۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
صادرات علت افزایش قیمت میوه نیست
رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار:

صادرات علت افزایش قیمت میوه نیست

دارایی نژاد، رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار گفت: قیمت پرتقال در میدان اصلی از ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان و قیمت سیب از ۵ و نیم تا ۱۴ هزار تومان است.

به گزارش بازار، مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار با اشاره به اینکه صادرات علت افزایش قیمت میوه نیست، گفت: تا الان فقط ۲۰۰ هزار تن مرکبات صادر شده است که میزان زیادی نیست.

وی در ادامه گفت: سیب و پرتقال به اندازه کافی در کشور موجود است چرا که فقط ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تن میزان تولید مرکبات مازندران بوده است که ۶۰۰ هزار تن آن دپو شده است.

دارایی نژاد در خصوص تولید سیب هم گفت: ۱ میلیو ن و ۸۰۰ هزار تن تولید سیب در کل کشور بوده است و در حال حاضر ۹۰۰ هزار تن دپو شده است.

وی با اشاره به قیمت پرتقال و سیب در میدان مادر گفت: قیمت پرتقال مازندران در میدان اصلی از ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان و قیمت سیب از ۵ و نیم تا ۱۴ هزار تومان است.

دارایی نژاد تصریح کرد: مغازه دارها ۳۵ درصد و سازمان میادین ۱۵ درصد میتوانند روی قیمت بکشند.

وی علت افزایش قیمت خیار را سرمازدگی دانست و گفت: قیمت خیار هفته آینده به زیر ۱۰ هزارتومان می‌رسد.

دارایی نژاد تاکید کرد: موافق جلوگیری از صادرات میوه‌هایی که توان تولبدشان را داریم، نیستیم چرا که انبارهایمان پر است.

رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار یادآور شد: عرضه پرتقال و سیب از ۱۵ اسفند دو یا سه برابر می‌شود و با افزایش عرضه، قیمت کم می‌شود.

در ادامه، نورانی رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنند گان میوه به صورت تصویری به گفتگوی ۱۸۳۰ پیوست و گفت: ذخیره سازی سیب و پرتقال به اندازه کافی بوده است و نگرانی برای شب عید نداریم.

وی گفت: صادرات عامل گرانی نیست چرا که صادرات میوه و تره بار مویرگی است و ۲۰۰ هزار تن صادرات نسبت به ۴ میلیون تولید میزان زیادی نیست.

بیک‌زاده، مدیرکل دفترخدمات بازرگانی وزارت صمت هم در ارتباط تصویری گفت: قیمت تابعی از عرضه و تقاضاست.

وی در ادامه افزود: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید سیب و پرتقال و مرکبات امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، اما قطعا میزان صادرات و نوع اعلام خبر بر روی قیمت بازار تاثیرگذار است.

بیک‌زاده اضافه کرد: با توجه به مصوبه ابلاغی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مسئولیت تنطیم تجارت خارجی محصولات کشاورزی به وزارت کشاورزی موکول شده و رویکرد ممنوعیت و محدودیت صادراتی نبوده است.

وی تاکید کرد: سعی شده از ابزارهای دیگری مانند ذخیره سازی برای کنترل قیمت استفاده شود، همچنین عرضه مستقیم کالا و کاهش واسطه‌ها از جمله ابزارهاست.

بیک‌زاده تاکید کرد: کاهش واردات برخی از میوه‌های جایگزین سیب و پرتقال مثل موز، یکی از عوامل تاثیرگذار افزایش قیمت بوده است.

در ادامه دارایی نژاد کاغذبازی را عامل گرانی موز دانست و گفت: یک کشتی یک هفته است رسیده و بار آن ترخیص نشده است و کشتی دیگری فردا شب می‌رسد. اگر موز ترخیص شود قیمتش تعدیل می‌شود.

کد خبر: ۷۵٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha