۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
رشد نرخ ارز و حمایت حقوقی‌ها عوامل اصلی نجات یافتن بازار
تحلیل روزانه بورس؛

رشد نرخ ارز و حمایت حقوقی‌ها عوامل اصلی نجات یافتن بازار

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز بورس توضیحاتی را ارائه کرد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز در حالی که بسیاری از سهم‌های بازار در صف فروش قرار داشتند، بعد از جمع شدن این صفوف، بسیاری از سهم‌ها تبدیل به صف خرید شدند و در این میان، فلزات اساسی قوی‌ترین کامبک را تجربه کردند.

در روز جاری، بازار سرمایه کار خود را با سقوطی سهمگین آغاز کرد چراکه بسیاری از سهم‌های بزرگ در صف‌های فروش قرار داشتند. ادامه کار با شنیده شدن اخباری از سخنگوی دولت مبنی بر اینکه راه‌های مذاکره با کره جنوبی و ژاپن باز شده است، توانست بر بازار تأثیر مثبت بگذارد و بازار را رو به بالا بازگرداند. علاوه بر این عواملی مانند بالا رفتن قیمت فلزات ارزنده مانند طلا و همچنین بالا رفتن نرخ ارز هنگام بازگشایی بازار هم بی‌تأثیر در بازگشت بازار نبود.

در معاملات امروز، شاخص کل تالار شیشه‌ای با فشار فروش بالای بازار که به لطف دامنه نوسان نامتقارن در بازار ایجاد شده بود از سقوط شروع کرد و با ریختن بیش از ۵ هزار واحد، به پایین‌ترین نقطه روز خود رسید، اما بعد از بازگشایی بازار ارز و اعلام قیمت‌های جدید، سهامداران دوباره به خرید سهام روی آوردند و شاخص کل کمی بالا آمد. با این حال، این خریدها باز هم نتوانست بورس را وارد منطقه سبز کند و این شاخص در انتهای معاملات با افت ۲ هزار و ۷۱۹ واحدی، رقم یک میلیون و ۲۱۱ هزار و ۷۶۳ واحد را نشان داد.

شاخص هم‌وزن نیز امروز به طور کامل، تحت تأثیر فروش سهم‌های بزرگ و کوچک بازار بود به طوری که از همان ابتدای معاملات، سقوط کرد و جاهایی هم سر خود را بالا آورد، ولی روی هم رفته، روند کلی این شاخص رو به پایین بود و در انتهای معاملات رکورد ۹۹۷ واحد افت را برای خود به جای گذاشت تا در ایستگاه ۴۳۵ هزار و ۹۶ واحدی قرار گیرد. شاخص فلزات اساسی هم که در ابتدای معاملات ریزش ۵ هزار واحدی را تجربه کرده بود، با درخشش نقش اصلی خود یعنی سهام «فملی» توانست یک کامبک قوی داشته باشد و امروز ۱۵ هزار و ۹۴۳ واحد رشد کند تا به ارتفاع ۸۹۶ هزار و ۸۹ واحدی برسد.

امروز، نمادهای «فملی»، «شستا»، «فولاد»، «شتران»، «شبندر»، «خساپا» و «سیتا» پرتراکنش‌های بازار بودند و خوب خرید و فروش می‌شدند. با این حال، نمادهای فلزی «فولاد» و «فملی» تأثیرگذاران مثبت روی شاخص بودند و نمادهای «فارس»، «شستا»، «خودرو»، «وغدیر» و «رمپنا» بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص اساسی گذاشتند.

نمادهای فولادی در حالی که امروز صف‌های فروش سنگینی داشتند، در ادامه معاملات با اندکی استقبال مواجه شدند و در بین آن‌ها «فپنتا»، «فخاس» و «فنورد» بیشترین افت قیمت و نمادهای «فولاد» و «کاوه» بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. نماد «کگل» کاهشی و نماد «کچاد» افزایشی معدنی‌ها بودند و در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» نزدیک ۲ درصد افت قیمت داشت.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: با افزایش شانس تقویت ریال به خاطر تحولات سیاسی، از شنبه شاهد خروج پول از بازار بودیم و دامنه نامتقارن مانع از اصلاح قیمت‌ها شده بود که امروز هم ادامه روند روزهای قبل را در آغاز رقم زد و در ادامه، از ساعت ۱۱ همزمان با بازگشایی بازار ارز، شاهد توقف افت نرخ ارزهای خارجی و رشد اندک آن‌ها بودیم که در کنار حمایت حقوقی از نمادهای شاخص‌ساز روند بازار از ساعت ۱۱ برگشت و بهبود یافت.

وی با تأکید بر افزایش قیمت جهانی مس گفت: نرخ جهانی هر تن مس به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و به ۹۲۰۰ دلار در هر تن رسیده که عمدتاً به خاطر هیجان تقاضای جهانی بعد از موفقیت نسبی واکسن کرونا و امید به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی است و البته انتظار تداوم در این نرخ‌ها برای طولانی مدت بعید است، ولی چند ماه شاهد این نرخ‌ها خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اینکه بهای تمام شده تولید مس به نسبت نرخ محصول رشد نداشته، انتظار می‌رود سود شرکت ملی مس مشروط به اینکه تورم فروش در این قیمت‌ها را داشته‌اند رشد مناسبی داشته باشد، هر چند در نرخ‌های ماه‌های قبل هم فملی ارزنده بود.

قلی‌پور درباره فشار نقدینگی در بازار سرمایه تصریح کرد: حقیقی‌ها ۷۵ هزار میلیارد تومان از بازار خارج کرده‌اند و امروز هم اول وقت ۷ هزار میلیارد تومان در صف فروش بودند بنابراین فشار فروش هنوز وجود دارد، نقدینگی دنبال جای مطمئن‌تری است که بیشتر به خاطر نرخ سود مناسب به سپرده و صندوق فیکس اینکام منتقل می‌شوند، هر چند با این نرخ‌های جهانی، با فرض حفظ سطوح فعلی نرخ ارز، بازار بورس کم کم جذاب‌تر می‌شود.

وی معتقد است پول هوشمند که روند ایجاد می‌کرد، از بازار  خارج شده چراکه بعد از انتخاب بایدن، انتظارات از ارز تعدیل شد، ولی پول سرمایه‌گذاران تازه وارد یا غیرحرفه‌ای به تدریج خارج شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره آینده بورس خاطرنشان کرد: بلندمدت بازار همواره صعودی است چراکه همواره با رکود تورمی مواجه بوده‌ایم و با رشد نقدینگی بورس هم تعدیل شده است، در کوتاه‌مدت تا انتخابات ۱۴۰۰ بازار را نوسانی می‌بینم زیرا نتیجه اختلاف نظر دولت و مجلس در مذاکرات با غرب را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

قلی‌پور در پایان افزود: هر اتفاقی که ریال را تقویت کند، در کوتاه‌مدت بورس بالا رفته به خاطر انتظارات تورمی را تضعیف خواهد نمود. با این حال، پیش‌بینی می‌شود تعامل کج‌دار و مریز با غرب طی سه ماه آتی و نوسان ارز بین ۲۲ تا ۲۵ و نوسان شاخص بین ۱۱۵۰ تا ۱۳۰۰ است.

کد خبر: ۷۵٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha