۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۸
نفت ۶۰ دلاری؛ نقطه تعادل بازار طلای سیاه در دراز مدت| نقش بازگشت دلار در نیمه دوم ۲۰۲۱ و افزایش تولید نفت اوپک
گفتگوی بازار با مدیر بخش خاورمیانه شرکت بین المللی FGE؛

نفت ۶۰ دلاری؛ نقطه تعادل بازار طلای سیاه در دراز مدت| نقش بازگشت دلار در نیمه دوم ۲۰۲۱ و افزایش تولید نفت اوپک

«دکتر ایمان ناصری» معتقد است که قیمت نفت ۵۵ دلار به بالا نفت های جدیدی را به بازار وارد می کند که این موضوع می تواند نگران کننده بوده و اوپک را به سمتی سوق دهد تا تولید خود را در ماه آوریل بر اساس تصمیمات خود در نشست ماه مارس، به منظور مهار این روند صعودی افزایش دهد.

تهمینه غمخوار؛ بازارحدود دو هفته پیش اخباری مبنی بر عبور قیمت طلای سیاه از مرز ۶۰ دلار منتشر شد، به طوری که نفت برنت به عنوان مهمترین مرجع قیمت نفت خام با گذر عجیب از مقاومت روانی ۶۰ دلار برای هر بشکه، توجه بازار را به خود جلب کرد.

نظر برخی از کارشناسان حوزه نفت این است که احتمالا عواملی از جمله کاهش داوطلبانه تولید نفت از سوی عربستان، توافقات اوپک پلاس و سیاستهای آن ها مبنی بر پایبندی بر کاهش تولید، کاهش ذخایر نفت آمریکا به کمترین میزان از ماه مارس گذشته، آمار مرتبط به رشد اقتصادی امریکا و چین، تصمیمات اخیر بایدن در خصوص اکتشافات جدید در میادین جدید نفتی و رویکرد خاص او در رابطه با نفت شیل و موضوع داغ این روزها یعنی نقش واکسن همگی در تحریک بازار نفت و افزایش قیمت نقش قابل توجهی داشته اند.

«پیش بینی ما این است که قیمت نفت و میانگین آن در سال ۲۰۲۱ زیر ۶۰ دلار یعنی حدود ۵۸ تا ۵۹ دلار در نظر خواهد شد در حالی که در سال ۲۰۲۲ قیمت نفت را یک مقدار بالاتر از سال جاری یعنی حدود ۶۱.۵ دلار پیش بینی کرده ایم و برای سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ یک افتی را تخمین زده ایم که مجددا قیمتها به سمت ۵۵ دلار پایین کشیده خواهد شد»، این بخشی از گفته های «دکتر ایمان ناصری» در خصوص بازه احتمالی قیمت نفت در سال جاری و چند سال آینده است.

کارشناس ارشد حوزه نفت معتقد است که بازگشت نفت ایران و احتمالا لیبی و ونزوئلا به بازار به همراه رشد تولید نفت امریکا دلیل افت قیمت در دو سال آینده است.

در همین راستا، متن گفتگوی بازار با «دکتر ایمان ناصری»، مدیرعامل بخش خاورمیانه شرکت بین المللی FGE، شرکت مشاوره برجسته انرژی جهانی و مشاور بازار نفت  را در خصوص احتمال رسیدن نفت برنت به حدود ۷۰ دلار و پیش‌بینی این کارشناس حوزه نفت را در خصوص بازه احتمالی قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ و پس از آن در ادامه میخوانیم:

* اگر جنابعالی بخواهید یک کف یا سقف را در یک بازه زمانی پنج ساله برای قیمت نفت متصور شوید، چه پیش بینی برای این بازار دارید؟

پیش بینی شرکت FGE که مدت زیادی بر این روی این مسئله کار کرده، این است که قیمت نفت و میانگین آن در سال ۲۰۲۱ زیر ۶۰ دلار یعنی حدود ۵۸ تا ۵۹ دلار در نظر خواهد شد. البته با وجود آن که این رقم هر ماه بازنگری می شود، اما برآورد ما در خصوص میانگین قیمت ها در سال جاری به طور کلی زیر ۶۰ دلار است.

همچنین، در حالی که در سال ۲۰۲۲ قیمت نفت را یک مقدار بالاتر از سال جاری یعنی حدود ۶۱.۵ دلار پیش بینی کرده ایم، برای سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ یک افتی را تخمین زده ایم که مجددا قیمتها به سمت ۵۵ دلار پایین کشیده خواهد شد. دلیل افت قیمت در دو سال آینده، بازگشت نفت قابل توجه به بازار است که از آن جمله می توان به بازگشت نفت ایران و احتمالا لیبی و ونزوئلا اشاره کرد. مقدار دیگر مربوط به رشد تولید نفت امریکا است که بعد از یک وقفه شش تا ۱۸ ماهه سیکلی را طی خواهد کرد که به تولید نفت خواهد افزود. بنابراین، تمامی مجموعه نفت هایی که به بازار باز خواهند گشت، مجددا قیمت را به سمت ۵۵ دلار کاهش خواهند داد.

از نظر مجموعه FGE، نفت ۶۰ دلاری یک نقطه تعادلی برای بازار نفت در دراز مدت است. ما، در طی دهه ۲۰۲۰ فکر می کنیم که قیمت نفت حول ۶۰ دلار با نوسان حدود ۱۰ دلار خواهد بود.

 ما در خصوص کف و سقف، ۵۰ تا ۷۰ دلار نفت را در این باند قیمتی می بینیم، زیرا به نظر می رسد که محرکهای تاثیر گذار بر عرضه و تقاضا در قیمت های ۷۰ دلار و بالاتر خیلی سریعتر وارد عمل می شوند.

در خصوص کف و سقف، ۵۰ تا ۷۰ دلار نفت را در این باند قیمتی می بینیم، زیرا به نظر می رسد که محرکهای تاثیر گذار بر عرضه و تقاضا در قیمت های ۷۰ دلار و بالاتر خیلی سریعتر وارد عمل می شوند

 همچنین، هنگامی که نفت به زیر ۵۰ دلار میرسد، مشخصا واکنش اوپک به عنوان تنظیم کننده بازار و قیمت نفت مجددا شدت می گیرد. بنابراین این بازه ای است که ما شاید تا پایان دهه جاری در خصوص قیمت نفت شاهد باشیم.

* با توجه به اینکه اوایل ماه مارس جلسه اوپک برگزار می شود، از دیدگاه شما، واکنش اوپکی ها به این نوسان و افزایش قیمت نفت ۶۰ دلاری چیست؟ سران اوپک با این نفت برنت ۶۱ دلاری چه تصمیمی را اتخاذ می کنند؟

اگر ما این قیمتها را در هفته های پیش رو هم داشته باشیم، به نظر می آید که اوپک پلاس به خصوص تولید را در ماه آوریل افزایش خواهند داد و این مسئله با بازگشت نفت عربستان که تصمیم گرفته اند به میزان یک میلیون بشکه در روز در طی ماههای فوریه و مارس از تولید خود کم کنند، همراه شده و روند قیمتها را به سمت پایین هدایت میکند.

نکته حائز اهمیت این است که تا برگزاری آن نشست ما منتظر بمانیم و ببینیم که اعداد دیگری که در خصوص بحث میزان نفت انباشته شده در مخازن به گوش اوپک و بازار می رسد به چه میزانی بازگشت تعادل به بازار را نشان خواهند داد.

 نکته بعدی مرتبط با تقاضای بسیار بالای این روزهای امریکای شمالی و اروپا به دلیل سرمای شدید است. بازار در طی یک سال گذشته، درگیر وضعیت ناپایداری بوده که هر گونه خبری تاثیر غیر قابل تصوری را بر قیمتها گذاشته است. به همین دلیل، نکته دیگری که در روزهای های اخیر قیمتها را به سمت بالا سوق داده ، همین موج سرمای شدیدی است که در امریکا و اروپا در حال جریان است و تقاضا را افزایش داده است.

تا یک ماه آینده وضعیت تقاضا، مخازن و همچنین آمار تولید یک ماه بعدی که از کشورهای غیر از اوپک به دست آن ها می رسد، بسیار تعیین کننده می باشد. به عنوان مثال آخرین آمار کانادا که میزان تولید ماه دسامبر را نشان می داد، بازار را به دلیل میزان بسیار بالای تولید (در واقع رکورد تولید حداکثری نفت در ماهها و سالهای اخیر) شگفت زده کرد.

تا یک ماه آینده وضعیت تقاضا، مخازن و همچنین آمار تولید یک ماه بعدی که از کشورهای غیر از اوپک به دست آن ها می رسد، بسیار تعیین کننده می باشد

این مسئله بیانگر آن است که تولیدات جدید کشورهای غیر اوپک من جمله کانادا مجددا از سر گرفته شده است، به عبارت دیگر قیمت نفت ۵۵ دلار به بالا نفت های جدیدی را به بازار وارد می کند که این موضوع می تواند نگران کننده بوده و اوپک را به سمتی سوق دهد که طبق موارد ذکر شده تولید خود را بر اساس تصمیم خود در نشست ماه مارس، در ماه آوریل افزایش دهد تا این روند افزایش قیمتی را مهار کند.

* نوسانات شاخص دلار در این میان تا چه اندازه تاثیر گذار است؟ در حقیقت نقش افت شاخص دلار در روشن کردن موتور قیمت نفت به چه اندازه است؟

ضعف دلار در ماههای گذشته و افت شاخص این ارز حتما یکی از شاخصهایی است که قیمت نفت را به سمت بالا کشانده است. حتی اگر وضعیت فعلی بازار به خصوص ظرفیت مازادی که در مجموعه کشورهای اوپک وجود دارد، در این سطح فعلی به دلیل کاهش تولید در اثر کرونا وجود نداشت، قطعا قیمت های بالاتری را بر اساس شاخص فعلی دلار شاهد بودیم.

پیش بینی ها و گزارش هایی که از بازارهای مالی مبنی بر این که دلار در نیمه دوم سال جاری به قدرت خود باز خواهد گشت و نسبت به ارزهای مرجع به خصوص یورو و ارزهای آسیایی قدرتمند تر خواهد شد، به گوش میرسد، احتمالا به معنی تاثیر منفی بر قیمت نفت خواهد بود و شاید یکی عواملی در نظر گرفته شود که به همراه افزایش تولید نفت کشورهای اوپک قیمت را مهار کرده و از اینکه این قیمت ها به طور افسار گسیخته بسیار بالاتر از ۶۵ یا ۷۰ دلار حرکت کند، جلوگیری نماید.

کد خبر: ۷۵٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha