری وزمین شناسی برای وقوع زمین لرزه و فعالیت گسل اشاره و اضافه کرد: وقوع سونامی در گسل خزر وجود دارد و در کف دریای استان نیز هفت گسل زمین لرزه شناسیی شده است اما مطالعات نشان می دهد که اندازه زمین لرزه چندان بزرگ نخواهد بود.  

واقع شدن مازندران روی گسل زلزله، ضرورت تقویت زیرساخت ها و تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای پیش یابی و پیشگیری از خسارت ها را در مازندران الزامی می سازد، شتاب نگارها و توسعه آن می تواند نظارت بر ساخت وسازها را تقویت کند.

سید محمد نظری مدیرکل راه وشهرسازی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ایمن سازی شهرها و مناطق برابر حوادث از جمله زلزله وظیفه مهم به شمار می رود، یادآور شد: باید با شناسایی مناطق با شتاب وتخریب زیاد، نسبت به قطع شریان های اصلی گاز وبرق و توقف نیروگاه ها قبل از وقوع زلزله اطلاع رسانی کنیم.

طرح شتاب نگار در مازندران اجرا می شود
وی با اشاره به اجرای طرح شتاب نگار در استان اظهار داشت: این شتاب نگارهای برخط سبب می شود تا تا قبل از وقوع زمین لرزه، اطلاع رسانی داشته باشد از این رو نصب دستگاه های شتاب نگار برخط در شهرهای پرجمعیت و با خطر لرزه ای بالا در دستور کار قرار دارد.

وی راه اندازی سامانه پاسخ سریع وهشدار سریع را از دیگر برنامه ها بیان کرد و گفت: طبق ضوابط آیین نامه ای، دستگاه های شتاب نگار، شتاب و وقوع مکان زمین لرزه را مشخص خواهند کرد و پارامترهای اصلی در تخریب ساختمان نیز در هنگام رویداد ثبت می شود.

نظری با عنوان اینکه ثبت شتاب نگارها سبب می شود تا بتوانیم نیروهای امدادی را به مناطقی که خسارت بیشتری وارد شده، اعزام کنیم ، افزود: با توجه به ثبت آنلاین اطلاعات، اجرای این طرح در کاهش خطرپذیری تاثیر بسزایی دارد.

موقعیت جغرافیایی حساس مازندران، مرزی بودن و همسایگی با پایتخت ووقوع صدها زمین لرزه کوچک و نسبتا بزرگ در استان، توجه و شناسایی دقیق گسل ها و حریم آن را برای کاهش خطرپذیری امری الزامی می داند.

کد خبر: ۷۶٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha