۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
کارآمدی واکسن سینواک چین مقابل ویروس آفریقای جنوبی|عادی شدن شرایط کشورهای توسعه یافته تا یک ماه آینده
تحولات دنیای کرونا

کارآمدی واکسن سینواک چین مقابل ویروس آفریقای جنوبی|عادی شدن شرایط کشورهای توسعه یافته تا یک ماه آینده

در این روزها دنیا پر از خبرهای خوب و بد است. از یک طرف خبر تولید واکسن کرونا و کارایی واکسن سینوواک در مقابل جهش افریقای جنوبی کرونا و از طرف دیگر گذشتن شمار مرگ های کرونایی در امریکا از مرز نیم میلیون نفر. سوال اصلی این است که بالاخره دنیا چه زمانی می تواند از این بحران رهایی پیدا کند؟

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها  اخبار خوب وبد همراه با هم هستند. از یک طرف خبر از مرگ افراد مبتلا به کرونا است و از طرف دیگر گزارشهای جهانی در مورد کارایی واکسن ها و پیش بینی های امیدوارکننده در مورد نتیجه مثبت این واکسیناسیون است. در روز گذشته روزنامه گلوبال تایمز کانادا گزارش بسیار مهمی در مورد واکسن های چینی منتشر کرد.

طبق این گزارش شرکت سینوواک چین اعلام کرده است واکسن تولیدی این شرکت در مقابل گونه های جهش یافته ویروس کرونا در کشور بریتانیا و افریقای جنوبی مقاوم است. این اولین واکسن در دنیا است که اعلام کرده است در مقابل جهش افریقای جنوبی مقاوم است و می تواند نوید بخش پایان بحرانی بزرگ در افریقا باشد.

از طرف دیگر شرکت سینوفارم چین هم اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت در مقابل جهش بریتانیایی مقاوم است ولی مطالعات در مورد کارایی در برابر جهش افریقایی ادامه دارد.

 انتشار این خبر های خوب در کنار گزارش منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی مبنی بر کاهش نرخ ابتلا و مرگ در دنیا طی پنج هفته اخیر سبب شد تا امید به روزهای روشن در پس این دوره بحرانی تاریخ بشر افزایش یابد.

دانشمندان چینی به نشریه گلوبال تایمز گفته اند: «با توجه به کاهش نرخ ابتلا به کرونا در پنج هفته اخیر و افزایش نرخ واکسیناسیون در دنیا، می توان این طور برآورد کرد که از انتهای ماه اوریل سال جاری شرایط در نیمکره شمالی به خصوص در کشورهای صنعتی کم و بیش عادی شود. انتظار می رود تا انتهای ماه اوریل سال جاری بالغ بر ۷۰ درصد از جمعیت این کشورها واکسینه شده باشند و بدن آنها در برابر کرونا ایمن باشد به همین دلیل خروج از قرنطینه  و بازگشت به زندگی عادی بسیار محتمل است.»

افزایش شمار مرگ های کرونایی در امریکا از مرز ۵۰۰ هزار نفر
اما در کنار این خبرهای نسبتا خوش، گزارش منتشر شده توسط سی ان ان تصویر تلخ بحران را نشان داد. طبق این گزارش شمار مرگ های کرونایی در امریکا از مرز ۵۰۰ هزار نفر گذشته است  که از شمار قربانیان در سه جنگ بزرگ امریکا بیشتر بود.

بر مبنای این گزارش مجموع قربانیان جنگ جهانی دوم، جنگ کره و جنگ ویتنام حدود ۵۰۰ هزار نفر بوده است و حال ظرف کمتر از یک سال در امریکا معادل این تعداد  از دنیا رفته اند.

دانشگاه جان هاپکینز پیش بینی می کند با وجود سرعت بالای واکسیناسیون در  امریکا تا روز اول ژوین سال جاری یعنی دو ماه بعد بالغ بر ۵۸۹ هزار نفر در این کشور به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست خواهند داد که معضل بسیار بزرگی برای کشور امریکا است.

به همین دلیل است که اخیرا خبرهایی در مورد مذاکرات مستقیم جو بایدن رییس جمهوری امریکا با مقامات شرکت فایزر و تصمیم این شرکت در مورد دو برابر کردن ظرفیت تولید واکسن در کارخانه امریکا منتشر شد و در رسانه های این کشور اعلام شد که از اول ماه مارس سرعت توزیع واکسن در امریکا افزایش پیدا می کند. تا کنون بیش از ۶۵ میلیون دوز واکسن در امریکا تزریق شده است و در هر هفته ۱.۷ میلیون واکسن تزریق می شود.

تجربه تلخ انفولانزای اسپانیایی در حال تکرار شدن است
 مرکز کنترل  و پیشگیری از بیماری های کشور امریکا اخیرا گزارشی در مورد تعداد مبتلایان و مرگ های ناشی از ابتلا به انفولانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ ارایه داده است. طبق این گزارش در جریان همه گیری آنفولانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ میلادی بالغ بر ۶۵۷ هزار نفر در امریکا در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند در حالیکه در آن دوران نه واکسنی کشف شده بود و نه داروی آنتی بیوتیکی برای درمان بیماری وجود داشت. شمار مرگ ناشی از کرونا در امریکا در این سال به سرعت به تجربه یک صد سال پیش این کشور نزدیک می شود و این نشان دهنده چالش بزرگی در عرصه جهانی و انسانی است.

طبق این گزارش  در جریان آنفولانزای اسپانیایی در دنیا ۵۰ میلیون نفر جان خود را از دست داده اند و بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده اند. در آن زمان جمعیت کره زمین تنها ۱.۵ میلیارد نفر بود.

آنتونی فایوچی، متخصص بیماریهای عفونی و رییس مرکز مبارزه با بیماریهای عفونی و واگیر دار در امریکا با اشاره به گذشتن شمار مرگ و میر کرونایی در امریکا از مرز ۵۰۰ هزار نفر به سی ان ان گفت: «بالغ بر نیم میلیون نفر جان خود را از دست داده اند. این واقعیتی تلخ و غیر قابل باور است ولی نشان می دهد این ویروس بسیار مرگبار است و باید برای مبارزه با آن جدی بود.»

کد خبر: ۷۵٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha