۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
تحقیق و تفحص بورس آیا در این شرایط به صلاح سهامداران خرد است؟ | بازی سیاسی و تداوم زیان سهامداران
بازار بررسی می‌کند؛

تحقیق و تفحص بورس آیا در این شرایط به صلاح سهامداران خرد است؟ | بازی سیاسی و تداوم زیان سهامداران

تحقیق و تفحص از سازمان بورس در حالی از سوی مجلس تصویب شده که گفته شده گزارشات این سازمان به تمام نهادهای نظارتی و امنیتی ارسال می‌شود.

بازار؛ گروه بورس: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با موافقت ۵۰ نماینده طرح تحقیق و تفحص از بورس را در هفت محور در روز یکشنبه تصویب کردند که در پی آن برخی از فعالین بورس به خصوص سهامدارانی که دچار زیان شدند از این طرح استقبال کردند و تعدادی دیگر هم این اقدام مجلس را سیاسی خواندند و آن را مصداق دخالت در کار بورس می‌دانند.


بنا به آنچه که نمایندگان مجلس مطرح کردند، رشد حبابی شاخص، علت تشویق ‌روحانی به حضور مردم در بورس بدون آموزش، گران‌فروشی سهام، فروش سهام کاغذی، سرنوشت پول‌ها و رانت حاصله از محورهای مهم طرح است.


قبلا هم آقای قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس از ارائه لیست حقوقی‌های متخلف بازار سرمایه به دستگاه قضاء خبر داده بود ولی هنوز دستگاه قضاء نسبت به پیگیری این لیست گزارش را رسانه‌ای نکرده است. در حالی که سازمان بورس اعلام کرده که با متخلفان بازار سرمایه را شناسایی و با آن‌ها برخورد می‌کند. آقای هاشمی یکی از نمایندگانی است که شدیدترین اظهار نظرها را در مورد بورس داشته است.

رفتار  دو قوه این حقیقت را نشان می‌دهد که بورس درگیر بازی‌های سیاسی  شده و هر چقدر هم به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم این موضوع تشدید می‌شود

جمالی، معاون حقوقی بورس در توصیف برخورد با متخلفان سازمان بورس گفته است" برای ۶ ماهه آخر سال ۹۹ بالای ۲۲۰ نفر را از مدیریت در نهادهای مالی بورس و ناشران، سلب صلاحیت کرده‌ایم. " او  بیشتر تخلفات صورت گرفته را مربوط به مدیران شرکت‌هایی عنوان کرد که صورت‌های مالی غیر واقعی ارائه کرده‌اند و یا معاملاتی با شرکت‌های تابعه انجام داده‌اند، که خودشان ذینفع بوده‌اند.

دست‌های پشت پرده که باید مشخص شوند
موافقان تحقیق و تفحص از بورس، معتقدند که بازار به صورت دستوری و با دخالت دولت ریزش داشته بنابراین آنچه که در بازار وجود دارد خارج از قائده عقلانی و روند بازار می‌باشد.
این افراد عوامل مستقیم و غیر مستقیم پشت پرده را سبب نوسانات بازار می‌داند و پیگیری مجلس را کار مثبت در جهت افزایش شفافیت و بهبود روند بازار مطرح کردند.

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص را به منظور صیانت از سرمایه مردم در بازار بورس عنوان کرده و گفته است" یکسری از عوامل اینجا باعث اخلال در بازار سرمایه شده اند و ما باید آن ها را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کنیم. "


او از برخورد با متخلفان بازار حتی در صورت برکناری خبر داد و برای برخورد با این افراد از اعمال ماده ۲۳۴ اشاره کرده و گفته" که در آیین نامه داخلی مجلس، ماده ۲۳۴ این اجازه را داده است که تمام کسانی که نقض قانون کردند و یا عدم رعایت شئونات قانونی و یا ترک فعل کردند را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کنیم. "

در اوایل بهمن ماه آقای قالیباف رئیس سابق سازمان بورس طی نامه‌ای به دلیل مسائل سیاسی استعفای خود را به وزیر اقتصاد داد که بعد از چند روز با استعفای او موافقت شد.

مخالفان تحقیق و تفحص مجلس
مخالفان طرح تحقیق و تفحص از بورس، تصمیم مجلس را مصداق دخالت در بازار سهام می‌دانند. آن‌ها علت اصلی نوسانات بازار را دخالت نهادهای مختلف از ابتدای سال تا کنون در آن مطرح کردند. این افراد با این دید که بخش زیادی از نوسانات بازار با منطق بازارهای مالی در حال حرکت به سمت جلو است، تحقیق و تفحص در این بازه زمانی را دلیل بر بی اعتمادی به سازمان بورس به عنوان یک نهاد ناظر می‌خوانند.

بازار سرمایه یک بازار شفاف است و همه چیز بر روی تابلوی به صورت شفاف معلوم می‌باشد. به نظرم یکی از دلایل افت شاخص بازار ناآگاه بودن تعداد زیادی از سهامدارانی است که به این بازار رود کردند


 میثم باقری کوهپایه مدیر کالایی کارگزاری بانک مسکن در واکنش به طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس در توئیتی نوشته"در بورس همه چیز شفاف است. ناظرین بر عملکرد هر ذی نفعی، بر اساس قوانین و مقررات، مشخص شده‌اند. برای سازمان بورس نیز نهاد ناظر، شورای عالی بورس است، دو ناظر از طرف مجلس نیز وجود دارد. به جرات ادعا می‌کنم، گام به گام در بورس هر روز تحقیق است و تفحص. "

دخالت در روند بورس مرتبط به سال جاری نمی‌شود بلکه به روسای قبلی سازمان هم هر از چندگاهی از دخالت دولت و نهاده‌های مختلف در سازمان گلایه داشتند.

مجلس شورای اسلامی، دولت را عامل اصلی ریزش بازار سرمایه می‌داند و دولت، مجلس را به سوء استفاده از بازار سرمایه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ متهم می‌کند.

شریفی‌نیا مدیرعامل کارگزاری میبن سرمایه در گفتگوی که با بازار داشت در مورد تحقیقی و تفحص از بازار سرمایه گفت: به نظرم برای رفع ابهام از آنچه در مورد بازار است، تحقیق و تفحص بد نیست. در اصل دخالت در امور سازمان بورس درست نیست اما اگر اصرار بر تحقیق از این بازار است به نظرم برای ایجاد صحه بر عملکرد و شفافیت بازار این کار صورت بگیرد، خوب است.
​​
این کارشناس گفت: بازار سرمایه یک بازار شفاف است و همه چیز بر روی تابلوی به صورت شفاف معلوم است. به نظرم یکی از دلایل افت شاخص بازار ناآگاه بودن تعداد زیادی از سهامدارانی است که به این بازار ورود کردند.

به گواه  محمدعلی شیری‌زاده مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس تمامی نهادهای نظارتی و امنیتی بر بازار سرمایه و حتی سازمان بورس نظارت دارند و گزارشات این سازمان به تمام این نهادها ارسال می‌شود.  


این مقام مسئول می‌گوید: بازار دارای پلت‌فورم‌های نظارتی بسیار دقیق است که در صورت بروز هر نوع تخلف اقداماتی هم در جهت معرفی به قوه قضائیه و هم برخورد با متخلفان صورت می‌گیرد. "

تحقیق و تفحص در این شرایط چه دردی را درمان می‌کند
حسین صیامی فعال بازار سرمایه که تحقیق و تفحص از بازار سرمایه را سبب از بین رفتن اعتماد باقی مانده سهامداران در این شرایط می‌داند در گفتگو با بازار در این رابطه گفت: ما مخالف تحقیق و تفحص از سازمان بورس نیستیم بلکه در این شرایط که بازار به شدت بی اعتماد شده، این کار را سبب تشدید این بی اعتمادی می‌دانم و به نوعی این کار را یک نوع بازی سیاسی می‌دانم.
او گفت: تحقیق و تفحص مجلس در این شرایط چه دردی را می‌خواهد از بازار درمان کند؟ به جای اینکه به سمت بهبود شرایط حرکت کنیم به دنبال افزایش بی اعتمادی در این بازار هستیم.

صیامی در پاسخ به این سوال که آیا بازار سرمایه درگیر اختلاف مجلس و دولت شده است؟ گفت: رفتار این دو قوه این حقیقیت را نشان می‌دهد که بورس درگیر بازی‌های سیاسی این دو قوه شده و هر چقدر هم به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم این موضوع تشدید می‌شود.

شاخص کل بازار سرمایه در طول ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ با توجه به استقبال مردم، خود را به عدد ۲میلیون ۷۰ هزار واحد رساند و بعد از آن روند نزولی به خود گرفت و به مرز ۱میلیون ۱۰۰هزار واحد رسید. این ریزش سبب شد که بیش از ۶۰درصد از از سرمایه سهامداران از بین برود که اعتراضات سهامداران را در پی داشت.

طبق قانون، مجلس می‌تواند از سازمان بورس به منظور برطرف کردن شبهات تحقیق و تفحص انجام دهد، اما آنچه که در این امر مهم است عدم دخالت دادن دیدگاه سیاسی در این زمینه و درگیر نکردن سهامداران با چنین موضوعاتی است.


 

کد خبر: ۷۵٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha