۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
خطر بروز خسارت در باغات مازندران بر اثر سرمازدگی
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد

خطر بروز خسارت در باغات مازندران بر اثر سرمازدگی

ساری- مولایی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به احتمال خسارت ناشی از سرمازدگی و یخبندان در باغات استان، استفاده از پلارها در باغات را برای کاهش خسارت سرمازدگی ضروری دانست.

حسن مولایی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به پیش بینی هواشناسی و سرمای هوا بروز خسارت را در میانبند و بالادست را احتمالی دانست و برلزوم توجه به اقدامات پیشگیرانه تاکید کرد و گفت: در صورت خطر یخبندان و سرما، از انجام عملیات هرس، خاک ورزی و شخم در باغات خودداری کنند.

وی با بیان اینکه باید نسبت به پوشاندن تنه درختان در باغات جدید اقدام شود، گفت: همچنین نسبت به بستن دریچه های انبار برای جلوگیری از یخ زدگی مرکبات ذخیره شده اقدام کنند.

مولایی پوشش کامل گلخانه ها و بستن دریچه ها را برای جلوگیری از خسارت ها لازم دانست و گفت: آتش زدن کاه و کلش، بقایای علف هرز در ساعت قبل از یخبندان نیز سبب جلوگیری از یخ زدگی می شود ولی نباید از لاستیک خودرو برای ایجاد آتش در باغات بهره گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به برداشت مرکبات در استان گفت: با توجه به برداشت محصول، خسارتی در میوه باغات نخواهیم داشت.

وی با عنوان اینکه کنترل دمای محیط انبار امری ضروری است، به تولید ارقام مقاوم به سرما اشاره و اضافه کرد: مرکبات جزو میوه های گرمسیری است و باید پایه های متحمل به سرما را توسعه دهیم.

مولایی با اظهار اینکه نارنگی ها، نارنج، پرتقال و لیمو حساسیت کمتری به سرمازدگی دارند، گفت: کاشت مرکبات باید در مناطق که سرمازدگی کمتری دارند، توصیه می شود. 

۱۱۳ هزار هکتار باغات مرکبات در مازندران وجود دارد.

کد خبر: ۷۵٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha