۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
۱۰۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی در توسعه بنادر صورت گرفت
وزیر راه و شهرسازی:

۱۰۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی در توسعه بنادر صورت گرفت

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساماندهی پایانه‌های مرزی از روزهای آینده با مرز بازرگان شروع می‌شود، گفت: ظرفیت بنادر در نیمه سال آینده از ۲۸۵ میلیون تن عبور خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی درباره پیاده سازی دقیق سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل، افزود: با سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل، برای مثال وضعیت اسفبار بارگیری در بنادر متحول شده است، در بندر شهید رجایی، کامیون‌ها برای بارگیری شاید ۲ هفته هم معطل می‌شدند، نوسانات و مفاسد در این فرایند بود، اما با نظام جدید همه این مشکلات دگرگون شده است، در حال حاضر در بندر شهید رجایی یک کامیون حداکثر ۲۴ ساعت معطل می‌ماند، همه اطلاعات مربوط به بار و بارگیری با پیامک به راننده ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی (ره) به عنوان پایلوت، در اجرای برنامه جدید نظام حمل‌ونقل وارد شده‌اند، این برنامه در حال تسری یافتن به بنادر دیگر است، نظام جدید حمل‌ونقل تا پایان دولت در همه بنادر اجرا می‌شود.

اسلامی گفت: گام بعدی اجرای سامانه‌های اطلاعات یکپارچه در پایانه‌های مرزی برای ترانزیت است، یکی از گرفتاری‌های تجارت کشور در پایانه‌های مرزی نبود این اطلاعات یکپارچه است، تراکم و توقف زیادی در پایانه‌های مرزی داریم و همه دستگاه‌ها، رویه‌های کنترلی خود را در پایانه‌ها انجام می‌دهند که موجب توقف هزاران دستگاه کامیون در پایانه‌های مرزی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش بنادر، ظرفیت بنادر در ابتدای دولت یازدهم ۱۸۰ میلیون تن بود و این ظرفیت در نیمه سال آینده و با پایان فرصت خدمت دولت دوازدهم از ۲۸۵ میلیون تن عبور خواهد کرد، یعنی حدود ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی در توسعه بنادر داشتیم.

اسلامی ادامه داد: این ظرفیت‌سازی با رویکرد تبدیل بنادر به بنادر نسل سوم خواهد بود، در بنادر نسل سوم، بنادر فقط محل تخلیه و بارگیری نیستند بلکه محل تولید بار هم هستند. ظرفیت‌هایی در بنادر ایجاد می‌شود که به تولید محصولات صادراتی یا پردازش و فرآوری محصولات دیگری را که قابلیت عرضه به بازار داخل یا بازار صادراتی مجدد دارد در دستور کار قرار دادیم. این اقدامات از عوامل شتابدهنده به توسعه بنادر کشور بوده که اتفاق بزرگی در حوزه حمل‌ونقل دریایی و امور بنادر است؛ موضوع مهم دیگر نوسازی ۱۰۰۰ فروند شناور سنتی است.

وی گفت: نکته مهم دیگر بحث توسعه راه‌آهن و شبکه ریلی کشور است، طبق تأکیدات قانون برنامه باید سهم راه‌آهن در جابه‌جایی‌ها به ۳۰ درصد برسد. افزایش خطوط، افزایش ظرفیت خطوط، اتصال به مراکز تولید بار در زمره سیاست‌های وزارت راه وشهرسازی بوده که در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وضعیت شبکه ریلی کشور در اول دولت یازدهم ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بوده و تا پایان سال آینده از ۱۴۰۰۰ کیلومتر عبور خواهد کرد. ۵ استان در این دولت به شبکه ریلی متصل شد و تا پایان دولت ۴ استان دیگر هم به شبکه ریلی متصل خواهند شد.

کد خبر: ۷۶٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha