۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
اجرای طرح زراعت چوب در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گیلان
استاندار گیلان تاکید کرد:

اجرای طرح زراعت چوب در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گیلان

رشت- استاندار گیلان گفت: در سال جاری طرح زراعت چوب در دو هزار و۵۰۰ هکتار از اراضی اجرا شد و سال آینده نیز در دو هزار هکتار غرس می شود.

به گزارش بازار به نقل از استانداری گیلان، ارسلان زراع در جلسه بررسی طرح زراعت چوب به تأمین نیاز پنج میلیون متر مکعب مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی و بخش‌های وابسته به این حوزه گیلان به عنوان قطب تولید MDF و ورق های چوبی اشاره و خاطرنشان کرد: به سبب محدودیت واردات چوب و اجرای طرح تنفس جنگل، انتخاب طرح زراعت چوب، بهترین مسیر برای تأمین نیازمندی‌هاست.

استاندار به پیش‌بینی اجرای طرح زراعت چوب در شش هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی گیلان در اسناد بالادستی و قانون برنامه ششم توسعه نیز اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته؛ اجرای طرح مذکور در سطح دو هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شده و دوهزار هکتار نیز در سال آتی اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه فارغ از نقش‌آفرینی مهم زراعت چوب در تأمین مواد اولیه، اقتصاد، اشتغال و معیشت در بی‌نیازی از واردات و افزایش میزان صادرات نیز اثرگذار است، گفت: موضوع زراعت چوب به عنوان یک طرح راهبردی و یک اصل انکارناپذیر مورد توجه ماست و باید در کنار پیش بینی برنامه ششم، در ادامه نیز با جدیت ادامه پیدا کند.

زارع توجه به آموزش، تحقیقات، ترویج و مشارکت مردم را مؤلفه هایی مهم در اجرای موفق اهداف این طرح ارزیابی کرد و افزود: انجام مطالعات جدید، استمرار تحقیقات، تقویت نظارت جدی و حمایت های لازم در تأمین ماشین آلات و امکانات مورد تأکید است.

وی ادامه داد: اقدام موثر رئیس سازمان جنگل‌ها در برداشت از صنوبرهای دیرزیستی با استفاده از ظرفیت قانونی بسیار تسهیل گر بود که با استقبال مردم با فرهنگ گیلان و به دور از هرگونه آسیب اجتماعی، اجرا شد.

نماینده عالی دولت در گیلان خواستار بازگشت ۱۰ درصدی عایدات ناشی از برداشت چوب در سطوح واگذار شده به استان برای امور مرتبط با این حوزه شد و گفت: پیشنهاد ایجاد صندوق خاص برای این موضوع نیز در دست بررسی قرار می‌گیرد.

وی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف برای انجام طرح زراعت چوب باتوجه به محدودیت عرصه‌ها تأکید و تصریح کرد: استفاده از بالغ بر پنج هزار هکتار اراضی مستثنیات و نیز اراضی تحت مالکیت نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد شهید، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و نیروهای مسلح با تأمین نهال مورد نیاز، امکان‌پذیر است.

استاندار گیلان یادآور شد: شرایط بررسی، جانمایی و احداث اسکله در آستارا، تالش، انزلی و بندر کاسپین برای واردات چوب با پوست و رفع نگرانی های انتقال آفات و رعایت ملاحظات برای تأمین بخشی از مواداولیه وجود دارد.

وی به رشد ۱.۷ درصدی سطح زیرکشت زراعت چوب استان در اراضی مستثنیات در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ اشاره‌ کرد و گفت: این میزان در سال ۹۹ شاهد رشد ۳.۲ درصدی بوده و میزان استحصال نیز در همین مدت ۷.۶ رشد را نشان می‌دهد.

کد خبر: ۷۶٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha