۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
تأیید تاثیر واکسن بر کاهش انتقال ویروس و میزان ابتلا| تلاش برای افزایش تولید واکسن ادامه دارد

تأیید تاثیر واکسن بر کاهش انتقال ویروس و میزان ابتلا| تلاش برای افزایش تولید واکسن ادامه دارد

در این روزها مهمترین و اصلی ترین پروژه دنیا تقویت توان مقابله با ویروس کرونا از طریق افزایش حجم تولید واکسن است. به همین دلیل است که شرکتهای داروسازی بزرگ از طریق انتقال تکنولوژی به کشورهای در حال توسعه از انها برای افزایش حجم تولید و تسریع روند واکسیناسیون کمک می گیرند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، رقابت دنیا با ویروس کرونا ادامه دارد و مطالعات نیز هر روز افزایش پیدا می کند. از یک طرف تلاش برای افزایش تولید واکسن ادامه دارد و اخیرا شرکت فایزر امریکا خبر از دوبرابر کردن ظرفیت تولید واکسن و عرضه بیشتر به بازار امریکا داد و شرکت سانوفی فرانسه هم اعلام کرد با شرکت جانسون و جانسون برای افزایش حجم تولید و عرضه به بازار اروپا همکاری می کند.

از طرف دیگر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه هم پروژه تولید واکسن شروع شده است. در روز گذشته کشور برزیل خبر از تولید واکسن در نیمه اول سال جاری داد. طبق این گزارش این کشور در نظر دارد با شرکتهای سینوفارم چین و استرازنکای سوئد برای تولید مشترک در داخل برزیل همکاری کند تا از این طریق تمامی واکسن مورد نیاز کشور را تامین کند.

مارکو کریگر، رییس مرکز بیوتکنولوژی اوسالدو کروز در  ریودرژانیرو اخیرا به نشریه بیزینس استاندارد گفته است که مذاکرات لازم برای انتقال تکنولوژی لازم برای تولید واکسن آسترازنکا  انجام شده است و از ماه آوریل سال جاری تولید این واکسن در برزیل شروع می شود.

 وی با اشاره به این مطلب که تولید واکسن در داخل کشور همیشه از اهداف اصلی ما بود گفت: «ما در نظر داریم ۱۰۰ درصد واکسن مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم و این پروژه را از ماه آوریل شروع می کنیم و  تا پایان نیمه اول سال جاری ظرفیت تولید به حداکثر می رسد.»

او ادامه داد: «هم اکنون تقاضا برای واکسن در دنیا بسیار زیاد است و اگر برای تامین واکسن تنها یک چند شرکت وابسته باشیم، پروسه واکسیناسیون تمامی مردم دنیا طولانی خواهد شد. به همین دلیل تولید در داخل کشور یک اولویت است و برای کشور ما که زیرساختهای لازم برای  تولید واکسن وجود دارد، طرحی قابل اجرا و مهم است.»

چرا تلاش برای افزایش حجم تولید در دنیا بالا گرفته است
اما سوال مهم این است که چرا در دنیا تلاش برای افزایش حجم تولید بالا گرفته است؟نشریه سی تی وی نیوز در گزارش خود نوشت:« مطالعات انجام شده در اسراییل و بریتانیا نشان داده است واکسیناسیون تاثیر زیادی در کاهش سرعت انتقال ویروس و شدت بیماری در افراد دارد. به همین دلیل است که دنیا باید هر چه سریعتر در برابر کرونا واکسینه شود تا مانع از جهش های جدید ویروس و همه گیری های تازه شود.»

این نشریه در مورد تحقیقات تازه در بریتانیا نوشت:« هم اکنون بالغ بر ۱۸ میلیون نفر در بریتانیا واکسینه شده اند و مطالعات نشان داده است واکسیناسیون تاثیر زیادی در کاهش نرخ بستری شدن و ابتلا به نوع سخت بیماری دارد و همان طور که این واکسن ها در فضای کنترل شده و آزمایش کارایی بالایی داشتند، در دنیای عادی هم بسیار کارآمد هستند.»

نکته مهم این مطالعه تاثیر بالای واکسن حتی بعد از تزریق یک دوز است. مطالعات نشان داد تزریق یک دوز واکسن فایزر با فاصله یک ماه از اولین تزریق باعث می شود تا نرخ بستری شدن در نتیجه بیماری کرونا ۸۵ درصد کاهش یابد در حالیکه با تزریق یک دوز واکسن آسترازنکا نرخ بستری شدن در اثر کرونا ۹۴ درصد تنزل می یابد.

از طرف دیگر بعد از دریافت یک دوز واکسن فایزر شانس ابتلا به کرونا ۷۰ درصد کاهش پیدا می کند و بعد از دری افت هر دو دوز شانس ابتلا بالغ بر ۸۵ درصد کمتر می شود.وزیر بهداشت بریتانیا تاکید کرد:«تحقیقات نشان داده است دریافت واکسن هم می تواند از شما محافظت می کند و هم از اطرافیان شما. در نتیجه می توان انتظار داشت که با واکسیناسیون دنیا از این بحران رها شود.باید در نظر داشت واکسن ها مانع از انتقال ویروس و ابتلا به ویروس می شود و این خبر بسیار خوبی است.»

مطالعات روی زنان باردار و کودکان شروع شده است
مساله مهم دیگری که در این تحقیقات مورد تاکید قرار گرفته است این است که باید بیشترین سهم ممکن از مردم دنیا در برابر کرونا واکسینه شوند تا از این طریق بحران پایان یابد. واکسن های موجود برای افراد بالاتر از ۱۸ سال است و زنان باردار را در بر نمی گیرد. اخیرا مطالعات روی افراد ۶ سال به بالا شروع شده است و در روز گذشته هم اطلاعاتی در مورد شروع مطالعات روی زنان باردار منتشر شده است.

در صورتیکه این مطالعات به نتیجه مطلوب برسد و واکسن مناسبی برای این گروه ها نیز کشف شود، دنیا با سرعت بیشتری می تواند از بحران خارج شود و سال تحصیلی تازه در مدارس دنیا می تواند بدون نگرانی آغاز شود. اغلب شرکتهای تولید کننده واکسن اعلام کردند قبل از سپتامبر سال جاری واکسن مناسب برای کودکان و نوجوانان را به بازار عرضه خواهند کرد.

کد خبر: ۷۵٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha