۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
تولید دانه های روغنی، ظرفیتی که مغفول مانده است
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

تولید دانه های روغنی، ظرفیتی که مغفول مانده است

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش عظیمی از ظرفیت روغن کشی کشورمان تعطیل است.

به گزارش بازار، سید جواد ساداتی نژاد افزود: در حال حاضر توان روغن کشی در کارخانجات کشور حدود شش میلیون تن و ظرفیت کارخانجات تصفیه روغن در کشور حدود چهار میلیون تن است، اما با نگاهی به اعداد و ارقام آماری می‌بینیم که در کشورمان سال‌هایی بوده که فقط ۲۰۰ هزار تن روغن تولید کردیم. تعطیلی چنین ظرفیت عظیمی در کشور، جای تعجب دارد.

او تصریح کرد: به جای آن که دانه‌های روغنی تولید کنیم و آن‌ها را به کارخانجات روغن کشی تزریق کنیم و کنجاله‌ی حاصله را هم به دام بدهیم روغن خام را جدا وارد می‌کنیم، کنجاله را هم جدا به کشور می‌آوریم، این روند نشان می‌دهد که سودی عظیم در واردات کنجاله و روغن نهفته است که واردات را شیرین‌تر می‌کند.

ساداتی نژاد با بیان این که نیاز به روغن خام کشور سالانه یک و نیم میلیون تن است، افزود: این در حالی است که با نگاهی اجمالی و سرجمع به وضعیت کشور می‌بینیم که مشکلی در تولید روغن خام در کشور نداشته ایم. به نظر می‌رسد بخشی از التهابات به وجود آمده در حوزه روغن کشور تصنعی بوده آن هم از سوی کسانی که علاقه‌مند ماندن ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار کشور هستند.

او قیمت روغن در کشور را غیرواقعی خواند و اضافه کرد: در حال حاضر میزان ۷۰ درصد توانایی مدیریت موضوع تولید روغن در کشور وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی آفتی است که سبب شکست خوردن طرح تولید دانه‌های روغنی در کشور شد. ارز ۴۲۰۰ تومانی هم ایجاد فساد می‌کند و هم رانت را به همراه خود می‌آورد، از آن مهمتر سبب تخریب تولید داخلی می‌شود.

ساداتی نژاد گفت: با مدیریت و کاهش مصرف روغن در کشور می‌توانیم طی مدت پنج سال بحث روغن در داخل کشور را به شرایط مساعد برسانیم.

او دلیل ناکام ماندن تولید دانه‌های روغنی در ۴۰ سال اخیر را غلط بودن سیاست گذاری و برنامه ریزی‌های مدیریتی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر نرخ دانه‌های روغنی در کشور کیلویی ۴۶۰۰ تومان است، با این حال این محصول برای کشاورز حدود کیلویی ۱۲۰۰۰ تومان تمام می‌شود؛ با این شرایط معلوم است که برای کشاورز توجیه و صرفه اقتصادی وجود نخواهد داشت؛ جالب این جاست که این قیمت گذاری توسط دولت صورت می‌پذیرد.

ساداتی نژاد گفت: قیمت دانه‌های روغنی وارداتی حدود ۱۵ هزار تومان است؛ این یعنی آنچه در داخل کشور ظرفیت تولید و اشتغال زایی دارد باید سه برابر قیمت وارد شود.

او تصریح کرد: قانون خرید تضمینی دانه‌های روغنی در مجلس توسط کمیسیون کشاورزی اصلاح شد و طی آن کشاورزان برای تعیین قیمت بر سر میز مذاکره آمده اند، اگر این اتفاق و تعیین قیمت صورت پذیرد؛ باید منتظر جهش تولید باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص وضعیت مرغ و تخم مرغ در بازار هم گفت: با احترامی که برای مسئولان در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت قائل هستم باید بگویم این دو وزارتخانه در این حوزه مدیریتی ندارند، جدا از این که اختیارات مدیریتی در این خصوص پراکنده است، نگاه این دو وزارتخانه به بازار؛ نگاهی سنتی است.

ساداتی نژاد افزود: در بازار مرغ و تخم مرغ، حجم مصرف و تقاضای مردم کاملاً مشخص است و این موضوع به امروز و دیروز ربطی ندارد بلکه سالهاست که میزان مصرف گوشت مرغ در بازار قابل اندازه گیری می‌باشد.

او ادامه داد: خوراک طیور تولیدی کشور، با واردات تأمین می‌شود و مشکل اینجاست که در روند واردات این کالا تخصیص ارز با موانعی همراه است، علیرغم این که کمبود ارز داریم آیا کمبود عقل مدیریتی هم داریم؟ گویا مدیریت در این زمینه هم دچار آشفتگی‌هایی است.

ساداتی نژاد به مشکلات موجود در بخش توزیع اشاره کرد و افزود: وقتی به بسیاری از کالاها همچون کنجاله سویا و ذرت؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌یابد، وجود بازار آزاد در کشور دیگر معنایی ندارد.

کد خبر: ۷۵٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha