۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
برنامه جدید هیوندای برای حل مشکل کمبود تراشه| رقبا و خط تولید خودروسازان کره‌ای در بحران هستند

برنامه جدید هیوندای برای حل مشکل کمبود تراشه| رقبا و خط تولید خودروسازان کره‌ای در بحران هستند

گروه خودروسازی هیوندای تا پیش از ایجاد بحران کمبود تراشه از بوش و کانتیننتال اقدام به خرید و تامین تراشه‌های مورد نیاز می‌کرد حال با توجه به کمبود جهانی ایجاد شده احتمالا این خودروساز کره‌ای شرکت تله چیپس که با سامسونگ الکترونیک در تعامل هست را به عنوان تامین کننده اصلی در اولویت قرار دهد.

بازار؛ گروه خودرو: گروه خودروسازی هیوندای تا کنون با مشکل جهانی کمبود تراشه در صنعت خودرو دست به گریبان نبود، زیرا از سال گذشته حجم قابل توجه‌ای از تراشه‌ها را ذخیره و خریداری کرده بود.
کاهش تراشه‌ها در صنعت خودرو جهان از جمله فولکس واگن و جنرال موتور در راس این مشکل قرار دارند، آلمان و آمریکا نیز به دنبال توافق همکاری برای حل این کمبود هستند.
از سویی خودروسازان ژاپنی از جمله تویوتا اعلام کردند که تا چهار ماه دیگر با موجودی فعلی تراشه‌های خود در انبار می‌توانند تولید را انجام دهند. ژاپن نیز کاملا وضعیت مشابه کره‌ای‌ها دارد و اگر اقدامی برای رفع این کمبود از سوی اجماع جهانی انجام نشود، بحران تولید دامن گیر صنعت خودرو و بازار جهانی خواهد شد.

مدیران هیوندای بیان کردند که اگر به زودی این مشکل جهانی برطرف نشود، هیوندای دچار زیان جدی خواهد شد. زیرا نیاز تولید به تراشه برای فناوری‌های جدید در خودروها بسیار زیاد است

مدیران هیوندای بیان کردند که اگر به زودی این مشکل جهانی برطرف نشود، هیوندای دچار زیان جدی خواهد شد. زیرا نیاز تولید به تراشه برای فناوری‌های جدید در خودروها بسیار زیاد است. دو نفر از تامین کنندگان هیوندای که نخواستند نام شان فاش شود، گفتند: این خودروساز کره‌ای همچنان در پی خریداری بیشتر تراشه‌ها است، این درحالی هست که رقبا به دلیل کاهش میزان سفارشات را به پایین‌تر سطح خود رساندند.

تحلیلگران صنعت خودرو، معتقد هستند که زنجیره تامین هیوندای دچار تزلزل شده و خط تولید نیز درپی آن متوقف خواهد شد. هرچند که این خودروساز کره‌ای با محافظه کاری بیشتری تولیدات را انجام داده، اما موجودی قطعات تامینی خود با چالش جدی مواجه شده است.

یکی از تامین کنندگان هیوندای، گفته است که این خودروساز به زودی کاهش تولید محصولات را در دستور کار قرار خواهد داد. از سویی خرید نیمه‌هادی ها روبه کاهش هست تا تراشه‌های مورد نیاز صنعت خودرو از سوی تولیدکنندگان آن تامین شود. اما نباید فراموش کرد که بیشترین ظرفیت خرید و استفاده از تراشه‌ها مربوط به صنعت تلفن‌های هوشمند و لپ تاپ است.
تولیدکنندگان تراشه‌های مورد نیاز خودروسازان بیشتر تولیدات خود را به بزرگ‌ترین تولیدکننده تایوانی سپردند. اما متاسفانه این تولیدکنندگان اولویت را به سفارش شرکت‌های الکترونیکی اختصاص داده‌اند.

براساس آمار، گروه خودروسازی هیوندای نسبت به سال ۲۰۱۹ کمترین مقدار تراشه را خریداری کرده، اما در سه ماهه پایانی سال میلادی گذشته مقدار سفارش را افزایش داده و به دنبال شناسایی منابع جدید برای تامین نیز پیش رفته است.

هیوندای به دلیل بازار داخلی نسبتا خوبی که برایش ایجاد شده بود، چندان با ضرر مالی یا فشار اقتصادی مواجه نشد. از سوی تعامل همکاری با ژاپن و چین، این تجربه را به خودروساز کره‌ای منتقل کرد که در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود در پی بحران ویروس کرونا کمبود یا چالش جدی برای آن فراهم نشود.
سخنگوی هیوندا نیز به تازگی اعلام کرده که این خودروساز به دنبال همکاری با تامین کنندگان خود برای حفظ تولید پایدار است.

افزایش کمبود و بالارفتن نگرانی در صنعت خودرو
تا پیش از ایجاد بحران کمبود، هیوندای از بوش و کانتیننتال اقدام به خرید و تامین تراشه‌های مورد نیاز می‌کرد. زیرا این دو شرکت همواره در تلاش برای کاهش هزینه‌های تولید بوده و هستند.
کیم جین وو، تحلیلگر سرمایه گذاری و اوراق بهادار در کره، گفت: این کمبود شرایطی را برای هیوندای فراهم کرده که در گام نخست اطمینان از تولید محصولات پیدا کند و سپس مواد اولیه مورد نیاز خود را ارزان بخرد.

نباید فراموش کرد که هیوندای تامین‌کنندگان محلی بیشتری نسبت به رقبا دارد. هیوندای به احتمال زیاد شرکت تله چیپس که با سامسونگ الکترونیک در تعامل هست را به عنوان تامین کننده اصلی در اولویت قرار دهد.

روز پنجشنبه هیوندای در بیانه‌ای اعلام کرد که قصد دارد در ماه مارس برای تنظیم موجودی برخی از مدل‌ها، فعالیت خود را در یکی از کارخانه‌های خود متوقف کند. بنابراین این شرکت با تنظیم تولید مدل ضعیف، فروش سوناتا را کنترل می‌کند تا تراشه‌ها را همچنان ذخیره داشته باشد

روز پنجشنبه هیوندای در بیانه‌ای اعلام کرد که قصد دارد در ماه مارس برای تنظیم موجودی برخی از مدل‌ها، فعالیت خود را در یکی از کارخانه‌های خود متوقف کند. بنابراین این شرکت با تنظیم تولید مدل ضعیف، فروش سوناتا را کنترل می‌کند تا تراشه‌ها را همچنان ذخیره داشته باشد. سوناتا از محبوب‌ترین سدان‌های کره‌جنوبی هست. سال گذشته ۶۷ هزار و ۴۴۰ دستگاه سوناتا از ۱۴۵هزار و ۴۶۳ دستگاه سدان تولید شده را عرضه داشته است.

هیوندای انتظار دارد که در سه ماهه سوم سال میلادی جاری کمبود ناشی از تراشه پایان یابد و از ماه اکتبر برای پیشگیری از ایجاد اختلال در زنجیره تامین، موجودی‌های تراشه را بررسی خواهد کرد.
مدیران کیا نیز در پی این واکنش گفتند: ما نمی‌خواهیم بگوییم که برای سه تا شش ماه آینده آماده هستیم، اما می‌توانیم اعلام کنیم که هیچ گونه اختلال فوری در تولید مشاهده نمی‌کنیم.

یک مقام آگاه در هیوندای اعلام کرد که این هفته تراشه‌های فراوانی برای اطمینان از تداوم تولید در این خودروساز ذخیره شده است. شرایط نسبت به گذشته بسیار سخت شده و تلاش دارند که به تامین کنندگان استراتژیک خود سفارش‌های فراوانی دهند.  

کد خبر: ۷۶٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha