۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
MDX؛ یاقوت زیبا هوندا؛ شاسی بلندی که لوکس و راحت‌تر می‌شود

MDX؛ یاقوت زیبا هوندا؛ شاسی بلندی که لوکس و راحت‌تر می‌شود

بیش از دو دهه است که MDX به عنوان نماینده بلندقامت میان سایز آکورا روی خط تولید این خودروساز قرار و عرضه بازار شده است. اما آکورا اس‌یووی میان سایز خود را چندی پیش در قالب یک نسخه کانسپت نزدیک به تولید، رونمایی کرد تا بتواند یک سورپرایز برای علاقمندان و طرفداران خود داشته باشد.

بازار؛ گروه خودرو: بیش از دو دهه است که MDX به عنوان نماینده بلندقامت میان سایز آکورا روی خط تولید این خودروساز قرار و عرضه بازار شده است. اگرچه سال جاری میلادی بسیاری از خودروسازان محصولاتشان را با به‌روزرسانی‌ها و یا حتی تغییراتی به جهان معرفی کردند، اما «آکورا اس‌یووی» میان سایز خود را چندی پیش در قالب یک نسخه کانسپت نزدیک به تولید رونمایی کرد تا بتواند یک سورپرایز برای علاقمندان و طرفداران خود داشته باشد. باتوجه به اینکه یک معرفی مختصر در ماه اکتبر از MDX انجام شد، سرانجام نسل چهارم این اس‌یووی ۷نفره آکورا به طور رسمی در ۹ دسامبر سال جاری میلادی رونمایی شد.

پس از مدل‌های RDX و TLX نوبت به معرفی نسل چهارم از اس‌یووی خوش استایل و زیبای MDX رسید که با استایلی به مراتب پخته‌تر از گذشته و رشد ابعادی مختصر روانه بازار شود. طول و عرض کلی خودرو نسبت به نسخه قبلی به ترتیب ۷۱ و ۲۵ میلی‌متر افزایش داشته و همین باعث به اصطلاح خوابیده‌تر شدن زاویه ستون A خودرو شده است. نتیجه این تغییر ساده نیز در نمای جانبی کاملا مشخص است، دماغه‌ای کشیده‌تر و تناسباتی جذاب‌تر و پیکره‌ای خوش فرم و اسپرت به خودرو بخشیده است. همچنین طراحی جلوپنجره الماس گونه آکورا در این مدل نمایی واضح‌تر از قبل داشته که در کنار چراغ‌هایی با فرم و استایل معروف به چشمان جواهرگونه(اشاره به حجم پردازی فرم چراغ و چیدمان داخل آن) زیبایی بیشتری برای MDX به ارمغان آورده است.

از سوی دیگر مهندسان آکورا در زیر این پیکره خوش تراش، کماکان از همان پیشرانه شش سیلندر با آرایش وی‌شکل به حجم ۳.۵لیتری بهره گرفته‌اند که با توجه به سیستم پاشش سوخت مستقیم، سیستم منحصربه‌فرد کنترل لیفت و متغیرسازی  هوشمند زمان‌بندی سوپاپ‌ها با مکانیزم الکترونیکی i-VTEC، مانیفولد ورودی از متریال منیزیوم، مدیریت سیلندر متغیر و نسبت تراکم ۱۱.۵ به یک می‌تواند حداکثر قدرتی برابر ۲۹۰اسب‌بخار و حداکثر گشتاوری برابر ۳۶۲نیوتون‌متر را ۱۰ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده توسط پدال‌های شیفتر در پشت فرمان را دارد تا قدرت و گشتاور را با سامانه چهارچرخ محرک هوشمند و مدیریت توزیع گشتاور SH-AWD به محور جلو و عقب برساند. هرچند که در نسخه تایپ S MDX شاهد یک موتور شش سیلندر سه لیتری مجهزبه توربوشارژ هستیم که حداکثر قدرتی برابر ۳۵۵ اسب‌بخار تولید می‌کند.

سیستم چهارچرخ محرک منحصربه‌فرد آکورا موسوم به SH-AWD نسبت به نسل‌های قبلی خود پیشرفته‌تر شده و اصلاحاتی در کنترلرهای الکترونیکی و حتی ضرایب چرخ‌دنده‌های پینیون و کرانویل داده شده تا میزان راندمان را بهبود بخشد، به همین منظور گشتاور در محور عقب ۴۰درصد و در محور جلو ۳۰ درصد بهبود یافته و در شرایط عادی رانندگی می‌تواند ۷۰درصد گشتاور موتور را به محور عقب انتقال دهد، این در حالی است که به طور مداوم تا ۱۰۰ درصد گشتاور بین چرخ‌های عقب توزیع شده و تنها ۲.۹ثانیه زمان نیاز است تا این گشتاور به چرخ سمت راست یا چپ منتقل شود و در نتیجه گردش خودرو نسبت به سایر هم‌کلاس‌های خود بهبود داشته و منجربه هندلینگ بهتر نیز می‌شود.

طراحان شرکت آکورا برای جذابیت به چه بیشتر MDX طراحی فضای داخلی کابین و داشبورد این خودرو را همانند مدل TLX، ترکیبی از مدرن و کلاسیک طراحی کرده‌اند. دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در پشت فرمان و کنسول میانی با قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو و آمازون الکسا، شارژر بدون سیم موبایل، صندلی‌های برقی با ۱۲ حالت تنظیم مختلف با تنظیم سه‌گانه گرمایش و حافظه سه حالته بخشی از امکانات رفاهی در MDX به شمار می‌آیند. لازم بذکر است که آپشن‌های خاصی همانند ماساژور ۹حالته صندلی‌های جلو و سیستم صوتی ۱۰۰۰واتی ELS STUDIO و صدای سه بعدی به همراه ۲۵ بلندگو در اختیار مشتریان آکورا قرار دارد.

نکته مهم اینکه در این اس‌یووی میان سایز آکورا، سقف مونروف برای سرنشینان ردیف سوم نیز قابل استفاده و رویت است. از سیستم‌های فوق پیشرفته ایمنی نیز در MDX می‌توان به بوستر ترمزهای الکتریکی(جهت ترمزگیرسریع‌تر و کاهش مسافت ترمزگیری)، نسل جدید ایربگ‌های سرنشینان جلو، سیستم پیشرفته کمکی رانندگی، کروز کنترل هوشمند منطبق بر ترمزاضطراری و سیستم شناسایی نقاط کور و عابرپیاده نیز اشاره کرد. آکورا اس‌یووی میان سایز جدیدش را تا بهار سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه و پایه قیمت آن مطابق گزارش‌های که منتشر شده حدود ۴۷ هزار دلار خواهد بود.

کد خبر: ۷۵٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha