۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸
پرونده احتکار مواد غذایی در سال کرونایی؛ دست دلالان در بازار اردبیل دراز شد
بازار گزارش می‌دهد؛

پرونده احتکار مواد غذایی در سال کرونایی؛ دست دلالان در بازار اردبیل دراز شد

اردبیل- در سالی که گذشت به تعبیر ناظران بر بازار یکی از دلایل نوسان قیمت‌ها احتکار کالاها بوده است، موضوعی که خود بازاریان آن را قبول ندارند.

ونوس بهنود؛ بازار: از زمانی که در اسفند ماه سال ۹۸ شیوع یک بیماری مهلک اعلام شد، رکود بازار اردبیل شدت گرفت. فعالیت بسیاری از اصناف که تا قبل از آن به یک تب کوچک بند بود تا به بستر مرگ برود، به کل متوقف شد و بسیاری از بازاریان ماه ها با بیکاری خود زیستند.

بازگشایی هر از گاهی بازارها هم نتوانست از این رکودی که می‌رفت تا بیشترین زیان را متوجه خود مردم سازد، کم کند. برخی اصناف خود را زیان دیده‌های اصلی بازار می‌دانند اما واقعیت این است که بازار روزهای تلخی را سپری کرده و رقم پرونده های تخلف نیز نشان می‌دهد، این تب کشنده همه اصناف را بیمار کرده است.

در این میان نوسانات بازار در دستیابی به اقلام ضروری و پرمصرف مردم به وضوح لمس می‌شود. مردم گله مند از نایاب شدن و کم یاب شدن کالاها در مقاطع مختلف سال هستند. موضوعی که دلایل قابل توجهی برای آن مطرح می‌شود.

گرانی مواد اولیه وارداتی و افزایش قیمت‌ها
در سالی که بازار اردبیل کرونای سخت را به تجربه نشسته است مواد مصرفی متعددی مکررا کاهش یافته و قیمت آن بالا کشیده است. مرغ، تخم مرغ، خیار، گوجه فرنگی، موز، سیب زمینی، روغن و برنج از جمله مهمترین مواد مصرفی است که مردم تب افزایش قیمت تا ۱۰ برابر آن را چشیده‌اند.

یکی از فروشندگان مواد پروتئینی معتقد است فروشنده قدرت زیادی در قیمت گذاری ندارد و وقتی جنسی تامین نمی‌شود و یا قیمت تهیه آن بالا است، فروشنده هم ناچار می‌شود که گرانتر بفروشد.

سعیدی تصریح کرد: اینکه گوشت مرغ از ۱۲ هزار تومان در کیلو به ۳۵ هزار تومان رسیده بود به دلیل کمیاب شدن آن بود و مرغداران با قیمت بالاتری عرضه می‌کردند، در حالی که ما همان سود را روی قیمت اصلی محاسبه می‌کردیم و به فروش می‌رساندیم.

فروشنده دیگری می‌گوید اگر روغن مایع به تعداد مشخصی به دست ما می‌رسد در مقطعی اصلا پیدا نمی‌شد. برخی فروشگاه‌ها انصاف را رعایت می‌کردند و به قیمت قبلی می‌فروختند و برخی وقتی تقاضای مردم را می‌دیدند، قیمت را افزایش می‌دادند.

تخلف در بازار ۷ درصد افزایش دارد
در عین حال که فروشندگان خود را عاجز از قیمت گذاری و زنجیره آخر قیمت‌ها می‌دانند، رئیس سازمان صمت استان اردبیل می‌گوید در ۱۰ ماهه سال جاری میزان تخلفات در بازار اردبیل ۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

رامین صادقی متذکر شد: ارزش ریالی پرونده‌ها هم با رشد ۱۴۵ درصدی مواجه است و تعداد پرونده‌های تشکیل شده نیز با ۱۰ درصد افزایش همراه است.

وی با بیان اینکه کرونا شرایط خاصی را به بازار تحمیل کرد، افزود: یک سری نوسانات در قیمت‌ها و تخلفات را شاهد بودیم. به همین دلیل در ۱۰ ماه امسال با رشد ۱۰ درصدی، ۱۷۴ هزار و ۳۰۰ مورد بازرسی و هزار و ۸۹ مورد گشت مشترک انجام شده است.

به گفته رئیس سازمان صمت استان اردبیل تعداد کل پرونده‌های تشکیل شده ۶ هزار و ۱۵۴ مورد بوده و گزارشات مردمی در کمترین زمان رسیدگی شده است.

احتکار لوازم خانگی و مواد غذایی در اردبیل
در عین حال که سازمان صمت می‌گوید تخلف در بازار نیز رشد داشته و اینطور نبوده که همه فروشنده‌ها با افزایش قیمت مواد اولیه، به شکل منصفانه رفتار کنند، پدیده ضدفرهنگی مخرب در بازار افزایش احتکار و اختفا کالا است.

یکی از شهروندان معتقد است برخی فروشگاه‌ها زمانی که روغن گران شده بود، از فروش خودداری می‌کردند در حالی که موجودی داشتند.

ارمغانی تصریح کرد: فروشنده‌ها به بهانه اینکه قیمت کالا مرتبا بالا می‌کشد از فروش خودداری می‌کردند و در نتیجه قیمت‌های متفاوت برای یک کالا در بازار دیده می‌شد.

رئیس سازمان صمت استان اردبیل نیز با اشاره به اینکه در این مدت ۲۷ مورد احتکار، ۲۸ مورد اعلام موجودی و ۲۵ مورد اخفا و امتناع از عرضه به ثبت رسیده است، ادامه داد: کالاهای مکشوفه عمدتا شامل لوازم خانگی و مواد غذایی است.

وی اظهار داشت: یخچال، اتومبیل، روغن موتور، اگزوز، خودرو پلاستیک، موبایل، آبگرمکن گازی، تلویزیون، کولر گازی، ماشین ظرفشویی، روغن نباتی، کود شیمیایی، کارتن، شکر، سبوس برنج، شامپو، ماسه، برنج ایرانی و خارجی و آرد و نان کالاهای کشف شده در احتکار و اختفا است.

به گفته صادقی در عین حال در این مدت ۲۶ هزار و ۱۲۶ فقره بازرسی در خصوص قاچاق کالا منجر به تشکیل ۶۲ پرونده و کشف ۱۷ هزار و ۶۱۵ مورد کالا شده است.

وی اضافه کرد: کالاهای قاچاق کشف شده نیز شامل سیگار، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش، لوازم خانگی، پوشاک، دارو، گوشی و آرد است.

این اظهارات نشان می‌دهد که نه تنها افزایش قیمت مواد اولیه به واسطه کاهش تبادلات برون مرزی و یا افزایش قیمت زنجیره تولید این مواد منجر به افزایش بهای تمام شده کالا شده است، رفتارهای مردم در بازار نیز به گرانی‌ها دامن می‌زند.

بی توجهی به انصاف در معاملات و در نظر گرفتن بیشترین سود به بهای ظلم به مشتری موجب شده تا بسیاری از قیمت‌ها در حباب بداخلاقی بالا بکشد. بازار اردبیل سال کرونایی سختی را سپری کرده و این در حالی است که مردم نگران از تداوم نوسان قیمت‌ها هستند.

کد خبر: ۷۵٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha