۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
خزان بازار در آستانه فصل بهار؛ نمایشگاه بهاره تغییر ماهیت داد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

خزان بازار در آستانه فصل بهار؛ نمایشگاه بهاره تغییر ماهیت داد

مشهد- همه‌ساله در آستانه شب عید نمایشگاهی بهاره فرصتی ایجاد می‌کرد تا با گردهمایی اصناف بسیاری از اقشار آسیب‌پذیر نیز از تخفیفات اعمال‌شده کالایی را به نرخ مدنظر تهیه کنند اما امسال کرونا بساط خریدوفروش را در قالب این نمایشگاه‌ها در خراسان رضوی و سراسر کشور برچیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اصناف از سال گذشته تاکنون به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا خسارت‌های زیادی متحمل شدند و حالا دو سال است که نبود برگزاری نمایشگاه بهاره آسیب دیگری را به آن‌ها تحمیل کرده است.

اگرچه برخی افراد نمایشگاه‌های بهاره را محلی برای مغازه تکانی اصناف می‌دانستند اما همواره این نمایشگاه‌ها به دلیل تخفیف‌های فراوان و عرضه جنس با هر قدرت خریدی محبوبیت خاصی در بین شهروندان دارند.

البته همه‌ساله با برپایی نمایشگاه بهاره البته تعدادی از اصناف هم گلایه داشتند که این نمایشگاه‌ها کاروکاسبی آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد اما حالا کرونا موجب شده که باوجود تعطیلی نمایشگاه بهاره بازهم تغییر در وضعیت اصناف و فروش آن‌ها حاصل نشود.

رکود در فصل فروش
بازار مرکزی، «جنت» و هم‌چنین ۱۷ شهریور ازجمله مراکز عمده و معروف مشهد مقدس هستند که برخلاف انتظار سالیانه این روزها حال‌وروز خوشی ندارد با نزدیک شدن به عید نوروز رنگ و بوی سال های گذشته را ندارد.

همه‌ساله در این روزهای سال درحالی‌که به‌قول‌معروف مشتری از مشتری در بازار پوشاک مشهد از هم جدا نمی‌شد اما این روزها با رکودی غیرقابل‌باور روبروست.

رکود در بازار در طی یکی دو ماه گذشته موجب شد تا کسبه به طرق مختلف ازجمله فروش فوق‌العاده و یا حراج مشتریان را ترغیب به خرید کنند اما به نظر می‌رسد که حال‌وروز بازار نه‌تنها بهتر نشده است بلکه رو به وخامت گذاشته‌شده است و این قیمت های حراجی نیز نتوانسته چرخ اقتصاد را شتاب بدهد.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه مجوز فروش فوق‌العاده و حراج  در طی ماه‌های گذشته به اصناف از طریق اتحادیه داده نشده است اظهار کرد: طبق بخشنامه‌هایی که به اتحادیه ابلاغ شد در شرایط فعلی مجوز  حراج و فروش فوق‌العاده صادر نشد  لذا  تعدادی از افراد که اقدام به حراج و فروش فوق‌العاده کردند بدون مجوز دست به این اقدام زدند.

سید مهدی لسان طوسی  اظهار کرد: برگزاری هرگونه فروش فوق‌العاده و یا حراج منوط به اخذ مجوز از اتحادیه است و لذا اگر قرار بر اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده باشد باید حتماً مجوزهای لازم دریافت شود.

وی بابیان اینکه متأسفانه از سال گذشته تاکنون آسیب‌های غیرقابل جبرانی به این صنف واردشده است ادامه داد: با توجه به اینکه صنف ما از فصل  و مد تبعیت می‌کند لذا این صنف بیش از اصناف آسیب‌پذیر است لذا بسیاری از اجناس زمستانی به فروش نرفت و فروشندگان حاضرند اجناس خود را زیر قیمت و حتی به قیمت خرید نیز عرضه کنند.

کاهش خرید فروشگاه‌ها
به گزارش خبرنگار بازار بازار آجیل هم که همیشه در این روز ها مشتریان خاص خود را داشت و متقاضیان را برای خرید تا بیرون مغازه ها به صف می کشید حالا چشم انتظار مشتری برای خرید است.

حسین ازغدی یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار در بلوار مصلا مشهد به ما می‌گوید: در حال حاضر به دلیل بحران کرونا حجم سفارش‌ها کسبه برای بازار شب عید نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است و این امر ناشی از کاهش خریدهای نوروزی و افزایش قیمت کالاهاست.

مشهد اکنون در وضعیت زرد قرار داررد اما اگر به سمت رنگ نارنجی و قرمز حرکت کند احتمال ایجاد محدودیت وجود دارد اما خبرهای شایع شده مبنی بر تعطیلی بازار و اصناف از ۱۵ اسفندماه شایعه است و چنین اخباری صحت ندارد

وی با اشاره به کاهش تقاضا در روزهای پایانی سال به ما می‌گوید: چنانچه میزان شیوع کرونا باز در روزهای پایانی سال صعودی باشد، میزان خریدها کاهش خواهد یافت و اصناف امسال نیز همانند سال گذشته کسب‌وکار خوبی را نخواهند داشت و انتظار می‌رود دولت برای امسال طرح و برنامه مناسبی برای جبران خسارت اصناف موردنظر داشته باشد.

وی افزایش قیمت را یکی از دلایل کاهش خریدهای عمده از طرف مغازه‌دارها عنوان کرده و می‌گوید: سال گذشته نیز بارهای خریداری‌شده متأسفانه به فروش نرفت و لذا بسیاری از کسبه از این موضوع واهمه دارند که شاید امسال هم با محدودیت فروش روبرو شوند.

نمایشگاهی به وسعت ایران
رئیس اتاق اصناف مشهد بابیان اینکه به دلیل شرایط موجود و بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، به‌هیچ‌عنوان فروش تجمعی کالا به‌صورت حراج یا نمایشگاه در سراسر کشور ازجمله مشهد مقدس برپا نمی‌شود در این رابطه به بازار گفت: محدودیت‌ها در برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا به علت شیوع کرونا موجب شد تا در قالب طرحی با عنوان «نمایشگاهی به وسعت ایران» کالاهای ضروری و اساسی را با تخفیف ویژه در اختیار شهروندان قرار دهیم.

محمود بنانژاد در خصوص تمهیدات لازم برای کمک به اصناف و برون‌رفت از مشکلات افزود: بسیاری از واحدهای صنفی شرکت‌کننده در این طرح، در مجتمع‌های تجاری فعالیت دارند که برای شناسایی و اطلاع‌رسانی این طرح پوسترهایی طراحی‌شده است و فروشگاه‌ها باید مجوز و نشان اجرای این طرح را از اتاق اصناف دریافت می‌کنند.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برگزاری این طرح افزود: این طرح به اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی ابلاغ‌شده است و لذا برخی واحدها برای دریافت مجوز فروش فوق‌العاده اقدام کرده‌اند و برخی دیگر از واحدها در حال دریافت مجوز برای عضویت در این طرح و فروش ویژه اجناس خود هستند.

رئیس اتاق اصناف مشهد عنوان کرد: در نمایشگاهی به وسعت ایران کالاهای پرمصرف مردم در ایام نوروز مانند شیرینی و شکلات، آجیل، کیف و کفش، پوشاک و برخی مواد غذایی و لوازم‌خانگی با تخفیف عرضه می‌شود و ازنظر تعداد صنوف و تنوع کالا هیچ محدودیتی وجود ندارد.

بنانژاد گفت: تخفیف برای عرضه کالاها درفروش فوق‌العاده نوروزی بر اساس قیمت واقعی آن‌ها خواهد بود و قیمت کالا به‌اضافه درصد قانونی سود آن، فاکتور خرید را شامل می‌شود.

وی گفت: صنوف منتخب تا ۱۵ فروردین‌ماه سال آینده فروش فوق‌العاده خود با شعار نمایشگاهی به وسعت ایران را با نصب بنر و ارایه صفحه در اپلیکیشن اتاق اصناف آغاز خواهند کرد. 

تعطیلی بازار شایعه یا واقعیت؟

گذشته از رکود حاکم در بازار این روز ها شایعه تعطیلی بازار و بازگشت محدودیت های کرونایی در ایام پایانی سال هم چون سال قبل بیش ازهمه کسبه را نگران کرده و موجب شده تا با احتیاط بیشتری خرید کنند زیرا بیم آن را دارند که بازار با محدودیت های سال قبل روبرو شده و اجناس آن ها مانند سال گذشته مرجوع شود.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال تعطیلی اصناف وجود دارد یا خیر بیان کرد: مشهد اکنون در وضعیت زرد قرار داررد اما اگر به سمت رنگ نارنجی و قرمز حرکت کند احتمال ایجاد محدودیت وجود دارد اما خبرهای شایع شده مبنی بر تعطیلی بازار و اصناف از ۱۵ اسفندماه شایعه است و چنین اخباری صحت ندارد.

امیر دلداری با اشاره به اینکه با توجه به نزدیک شدن روزهای پایان سال نسبت به تشدید نظارت‌ها اقدام شده است اظهار کرد: به‌منظور نظارت بر اصناف گروه‌های بازرسی در تمام سطح شهر فعال و همواره نسبت به رصد قیمت‌ها اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به عملکرد این واحد از تاریخ بیستم آبان ماه تا چهارم اسفندماه سال جاری اظهار کرد: در این مدت تعداد یک هزار و ۷۷ گروه مشترک در بازرسی‌ها مشارکت داشتند که بدین‌وسیله در قالب تعداد ۳۵۰ هزار بازرسی افزون بر ۲۱۰۰ واحد صنفی به دلیل تخلفات در مشهد مقدس مهروموم شدند.   

ضرری که جبران نشد
بنا بر آمار منتشره واحدهای صنفی به دلیل بحران کرونا، ماهانه بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان در کشور متضرر شدند و به همین دلیل بعد از گذر از فصل بهار، دولت مجوز فعالیت محدود برخی از صنوف که خطر کمتری داشتند، صادر کرد اما به نظر می‌رسد باوجود برداشتن محدودیت‌ها اما خسارت‌های وارده به این اصناف هنوز جبران نشده است.

بنا بر گفته بسیاری از مسئولان اتحادیه‌ها اصناف انتظار داشتند تا دولت مسائلی همچون مالیات، بیمه، نظام بانکی، شهرداری، عوارض و سایر دریافتی‌ها در راستای حمایت از اصناف تولیدی، توزیعی و خدمات فنی  قدم بردارد اما ظاهراً  دولت هیچ توجهی به این برنامه نداشت.

بنا بر اظهارات بسیاری از کسبه اگر دولت به دنبال رونق تولید و افزایش امنیت روانی، اقتصادی و اجتماعی است باید از واحدهای تولیدی و توزیعی حمایت کند؛ چراکه با تعطیلی هر واحد کوچک بین ۴ تا ۶۰ شغل از بین می‌رود. ما تا یک سال و نیم و حتی شاید دو سال دیگر درگیر ویروس کرونا خواهیم بود اگر دولت برنامه دقیقی برای مدیریت این اوضاع نداشته باشد، مشکلات بیشتر می‌شود.

کد خبر: ۷۶٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha