۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
بازار تنظیم نیست؛ تامین کالاهای اساسی دغدغه این روزهای شهروندان
گزارش بازار از وضعیت کالاهای اساسی در مشهد؛

بازار تنظیم نیست؛ تامین کالاهای اساسی دغدغه این روزهای شهروندان

مشهد- شمارش معکوس برای پایان سال و فرارسیدن ایام نوروز فرا رسیده اما متأسفانه امسال علاوه بر سایه‌اندازی کرونا، کمبود و نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی در بازار موجب نگرانی و دغدغه بسیاری از خانواده‌ها شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: از دو ماه گذشته تاکنون وضعیت برخی از کالاهای اساسی مانند روغن مایع و جامد رو به وخامت گذاشته و بازار با کمبود جدی مواجه شده است.

گفتنی است درحالی‌که افزایش قیمت‌ها سبد خرید مردم را کوچک کرده است این روزها نبود برخی از کالاها نیز به این نگرانی دامن زده است.

افزون بر دو هفته است که مرغ کشتار روز در مشهد مقدس نایاب شده و لذا در آستانه فرارسیدن عید نوروز و هم‌چنین ماه مبارک رمضان در فروردین‌ماه سال آینده‌نگرانی برخی از خانواده‌ها را در تأمین کالاهای اساسی باید منطقی دانست.

گرانی و کمبود
در همین رابطه یکی از شهروندان مشهدی با تشبیه وضعیت فعلی بازار به هرج‌ومرج  و بی‌تدبیری به ما گفت: بیش از چند ماه است که روغن در بازار توزیع نمی‌شود وصف‌های بسیار طولانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش بسته است که باوجود شرایط کرونا اجازه تهیه این کالای اساسی را نمی‌دهد.

این شهروند بیان کرد: در طی دو هفته گذشته نیز مرغ کشتار روز از فروشگاه‌های سطح شهر پر کشیده است وصف‌های طویلی برای دریافت ۲ عدد مرغ تشکیل می‌شود که ظرف مدت یک ساعت مرغ توزیع‌شده تمام می‌شود!

وی بابیان اینکه همه‌ساله شاهد برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و ارائه برخی از اجناس باقیمت‌های متعادل‌تر بودیم اظهار کرد: امسال کرونا این موضوع را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و متأسفانه گرانی بیداد می‌کند.

این شهروند با ابراز گلایه از قیمت مرغ  بیان کرد: در حال حاضر قیمت یک کیلو گوشت فیله مرغ بسته‌بندی به ۴۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش چراغ خاموش گوشت قرمز
به گزارش خبرنگار بازار متأسفانه برخی از فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی در طی یک هفته گذشته نرخ برخی محصولات از جمله گوشت قرمز را به شکل چراغ خاموش افزایش دادند.

متأسفانه گوشت قرمز نیز در هفته گذشته با افزایش غیرمنطقی همراه بود و برخی از فروشگاه‌ها قیمت ران بدون چربی را تا کیلویی ۱۵۵ هزار تومان افزایش دادند این در حالی است که تا دو هفته پیش قیمت این کالا از کیلویی ۱۳۰ هزار تومان تجاوز نمی‌کرد.

گفتنی است مشاهدات خبرنگار ما حاکی است تا ماه گذشته توزیع گوشت گاوی گرم به قیمت هر کیلو ۷۰ هزار تومان با استقبال خوبی از طرف مصرف‌کنندگان همراه بود که در حال حاضر این محصول با افزایش قیمت و به کیلویی ۹۰ هزار تومان در بازار خودنمایی می‌کند و بنا بر گفته توزیع‌کنندگان چند روزی است زمینه توزیع این محصول نیز کاسته شده و تقریباً نایاب شده است.

تأمین  کالاهای اساسی
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان خراسان رضوی در همین راستا بابیان اینکه تلاش‌های انجام‌گرفته در راستای تأمین و توزیع کالاهای اساسی در آستان عید نوروز ادامه دارد به بازار گفت: هم‌زمان با فرارسیدن ایام نوروز  و  افزایش تقاضا در بازار لذا تمهیدات لازم برای تأمین و توزیع کالاهای اساسی ازجمله برنج، روغن، شکر و گوشت گرم و منجمد در دستور کار قرار داشته است.

علی غفوری مقدم در این رابطه اظهار کرد: در همین راستا از ماه‌های گذشته نسبت به ذخیره‌سازی مواد غذایی اقدام و توزیع آن به‌صورت مرحله‌ای در حال انجام است.

توزیع برنج
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان خراسان رضوی بابیان اینکه توزیع برنج از هفته گذشته در سطح بازار آغازشده است افزود: در این رابطه اظهار کرد: در همین راستا نسبت به توزیع دو هزار و ۴۰۰ تن برنج وارداتی باقیمت ۱۸۵ هزار ریال در سطح بازار اقدام شده است که تا پایان اسفندماه این روند ادامه خواهد داشت.

بسیاری از مصرف کنندگان بر این امید هستند که شاید دولتی ها با توزیع مرغ منجمد بتوانند شاخ قیمت ها را شکسته و سفره آن ها را زینت ببخشند اما در حال حاضر هیچ خبری از توزیع مواد پروتئینی از جمله مرغ منجمد با قیمت های دولتی در بازار نیست

غفوری مقدم افزود: البته در چند روز گذشته سهمیه‌ ۲ هزار و ۴۰۰ تن دیگری را هم از تهران دریافت کرده‌ایم که تصمیم داریم طی روزهای آینده روی بحث قیمت و نوع توزیعش در کمیسیون تنظیم بازار استان تصمیم‌گیری خواهد شد که بتوانیم توزیع آن را تا پایان اسفندماه انشا الله در شبکه توزیع باقیمت مصوب توزیع کنیم.

افزایش سهمیه روغن
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی در خصوص کمبود روغن در بازار هم ضمن قبول برخی کمبودها اذعان کرد: با پیگیری‌های انجام پذیرفته سعی شده تا سهمیه استان افزایش پیدا کند لذا در همین راستا سهمیه‌ای معادل سه هزار تن برای آخرین ماه سال به استان تعلق‌گرفته است که در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ تن از این سهمیه دریافت و در حال توزیع است و مابقی این سهمیه انشالله تا پایان اسفندماه در شبکه توزیع و به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

غفوری مقدم بابیان اینکه حدود دو هزار تن روغن خام برای تصفیه به کارخانه‌ها تحویل و در حال تصفیه است افزود: بااین‌حال قول‌های مساعدی برای افزایش سهمیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای داده‌شده تا به هر شکل ممکن کمبود این محصول جبران شود که البته هنوز میزان این سهمیه‌ها تعیین نشده است.

تأمین شکر
وی هم‌چنین در خصوص تأمین شکر به‌عنوان یکی از اقلام پرمصرف در آستانه شب عید نیز اظهار کرد: در همین راستا سهمیه‌ای معادل ۴ هزار و ۴۰۰ تن به در بخش خانوار تخصیص پیداکرده است که از این رقم ۵۰ درصد به شهرستان‌های استان اختصاص دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی با اشاره به اینکه این محصول در قالب بسته‌های یک کیلوگرمی به قیمت ۸ هزار و ۷۰۰ تومان در دسترس مصرف خانواده‌ها قرار خواهد گرفت افزود: در حال حاضر عرضه و توزیع شکر با نرخ مذکور در مراکز تأمین کالا آغازشده است .

غفوری مقدم بابیان اینکه ۲۰ درصد از کل این سهمیه برای قند باقیمت هر کیلو ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌شده است  افزود: خوشبختانه در این راستا برای تأمین مصرف خانواده‌ها تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

تأمین مرغ گرم
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان  هم‌چنین در پاسخ به این سؤال که بسیاری از خانواده‌ها در حال حاضر از بابت تهیه مرغ کشتار روز ابراز نگرانی می‌کنند ادامه داد: در همین راستا نشستی در قالب ستاد تنظیم بازار با حضور دستگاه‌های ناظر ازجمله جهاد کشاورزی، دامپزشکی و هم‌چنین تعزیرات و سازمان صمت برگزار شد که نتیجه آن برنامه‌ریزی و هماهنگی برای رفع این مشکل ورامین مرغ  تأمین در بازار بود.

علی غفوری مقدم با اشاره به اینکه فروش قیمت مرغ بیش از نرخ اعلام‌شده و کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تخلف محرز است اظهار کرد:  با هماهنگی‌های انجام پذیرفته انشالله کمبود موجود در بازار طی روزهای آتی رفع خواهد شد ضمن اینکه تلاش برای دریافت مجوز توزیع مرغ در بازار ادامه دارد تا کمبود این محصول در بازار تأمین شود.

نبودمرغ منجمد با قیمت تعادلی

در حالی که این روز ها مرغ کشتار روز در بازار کیمیا شده و قیمت های نجومی آن خریداران را در حیرت گذاشته است لذا بسیاری از مصرف کنندگان بر این امید هستند که شاید دولتی ها با توزیع مرغ منجمد بتوانند شاخ قیمت ها را شکسته و سفره آن ها را زینت ببخشند اما در حال حاضر هیچ خبری از توزیع مواد پروتئینی از جمله مرغ منجمد با قیمت های دولتی در بازار نیست.

به گزارش خبرنگار بازار در همین حال مدیرکل پشتیبانی امور دام استان خراسان رضوی در خصوص کمبود مرغ کشتار روز در استان و عدم توزیع مرغ منجمد توضیح داد: با توجه به اینکه در تأمین و تولید مرغ مشکلی وجود ندارد و درروند عرضه است که به دلیل مسائل نظارتی شاهد عدم توزیع مرغ هستیم، توزیع مرغ منجمد جهت تنظیم بازار در این شرایط انجام نمی‌شود.

سعادت علی نیا در این رابطه اذعان کرد: از ابتدای امسال تاکنون توزیع مرغ منجمد به‌منظور تنظیم بازار استان به میزان چهار هزار و ۸۰۰ تن انجام‌شده است.

وی بابیان اینکه این میزان توزیع مرغ تنظیم بازار در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از هفت برابر شده است ادامه داد: توزیع مرغ منجمد و اعلام سهمیه برای استان در پایان سال و آستانه آغاز سال نو همانند سنوات گذشته انجام می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان خراسان رضوی ادامه داد: نیاز استان خراسان رضوی به مرغ گرم روزانه ۴۲۰ تن است بنابراین بیش از ۱۰۰ تن مازاد تولید در استان داریم بنابراین نباید نیازی به توزیع مرغ منجمد باشد.

علی نیا اضافه کرد: به‌زودی سهمیه توزیع مرغ منجمد برای پایان سال در استان از سوی تهران اعلام و به‌محض اعلام، توزیع آغاز می‌شود.

کد خبر: ۷۶٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha