۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱
فرش مازندران کنج پستوها است/ قالی از دار افتاد
بازار گزارش می‌دهد؛

فرش مازندران کنج پستوها است/ قالی از دار افتاد

ساری- مازندران که روزگاری با فرش در ایران وجهان شهره بود، اکنون دستبافته هایش از عرش افتاده و در کنج پستوها خاک می خورد.

بازار؛ گروه استان ها: به سراغ بیشتر فرش بافان و قالیبافان که می روی، دارهای قالی را جمع کرده اند و می گویند گرانی مواد اولیه از یک سو و نبود بازار فروش فعالیت در این حرفه را غیرصرفه کرده است.

بیمه نبودن درد مشترک بیشتر فرش بافان وقالیبافانی است که با آن که سال ها در این حرفه کار کرده اند و با انواع دردها و رنج ها مواجه هستند، همچنان در آرزوی بیمه شدن هستند.

بازاریابی محصولات و فرشبافته ها دیگر دغدغه شان است و عنوان می کنند کمتر خریداری برای خرید فرش دستباف مراجعه می کند و باید ماه ها در پستوها و کنج خانه ها خاک خورد و دست آخر با قیمتی که دلخواه نیست آن را به فروش برسانید.

تولید هر مترمربع فرش دستباف بیش از پنج میلیون تومان هزینه دارد و نبود کارگاه های رنگرزی و بازارهای فروش درد قالیبافان را مضاعف کرده است.

بازارچه فروش فرش نداریم
فاطمه کاوسی بانویی که در احیای فرش کلاردشت رنج ها برده و طرح های متنوعی از این فرش دستباف را احیا کرده است، به خبرنگار بازار می گوید: به دلیل نبود بازارچه هایی برای فروش در عرضه این دستبافته ها مشکل داریم.

وی با بیان اینکه قبلا محصولات را از بافندگان می خریدیم و در کارگاه به فروش می رساندیم، افزود: به دلیل اینکه خواب این سرمایه گذاری زیاد است و مشتری کمتر پیدا می شود اکنون کمتر اقدام به این کار می کنیم.

کاووسی با انتقاد از تبدیل تنها کارگاه رنگرزی فرش کلاردشت به باشگاه ورزشی اظهار داشت: در حال حاضر فرش ها و دستبافته ها را در کارگاه تولیدی شخصی رنگرزی می کنم.

نیمی از فرشبافان بیمه هستند
بیش از ۴۶ هزار بافنده فرش در مازندران وجود دارند که فقط ۲۱ هزار نفر آن ها بیمه اجتماعی هستند و مابقی همچنان در آرزوی بیمه شدن هستند. حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار شمار فرشبافان استان را ۴۶ هزار و۲۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: فقط بیش از ۲۰ هزار نفر از بیمه بهره مند هستند.

وی نبود بازارچه های فروش را از جمله مشکلات فرشبافان بیان کرد و گفت: در حال راه اندازی سامانه جامع فرشبافان مازندران هستیم.

وی همچنین با اشاره به قدمت و غنای فرش کلاردشت، برنامه ریزی برای ثبت جهانی این هنرصنعت را از برنامه ها بیان کرد و گفت: در استان ۲۰۶ کارگاه متمرکز وغیرمتمرکز قالیبافی هستیم.

قوانلو به روزرسانی طرح های فرش و تولید متناسب با سلایق بازارهای هدف داخلی وخارجی را از جمله ضرورت های توسعه صنعت فرش دستبافت در استان بیان کرد.

در حال حاضر فرش تولیدی مازندران توسط تاجران و یا واسطه ها خریداری و از سوی دیگر استان ها صادر می شود، از اینرو فرش مازندران زمین گیر شده و در گمرکات استان صادراتی به نام مازندران ثبت نشده است.

فرش کلاردشت جهانی شود
احمد حسین زادگان استاندار مازندران با اشاره به اینکه فرش کلاردشت برند استان به شمار می رود، ثبت جهانی این فرش را ضروری دانست و خواستار برنامه ریزی برای ثبت جهانی آن شد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار راه اندازی بازارچه های فروش را از دیگر خواسته ها و نیازها بیان کرد و گفت: در این راستا باید از ظرفیت هتل ها و شهرداری ها بهره گیریم و میراث فرهنگی و شهرداری ها موظف شدند در هتل ها و پارک ها مکانی را برای فروش فرش دستبافت برنامه ریزی کنند.

وی با عنوان اینکه نسبت به راه اندازی مرکز دائمی نمایشگاهی فرش نیز باید برنامه ریزی شود، ایجاد کارخانه رنگرزی را از دیگر نیازها دانست و گفت: در این زمینه نیز هماهنگی هایی صورت گرفته است.

حسین زادگان یادآور شد: همچنین قرار است معاونت اقتصادی جلسه ای با اصناف و صنف مبلمان داشته باشد تا بتوانیم برای فروش فرش دستبافت نیز در این اصناف برنامه ریزی داشته باشیم.

استاندار مازندران حمایت از صنعت فرش و بازیابی جایگاه واقعی آن را امری مهم وضروری دانست.

فرش های گران قیمت شناسنامه دار می شوند
فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به برنامه صادرات ۱۵۰ میلیون دلاری فرش دستبافت ایرانی در سال ۱۴۰۰، ثبت برند تجاری فرش دستبافت ایرانی در سازمان وایپو را از جمله برنامه ها بیان کرد.

وی همچنین با اشاره به شناسنامه دار شدن فرش های گران قیمت ایرانی یادآور شد: با اجرای این طرح دیگر کسی نمی تواند فرش را به نام بفروشد و یا صادر کند.

وی با اشاره به حمایت ویژه از صنعتگران فرش درباره بیمه فرشبافان نیز گفت: امسال ۴۶۰ هزار سهمیه از صندوق عشایر دریافت کردیم و بیش از ۳۰۰ هزار نفر مورد تایید قرار گرفتند.

رافع با اظهار اینکه تمامی قالیبافان کشور و مشاغل جانبی شامل ۳۱ رشته وابسته را تحت پوشش بیمه قرار خواهیم داد، افزود: تمامی مشاغل جانبی صنایع فرش تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت وبه زودی کارت های بیمه صادر می شود.

رئیس سازمان ملی فرش، بیمه درمان، تکمیلی و از کارافتادگی و حوادث را برای کمک به قالیبافان جزو طرح ها برشمرد و گفت: کلیه قالیبافان می توانند از مزایای این بیمه تکمیلی استفاده کنند.

وی با عنوان اینکه تسهیلاتی ۲۰ میلیون تومانی در قالب کالای ایرانی نیز برای قالیبافان درنظر گرفته شده است، گفت: این طرح امروز در مازندران اجرایی شده است.

قصه فرش در مازندران قصه زندگی است که خانوارهای زیادی با آن عجین شده اند ورویاهایشان را در تار وپود فرش گره می زنند و از این طریق امرار معاش می کنند.

کد خبر: ۷۵٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha