۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
رونق تجارت در مرز شرقی؛ سهم ناچیز تولیدات خراسان جنوبی در آمار صادراتی
بازار گزارش می دهد؛

رونق تجارت در مرز شرقی؛ سهم ناچیز تولیدات خراسان جنوبی در آمار صادراتی

بیرجند- هرچند آمارهای صادراتی از گمرک ماهیرود در سال جاری افزایش داشته است ولی سهم کالاهای تولیدی خراسان جنوبی در این آمار ناچیز است.

بازار، گروه استان‌ها: بی‌شک یکی از شاخص‌های مهم برای بررسی توسعه اقتصادی هر منطقه میزان صادرات و واردات کارشناسی شده است. در علم اقتصاد افزایش آمار صادرات نشان‌دهنده مؤلفه‌های دیگری چون افزایش تولید کالا، رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی است.

در استان مرزی چون خراسان‌جنوبی زمینه‌های بسیار خوبی برای صادرات کالا به افغانستان و حتی کشورهای دیگری چون پاکستان و هند وجود دارد که گاه با عدم برنامه‌ریزی فرصت سوزی‌هایی در این حوزه رخ می‌دهد.

آمارهای گمرک تنها مربوط به کالاهای تولید خراسان‌جنوبی نیست
آمارهای گمرک از افزایش صادرات کالا در سال جاری از گمرک ماهیرود، تنها گمرک فعال خراسان‌جنوبی حکایت دارد اما فعالان اقتصادی معتقدند این افزایش آمار نشان دهنده رونق صادرات کالاهای خراسان‌جنوبی و تولید در استان نیست.

محمدعلی رمضانی، فعال اقتصادی و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند در این زمینه در گفت و گو با بازار بیان‌کرد: آمارهای ارائه شده صادرات توسط گمرک بخشی مربوط به کالاهای تولید استان و برخی مربوط به خارج از استان است.

وی با تأکید بر اینکه آمارهای ارائه شده در حوزه صادرات از گمرک ماهیرود تنها مربوط به تولیدات داخل استان نیست که اشاره به افزایش صادرات کالاهای تولیدی استان داشته باشد، گفت: برخی از کالاها تولیدات دیگر استان‌ها است که از گمرک ماهیرود به افغانستان صادر شده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه سهم کالاهای تولیدی خراسان‌جنوبی از آمار صادرات بسیار ناچیز است، اظهار کرد: بیشتر سهم صادرات خراسان‌جنوبی مربوط به سیمان، قیر و ایزوگام است.

محمدمهدی نوربخش، رئیس هیأت مدیره یکی از کارخانه‌های تولید کاشی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان‌کرد: فعالان اقتصادی در این شرایط سخت تحریمی اقدام به تولید و صادرات می‌کنند و نباید شرایط را برای آنان سخت کرد.

خود تحریمی‌های داخلی و برخی از بخش نامه‌ها چون بخش‌نامه رفع تعهد ارزی صادرکننده را اذیت می‌کند و در حقیقت یک شُک برای او محسوب می‌شود

وی ادامه‌داد: بیش از تحریم‌های خارجی و سختی هایی که دشمن پیش پای ما گذاشته است، خود تحریمی‌های داخلی و برخی از بخش نامه‌ها چون بخش‌نامه رفع تعهد ارزی صادرکننده را اذیت می‌کند و در حقیقت یک شُک برای او محسوب می‌شود.

این فعال اقتصادی گفت: ما هنوز عواقب بخش نامه رفع تعهد ارزی مربوط با سال‌های قبل را در حوزه تولید در خراسان‌جنوبی مشاهده می‌کنیم که آسیب‌های فراوانی را وارد کرد.

ضرورت تحلیل آمارهای صادراتی
علیرضا خامه زر، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: باید بررسی شود آماری که گمرک در زمینه صادرات می‌دهد مربوط به چند شرکت بزرگ است و یا  صادرکنندگان خرد و پیله‌وران مرزی خراسان‌جنوبی را نیز شامل می‌شود.

وی بیان‌کرد: برای تبیین دقیق وضعیت صادرات در خراسان‌جنوبی باید این تفکیک به صورت دقیق صورت گیرد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند ادامه‌داد: البته به نظر من با توجه به اینکه در سال جاری نسبت به سال ۹۸ نرخ ارز ثبات بیشتری داشته و از طرف دیگر شرایط رفع تعهد ارزی تسهیل و مهلت چهارماهه داده شده، صادرات در سال ۹۹ رشد بیشتری داشته است.

خامه‌زر گفت: یکی از عواملی در رغبت صادرکنندگان به صادرات کالا در سال جاری مؤثر بوده است اصلاح قیمت‌های پایه است.

وی بیان داشت: البته باید این نکته را نیز مد نظر قرار دهیم که چقدر از آمار صادراتی گمرک ماهیرود مربوط به کالاهای تولیدی در خراسان‌جنوبی است.

وی با بیان اینکه در هر صورت افزایش صادرات از طریق گمرک ماهیرود در مجموع به نفع اقتصاد خراسان‌جنوبی است، اظهار کرد: باید تلاش کنیم که سهم کالاهای تولیدی خراسان‌جنوبی از مجموع کالاهای صادراتی گمرک ماهیرود افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات خراسان‌جنوبی گفت: گمرک ماهیرود از محدود مرزهای کشور بود که به واسطه شیوع کرونا به هیچ وجه بسته نشد و این موضوع نیز در افزایش آمار صادرات از این مرز بی تأثیر نبوده است.

وضعیت صادرات زعفران
محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران نیز چندی پیش در نشست خبری درباره صادرات یکی از محصولات استراتژیک استان(زعفران) گفت: یکی از درخواست‌های ما این است که جلوی صادرات متفرقه زعفران گرفته و برای صادرکنندگان این محصول کارت اهلیت صادر شود.

وی با اشاره به اینکه باید جلوی چینی‌هایی که در بازار زعفران را خریداری و به نام خود صادر می‌کنند گرفته شود، ادامه داد: فرآیند صادرات زعفران باید مدیریت شود تا بتوانیم در مقابل میزان بالای تولید ما تعیین کننده قیمت این محصول باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: محصولی که صادر می‌کنیم باید هم با استانداردهای داخلی و هم با استانداردهای بازار هدف مطابقت داشته باشد.

رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه اخیراً استانداردهای اروپا به ویژه در زمینه باقیمانده سموم سخت‌گیرانه‌تر شده است، اظهار کرد: از این نظر باید آموزش‌های لازم را به کشاورزان بدهیم، هرچند اغلب کشاورزان ما در خراسان‌جنوبی از گذشته تا به امروز مصرف زیادی در استفاده از کودهای شیمایی نداشته‌اند.

افزایش صادرات کالا از گمرک ماهیرود
حسن رحیمی زاده در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در ۱۰ ماهه سال جاری کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات خراسان‌جنوبی از نظر ارزشی ۶۱۹ میلیون و ۲۲ هزار و ۵۲۷ دلار و از نظر وزنی دو میلیون و ۸۴۸ هزار ۵۰ تن بوده است.

 مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۶۸ درصد و از لحاظ وزن ۳۰ درصد افزایش داشته است.

مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات خراسان‌جنوبی در سال جاری از نظر ارزشی ۶۱۹ میلیون و ۲۲ هزار و ۵۲۷ دلار و از نظر وزنی دو میلیون و ۸۴۸ هزار ۵۰ تن بوده است

رحیمی زاده ادامه‌داد: در ۱۰ ماهه سال جاری تعداد چهار هزار و ۴۶۲ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۱۰۲ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۳۹۵ دلار به وزن بالغ بر یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۸۸ تن تشکیل شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد اظهارنامه ۳۹ درصد، از نظر ارزش ۳۲ درصد و از نظر وزن ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک خراسان‌جنوبی صیفی جات، سیمان، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک های مستعمل رنگ بر، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل، نخود آبگوشتی، نمک و تخم مرغ خوراکی بوده است.

مقصد کالاهای صادراتی
مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عمده این کالاهای صادراتی به کشورهایی چون افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است، گفت: عمده اقلام وارداتی به استان را قطعات مربوط به خط تولید کاشی، بذر یونجه، بذر گیاهان دارویی و علوفه و سبزیجات، گوسفند، لوازم یدکی، زغال سنگ شسته نشده و ماسک جراحی تشکیل می­دهد که این اقلام از چین و کشورهای همسایه وارد شده است.

محمد حسین کامیابی مسک رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان‌کرد که بعد از تحریم‌ها تجارت فرش خراسان‌جنوبی با مشکل رو به رو شد که علت آن را نیز باید در مسائلی چون موضوع رفع تعهد ارزی و مشکلات مرتبط جست‌وجو کرد.

در هر حال براساس آنچه از مجموع گفته‌های فعالان اقتصادی برداشت می شود، هر چند آمار صادرات از گمرک ماهیرود افزایش پیدا کرده است ولی بسیاری از این کالاهای صادراتی تولیدی سایر استان هاست که از گمرک ماهیرود به افغانستان صادر می شود.

از طرف دیگر به واسطه اینکه فرش دستباف تولیدی خراسان جنوبی از استان صادر نمی شود و صادرات صنایع دستی نیز به صورت چمدانی صورت می‌گیرد، آمار دقیقی نیز از صادرات این کالاهای مهم وجود ندارد.

جا دارد که با برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب شده و استفاده از ظرفیت مرز آمار صادرات کالاهای تولیدی استان را افزایش داده و تنها به صادرات چند کالای خاص چون کاشی و سیمان بسنده نکنیم.

کد خبر: ۷۶٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha