۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
مسئولان وعده حمایت  از دانش  بنیان ها را اجرایی کنند
ایده های نو در گفتگو با «بازار»

مسئولان وعده حمایت از دانش  بنیان ها را اجرایی کنند

هر شرکتی یا کسب و کاری که بخواهد آغاز به فعالیت کند علاوه بر ایده پردازی توسط بنیانگذارانش، برای تداوم تولیدو توسعه نیاز به حمایت های سازمانهای زیربط و دولت دارد.

فرحناز سپهری - خبرگزاری بازار؛ از آنجا که جوانان نوآور برای تاسیس شرکت های دانش بنیان ایده هایی بلند پروازانه ای در سر دارند و به توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر می اندیشند، اما گاها در این مسیر به دلیل عدم حمایت ها و کمبود سرمایه دلسرد و یا کسب و کارشان با شکست روبرو می شوند. این درحالی است که  موسس شرکت دانش بنیان الکترو فراز رابین که سه سال از تاسیس شرکت  می گذرد، عدم پشتیبانی دولتی از لحاظ مالی، اخذ مجوزهای لازم اداری و کمبود سرمایه را  از چالش های راه اندازی کسب و کارش می داند. برای آگاهی از پیچ و خم های این مسیر نه چندان هموار، با نجم الدین شاهوردی، بنیانگذار شرکت دانش بنیان الکترو فراز رابین گفتگویی انجام داده ایم.

جوان ایده پرداز لرستانی دست به کار شد

نجم الدین شاهوردی  بنیانگذار شرکت دانش بنیان الکترو فراز رابین است ک در دیماه ۹۵ در شهرستان بروجرد استان لرستان راه اندازی شد. وی دانش آموخته دکترا الکترونیک-کارشناس عمران-کارشناس مکانیک است. همچنین راه اندازی این استارت آپ براساس ایده مولتی پلکسر امنیتی خودرو و سیستم امنیتی اماکن انجام شده است.

در آغاز گفتگو نجم الدین شاهوردی، این جوان ایده پرداز لرستانی درباره خدمات کسب کارش گفت: خدماتی که ارایه می کنیم در زمینه طراحی و ساخت پروژه های پژوهشی و صنعتی الکترونیک است.

در ادامه از وی درباره چالش هایی که در راه اندازی استارت آپ تان داشته، پرسیدیم و این گونه پاسخ داد: چالش هایی که باآن روبرو بوده ام می توانم به عدم پشتیبانی دولتی از لحاظ مالی و اخذ مجوزهای لازم اداری و در عین حال کمبود سرمایه اشاره کنم.

 همچنین این ایده پرداز جوان به عدم تامین ضمانت های بانکی به عنوان مشکل در زمینه تامین مالی و جذب سرمایه گذار ریسک پذیر به عنوان راههایی جهت تامین مالی اشاره کرد.

 شاهوردی درباره صندوقهای سرمایه گذاری جسورانه و نقش شان در توسعه استارت آپ ها گفت : این نوع صندوقها از لحاظ پاسخگویی بسیار عالی هستند. اما در عمل، نامه نگاری ها بیش از حد و بسیار مشکل ساز است.

 در پاسخ به این پرسش که حمایت کنندگان تان چه سازمانها یا افرادی بودند؟ تنها به این جواب اکتفا کرد صندوق شکوفایی و نوآوری.

راهکارها برای بهبود روند راه اندازی دانش بنیان ها

در ادامه وی به راهکارهایی می تواند در بهبود روند راه اندازی استارت آپ موثر باشد اشاره کرد و گفت: به نظرمن از جمله راهکارها اعتماد سازی بین دولت و شرکت های نو پا، حمایت دولت در ریسک مالی یک شرکت استارآپ و حمایت های بعد از تولید کالا یا خدمات توسط شرکت جهت بازاریابی است. همچنین برای اعتبار سنجی ایده ها باید از متخصصین هر رشته استفاده تا بتوان سطح حمایت برای هر ایده را کاملا مشخص کرد.

وعده هایی که اجرایی نشدند

این جوان نوآور در عین حال در این مسیر از وعده های مسوولان استان لرساتن وشهرستان بروجرد که اجرایی نشده، هم گله مند بود و در ادامه با نام بردن برخی از این سازمانها از جمله اداره صنعت معدن استان لرستان(آقای کرمی) .استانداری. فرمانداری بروجرد(آقای گودرزیان). دانشگاه آزاد بروجرد (محمدرضا معظمی گودرزی معاونت علمی و پژوهشی دانشگاه) و مرکز فنی حرفه ای (آقای برنا)، افزود: همه این ارگانهای دولتی مکرراً وعده حمایت به ما دادند ولی بعد از مدتی هیچ کدام پای کار نیامدند.
 در عین حال که تامین سرمایه مالی مورد نیاز را به هر روشی برای ادامه اشتغالزایی و توسعه کسب و کار را مهمترین عامل در این زمینه می داند.

از وی خواستیم تا درباره کمبودهای که  در استان لرستان با آن روبرو است بگوید و گفت: عملکرد بسیار ضعیف پارک علم و فناوری استان و عدم حمایت ارگانهای دولتی از تولیدات دانش بنیان است . در عین حال که تنها دارمد زایی مان تنها از طریق فروش محصولات است.

 

عملکرد بسیار ضعیف پارک علم و فناوری استان و عدم حمایت ارگانهای دولتی از تولیدات دانش بنیان از جمله کمبودهای استان لرستان در این زمینه است.

همچنین توصیه شاهوردی به جوانان نوآور در زمینه راه اندازی استارت آپ این بود که به خوشان تکیه کنند و به وعده های پوچ دولتی اکتفا نکنند.

وی درباره حامیان شرکت و ارایه خدمات به سایر استانها گفت : حامی فعلی فقط شرکت است و با توجه به اینکه  تا کنون دو شرکت استارت آپی را با ایده محوری خودمان راه اندازی کرده ایم. که تا کنون بسیار موفق بودند. از این رو درصدد ارایه خدمات به سایر استانها هم هستیم .

همچنین وی به افتخارات این شرکت دانش  بنیان اشاره کرد و افزود: به عنوان فناور برتر و تیم شرکت پژوهشگر برتر استان لرستان در سال گذشته و جاری برگزیده شده ایم.

و کلام پایانی....

درحالی که از ما درخواست کرد تا خواسته ها یش را بازتاب دهیم افزود: اخذ مجوزها از اداره صنعت و معدن برای محصولات دانش  بنیان بسیار مشکل است لطفا این موضوع را بازتاب کنید که برای یک شرکت استارت آپ حمایت های ویژه ای در نظر بگیرند.

کد خبر: ۷٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نجم الدین GB ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      0 0
      ممنون عالی بود