۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
قدرت ویروس کورنا کمتر از دلال‌های خودرو / عرضه در بازار کم شد
شیب ملایم کاهش قیمت خودرو در بازار

قدرت ویروس کورنا کمتر از دلال‌های خودرو / عرضه در بازار کم شد

قیمت خودرو در بهمن امسال بین ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان گران تر شد. با وجود اینکه طبق گفته های رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، به دلیل شیوع ویروس کورونا تقاضا به صفر رسیده اما بهای ماشین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان ارزان شده است.

بازار- قیمت خودرو در بازار نزولی شد. پرایدی که تا همین دو هفته پیش به قمت ۷۵ میلیون تومان معامله می‌شد، حالا کسی حاضر نیست بابت خریدش ۶۴ میلیون تومان پول پرداخت کند. سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو به بازار می‌گوید: این روزها خرید و فروش خودرو به صفر رسیده و کسی حاضر به معامله نیست.

 با وجود اافت شدید تقاضا اما فعالان بازار می‌گویند که روند کاهشی قیمت‌ها با شیب ملایم انجام می‌شود. نادری یکی از فروشندگان خودرو در اینباره به بازار می‌گوید: قیمت پراید در کمتر از یک هفته از ۶۰ میلیون تومان به ۷۵ میلیون تومان رسید. اما حالا حدود ۱۰ روز از شیوع ویروس کورونا و کاهش شدید خرید و فروش‌ سپری می‌شود اما کاهش قیمت‌ها با شیب خیلی ملایمی‌در حال انجام است. روند کاهشی قیمت‌ها به قدری کند است هنوز به قیمت‌های قبل هم بازنگشته ایم. رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو که دلیل این اتفاق را در کاهش عرضه می‌داند، در اینباره گفت: بسیاری از دلال‌های خودرو این روزها حاضر به عرضه محصولات خود نیستند چرا که می‌دانند بالاخره روزی ویروس کورنا از بین رفته و قیمت ارز دوباره بالا می‌رود و خیلی راحت می‌تواند خودروهای خود را به قیمت‌های نجومی‌بفروشند.

تولید خودرو کمتر می‌شود

شیوع گسترده بیماری کرونا از شهر ووهان چین آغاز شد. از آنجا که این شهر خود را به‌عنوان یک شهر خودرویی مطرح کرده است و بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی خودروساز و قطعه‌ساز در آن خط تولید دارند، شیوع کرونا و تعطیلی این شهر روی وضعیت خودروسازان و قطعه‌سازان بین‌المللی تاثیر منفی گذاشته است. درحال‌حاضر فعالیت خودروسازان حاضر در ووهان چین تا پایان ماه مارس متوقف است.  آنگونه که آمارها نشان می دهد دبیش از ۳۰ شرکت قطعه‌ساز بزرگ در ووهان حضور دارند که فعالیتشان به‌واسطه شیوع کرونا مختل شده است. توقف فعالیت قطعه سازان چینی حالا بازار بسیاری از کشورهای خودروساز را با چالش مواجه کرده  و به طور قطع تولید خودرو در ایران را هم با چالش مواجه خواهد کرد.  تولید خودرو که در بهمن نبست به دی حدود ۳۰ درصد کاهش یافته، ممکن است در ماه های آینده حتی به نصق برسد.  

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو هم در اینباره به بازار می‌گوید: بیشتر قطعات مصرفی در صنعت خودروسازی ما از چین تامین می‌شود که این روزها واردات آن به شدت سخت شده است. به گفته او، حتی اگر فرض را بر این بگذاریم خودروسازان در حال حاضر ذخایر خیلی خوبی دارند، به طور قطع در سال ۹۹ با افت شدید تیراژ تولید و رشد شدید قیمت‌ها مواجه خواهیم شد. این همان نکته ای است که باعث شده دلال‌ها تمایلی به عرضه خودرو در بازار داشته باشند.

به مرگ بگیر که به تب راضی شوند

 این روزها گزارش‌های متعددی مبنی بر کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو منتشر می‌شود . حال آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که هنوز فاصله زیادی با قیمت‌های ابتدای بهمن وجود داردکه این مصداق واقعی جمله «به مرگ بگیر که به تب راضی بشوند»، است. به نظر می‌رسد که قدرت ویروس کورنا از دلال‌های بازار خودروی ایران کمتر بوده است. گشتی در بازار نشان می‌دهد که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از حدود ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۱۵ میلیون افزایش پیدا کرد. اما حالا محصولی که حدود ۱۵ میلیون تومان گران شده بود حالا تنها ۵ میلیون تومان ارزان شده است.

پژو ۲۰۶ تیپ هم بهای آن از ۱۱۲ میلیون تومان به ۱۴۰ میلیون تومان رسید، این روزها به قیمت ۱۳۲ میلیون تومان معامله می‌شود. ال ۹۰ هم که در بهمن جهش حدود ۳۵ میلیون تومانی را تجربه کرده بود حالا تنها ۱۰ میلیون تومان ارزان شده و ۱۷۵ میلیون تومان قیمت خرده است. پرشیا هم که حدود ۲۴ میلیون تومان گران شده بود، قیمتش تنها ۶ میلیون تومان افت کرده است. دنا معمولی هم که از ۱۲۰ میلیون به ۱۶۰ میلیون رسیده، تنها ۱۰ میلیون تومان ارزان شده است.

کد خبر: ۷٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha