۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
دولت برای اجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی باید کالاها را با قیمت مناسب عرضه کند
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دولت برای اجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی باید کالاها را با قیمت مناسب عرضه کند

رضاخواه، عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه یابد، بیش از چهار میلیارد دلار نمی‌توان تخصیص داد.

به گزارش بازار، مجتبی رضاخواه بیان کرد : مجلس زمانی که لایحه ابتدایی بودجه ۱۴۰۰ را دریافت کرد به صحن علنی مجلس فرستاد که رد شد. برای اصلاحات با دولت تعاملات خوبی داشتیم تا اصلاحیه دولت، ملاحظات کمیسیون تلفیق را در نظر گیرد که انجام شد.

وی افزود: اختلاف نظرهای کارشناسی نیز وجود داشت که عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مهم‌ترین ملاحظه مجلس بود.

رضاخواه ادامه داد: مجلس به ارز تک نرخی معتقد است ولی چون دولت در حال تغییر است و ممکن است سیاستی اجرا شود که بدلیل تغییر دولت بخوبی قابل انتقال نباشد، ما مقدماتی را در نظر گرفتیم که شرایط برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ظرف ۶ ماه اجرایی شود.

وی با بیان اینکه ۷ اصلاحیه به دولت اعلام شده بود تا اصلاح شود، گفت: ما تلاش کردیم درآمد را در بودجه ۱۴۰۰ افزایش دهیم و در واقع نقدینگی کمتری - پول پر قدرت- کمتری به بازار تزریق شود.

رضاخواه، اظهار کرد: دولت به جای افزایش درآمد [قصد داشت] با فروش اوراق از مردم استقراض کند و راه دوم افزایش درآمد، فروش نفت است و گویی پدر یک خانواده فرش زیر پای خود را بفروشد تا مخارج خود را درآورد و ما در مجلس تلاش کردیم هزینه‌ها را کاهش و درآمدها را افزایش دهیم.

این نماینده مجلس، افزایش پایه مالیاتی، گمرکات و معافیت ارزی را از راه کارهای افزایش درآمد در بودجه ۱۴۰۰ دانست و گفت: این هزینه‌ها بیشتر بر دوش ثروتمندان خواهد بود.

رضاخواه با بیان اینکه مناطق آزاد از ابتدا قرار بود مکانی برای صادرات باشد، ادامه داد: این مناطق امروز باراندازی برای واردات است و معافیت مالیاتی از ارزش افزوده آن حذف شده است.

وی گفت: در سایر کشورها اصل مالیات توسط ثروتمندان پرداخت می‌شود چون عده معدودی هستند که بخش اعظم درآمدها را در اختیار دارند.

رضاخواه اضافه کرد: زمانی که نتوانیم از ثروتمندان مالیات دریافت کنیم، شکی نداشته باشید که نخواهیم توانست درآمدهای کشور را تامین کنیم.

وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سال آتی یکی از ملاحظات دولت بود که سقف تعیینی ما در مجلس ۸ میلیارد دلار است که در کل سال پخش می‌شود.

رضاخواه ادامه داد: اگر سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه یابد، بیش از ۴ میلیارد دلار نمی‌توان تخصیص داد.

وی خطرنشان کرد: گرچه دولت می‌خواست با ارز ۴۲۰۰ تومانی، تامین کالاهای اساسی را اجرایی کند ولی این سیاست موفق نبود چون افراد سودجو بعد از واردات، کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی به بازار عرضه نکردند.

رضاخواه تصریح کرد: اگر دولت بر ارز ۴۲۰۰ تومانی اصرار داشته باشد، کالاها باید با قیمت متناسب در بازار توزیع شود.

کد خبر: ۷۵٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha