۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
چشم ‌انداز ۱۴۰۰ سایپا در غیاب پراید و محصولات مشترک

چشم ‌انداز ۱۴۰۰ سایپا در غیاب پراید و محصولات مشترک

صنعت خودرو ایران تا پیش از تحریم‌های یکی‌دو سال اخیر، چند محصول قدیمی را به تولید می‌رساند و مونتاژی‌ها نیز سهم ویژه‌ای در ایجاد تنوع محصولات داشتند. اما با اتفاقات تاریخی نظیر خداحافظی با پراید، تنوع‌بخشی به سبد محصولات، آن هم با برند و مهندسی کاملا بومی در اولویت فعالیت‌های سایپا قرار گرفته است.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، سایپا طی سالی که در ماه پایانی آن هستیم، از یک‌سو در حرکتی تاریخی تولید پراید را کنار گذاشت و ازسوی‌ دیگر تولیدات مشترک خود با شرکای چینی و فرانسوی‌اش را در سبد محصول خود نداشت. اما در همین سال، سایپا از یک‌سو پلت‌فرم «ایکس۲۰۰» را توسعه داد و نسخه‌هایی جدید از ساینا و کوییک را معرفی کرد و ازسوی‌دیگر با تکیه بر مگاپلت‌فرم ملی «اس‌پی»، خودروهای سدان «شاهین» و کراس‌اوور «آریا» را معرفی کرد و فروش شاهین را استارت زد. به‌زودی نیز از یک خودرو هاچ‌بک جدید به نام «اطلس» رونمایی خواهد کرد.

نارنجی‌پوشان جاده‌ مخصوص هم‌زمان که شاهین را با استانداردهای ایمنی اروپا توسعه می‌دادند و آن را آماده ورود به خط تولید انبوه می‌کردند، پلت‌فرم تندر۹۰ را هم مبنا قرار دادند تا خودرو «پی ۹۰» را با مالکیت خود در مسیر طراحی و ساخت قرار دهند.

تمام این رویدادها در شرایطی رقم می‌خورد که تحریم‌ها در شدیدترین حالت خود در تاریخ کشور هستند و مشکلات اقتصادی متعددی گریبان‌گیر اقتصاد ماست. اما بااین‌حال، سبد محصولات کنونی این شرکت و برنامه‌های آینده آن هیچ تشابهی با روند سه‌دهه گذشته این خودروساز که متکی بر پراید بود، ندارد.

سبدی که خالی نماند!
تا دو سال پیش یعنی در سال ۹۷، از هر ۴خودرو تولیدی سایپا، یک خودرو مونتاژی یا محصول مشترک وجود داشت که با مشارکت شرکای خارجی این خودروساز اعم‌از رنو، برلیانس یا چانگان تولید می‌شد و از سه خودرو باقیمانده معادل ۲.۵خودرو را پراید تشکیل می‌داد!

اما در سال جاری، افزایش تولید در سایپا در غیاب پراید و محصولات مشترک رقم خورده است. البته در سال ۹۸ سایپا تنها خودروساز ایرانی بود که نسبت به سال ۹۷ کاهش تولید نداشت و با کمک محصولاتی همچون تیبا، ساینا و کوییک جای پراید و محصولات مشــترک را پر کرد.

ولی در سال ۹۹، سایپا به تولید محصولات قبلی خود اکتفا نکرد و مدل‌های جدیدی از ساینا و کوییک را تولید و روانه بازار کرد که ساینا اس و کوییک‌اس ازجمله آن‌ها هستند.

شاهین که محصول به‌روز و کاملا جدید سایپاست نیز پس از سال‌ها که پروژه آن متوقف بود، طی دو سال گذشته به جریان افتاد و اکنون روی خط تولید قرار دارد و به‌زودی تحویل به مشتری خواهد شد.

کراس‌اوور آریا نیز در نیمه نخست سال آینده به تولید خواهد رسید و خودرو جدید اطلس هم به‌زودی رونمایی خواهد شد. همان‌طور که اشاره شد، این حرکت‌ها در شرایطی بوده که تحریم‌ها عملا امکان کوچک‌ترین تعامل با خودروسازان و قطعه‌سازان خارجی را از بین برده و خودروسازان داخلی حتی برای تبادلات مالی هم دچار مشکلات عدیده بوده‌اند.

محدودیت‌های ناشی‌از کرونا هم که در یک‌سال گذشته همچون تمام دنیا بر سر صنعت کشور سنگینی می‌کرده است. سایر معضلات و مشکلات داخلی ازجمله نوسانات نرخ ارز، تورم لجام‌گسیخته، افزایش نرخ نهاده‌های تولید و... نیز در این مدت گریبان‌گیر تولید بوده‌اند.

اسناد منتشرشده از روند توسعه محصولات سایپا نشان می‌دهد مساله کیفیت قربانی شتاب سایپا در معرفی محصولات جدید نشده است.

انتشار ویدیوهای آزمایش ایمنی ایربگ و تست تصادف جانبی شاهین براساس استاندارد اروپایی ECE، برای نخستین‌بار در صنعت خودرو کشور اتفاق افتاد و تصویری جدید از ایمنی محصولات جدید سایپا را به نمایش گذاشت. این در حالی است که پاس‌کردن چنین استانداردهایی برای تولید یک خودرو در ایران ضروری نیست و تنها خودروها برای ورود به بازار اروپا ملزم‌به رعایت این الزامات هستند.

سایپا در طراحی شاهین و آریا، حتی ایمنی عابران پیاده را در نظر گرفته و طراحی سپر و درِ موتور به‌گونه‌ای است که کمترین آسیب را به عابرپیاده در صورت تصادف وارد کند. صنعت خودرو ایران تا پیش‌از رویدادهای عجیب اقتصادی و تحریم‌های یکی‌دو سال اخیر، چند محصول قدیمی را به تولید می‌رساند و مونتاژی‌ها نیز سهم ویژه‌ای در تنوع محصولات داشتند.

اما با اتفاقات تاریخ‌ساز نظیر خداحافظی با پراید، تنوع‌بخشی به سبد محصولات، آن‌هم با برند و مهندسی کاملا بومی در اولویت فعالیت‌ها قرار گرفته و اخباری که هر روز از سایپا منتشر می‌شود، نشان‌دهنده آن است که این حرکت موقتی نیست و با قدرت پیگیری می‌شود.

کد خبر: ۷۵٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha