۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
تعرفه کالایی میان ایران و اوراسیا صفر می شود
مشاور امور بین الملل رئیس سازمان توسعه تجارت:

تعرفه کالایی میان ایران و اوراسیا صفر می شود

سیدی، مشاور امور بین الملل رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با اجرایی شدن تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا، ۸۰ درصد کالاها از هر دو طرف با تعرفه صفر مبادله می‌شود.

به گزارش بازار، میرهادی سیدی در نشست خبری نخستین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا افزود: موافقتنامه فعلی بین ایران و اوراسیا، که از ۵ آبان ۹۸ اجرایی شده، موافقتنامه تجارت ترجیحی است که بر اساس آن برای ۵۰۲ قلم کالا از طرف اوراسیا و برای ۳۸۲ قلم کالا از طرف ایران، تعرفه ترجیحی قرار داده شده است که به موجب آن، تعرفه گمرکی برخی کالاها کاهش یافته و برخی صفر شده است.

مشاور امور بین الملل رئیس سازمان توسعه تجارت و مذاکره کننده ایرانی تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا  اضافه کرد: با اجرایی شدن همین موافقتنامه تجارت ترجیحی از سال گذشته تاکنون، صادرات ایران به اوراسیا بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته که البته ظرفیت این توافقنامه می‌تواند به نفع دو طرف عمل کند.

سیدی با بیان اینکه، نکته اصلی تبدیل شدن توافقنامه تجارت ترجیحی به تجارت آزاد است گفت: چهارشنبه هفته گذشته نخستین نشست مقدماتی را در این باره با طرف‌های اوراسیایی برگزار کردیم و خطوط کلی ترسیم شد که اگر این موافقتنامه تجارت آزاد به نتیجه برسد ۸۰ درصد کالاها از دو طرف با تعرفه صفر مبادله می‌شود.

وی افزود: اوراسیا بازاری است که رقبای ما به راحتی به آن دسترسی ندارند از این رو بازرگانان و فعالان اقتصادی ما به راحتی می‌توانند در این بازار فعالیت کنند و تجارت ۲ طرف نیز از ۳ و نیم میلیارد دلار کنونی به بیش از ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

کد خبر: ۷۵٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha