۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
حل مسائل بین‌المللی بانکی و ثبات اقتصادی به رشد صادرات کمک می‌کند
رئیس اتاق بوشهر:

حل مسائل بین‌المللی بانکی و ثبات اقتصادی به رشد صادرات کمک می‌کند

گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر با نگاهی به شرایط اقتصادی پیش‌رو و امکان کاهش فشارهای ناشی از تحریم، ایجاد ثبات اقتصادی و آماده‌سازی زمینه حضور و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بوشهر با توجه به تمرکز جدی ارکان دولت و نظام بر رشد و توسعه صادرات غیرنفتی با توجه به تحریم‌ها و کاهش شدید درآمدهای نفتی، خواستار تداوم این رویکرد حتی بعد از کاهش فشارهای تحریمی شد.

به باور خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر حفظ رویکرد دولت در رابطه با توسعه صادرات غیرنفتی باید در دورای بعد از تحریم‌ها نیز ادامه پیدا کند هرچند با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۰ به نظر می‌رسد نباید به این موضوع امید داشت.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری با تاکید بر این نکته که باید فرصت‌ها را بهتر ببینیم و اجازه ندهیم که مانند برجام از دست بروند، تاکید کرد: با توجه به تغییر دولت آمریکا و امکان اتخاذ سیاست‌های متفاوت این دولت درباره تحریم علیه ایران، شاهد تحولاتی در رویکرد برخی کشورها در مواجهه با ایران هستیم. بنابراین لازم است بدون فوت وقت به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها و ایجاد زمینه‌های لازم برای از سرگیری روابط خارجی و تجاری با بازارهای هدف باشیم.

به اعتقاد عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در دوران تحریم به ناچار صادرات غیرنفتی را توسعه دادیم؛ اگر تحریم‌ها برداشته شون باید همین رویکرد را حفظ کنیم و دوباره به فکر درآمدهای نفتی نیفتیم. آن دوران به پایان رسیده و باید آن را فراموش کرد.

او تاکید کرد: با کاهش فشارهای تحریمی باید فکری به حال تسهیل روند نقل وانتقالات ارزی و مالی باشیم. بدون روابطط بانکی نمی‌توان سطح تجارت بین‌المللی را افزایش داد.

گزدرازی مشورت با بخش خصوصی پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم در حوزه اقتصاد و تجارت را نکته‌ای مهم و ضروری توصیف کرد و ادامه داد: برای توسعه صادارت غیرنفتی باید بازارهای خود را بشناسیم و این درک و شناخت از سوی فعالان بخش خصوصی بهتر اتفاق می‌افتد. آنها بر اساس تجربه و حضور مداوم در این بازارها می‌دانند که برای هر منطقه و کشور باید چه دیپلماسی اقتصادی از سوی دولت اتخاذ شود.

رئیس اتاق بوشهر بهره‌گیری از دیپلماسی اقتصادی را در راستای افزایش سطح مناسبات تجاری با دیگر کشورها را بسیار مهم برشمرد و ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند مسیر خود را در بازارهای هدف پیدا کند؛ اما تحریم بلاتکلیفی در حوزه تجارت ایجاد کرد و هزینه‌های آن را بالا برد. اگر ابزار بانکی در اختیار باشد و بتوان در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشت، سطح روابط بین‌المللی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد: در مباحث اقتصادی وجود ثبات بیش از هرچیز دیگر اهمیت دارد. بدون شک ثبات در اقتصاد، سرمایه‌گذاری را ممکن می‌کند و می‌توانیم با وجود ثبات و ایجاد هماهنگی بیشتر بین تجار داخلی در بازارهای هدف حضور منسجم‌تر و قوی‌تری داشته باشیم. بناراین پیدا کردن راهی برای حل مسائل بانکی در سطح بین‌الملل و ایجاد ثبات در اقتصاد داخلی برای شرایط بعد از تحریم‌ها از نکات کلیدی است که باید مورد توجه تصمیم‌گیران کشور قرار بگیرد.

کد خبر: ۷۵٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha