۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
برخورداری ۱۵ هزار روستا از آب شرب پایدار
وزیر نیرو اعلام کرد

برخورداری ۱۵ هزار روستا از آب شرب پایدار

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: بیش از ۱۵ هزار روستا در کشور دارای آب شرب پایدار هستند که حدود ۱۳ هزار روستا در هفت سال و نیم گذشته از شبکه آب سالم و پایدار برخوردار شدند.

به گزارش بازار، رضا اردکانیان افزود: این مسیر تا نیمه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و جمیعت برخوردار از آب سالم و پایدار روستایی به بیش از ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

اردکانیان گفت: با توجه به ادامه آبرسانی به روستاهای کشور، جمعیتی که از ابتدای دولت یازدهم تا پایان دولت دوازدهم از آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: با تامین مالی از محل صندوق توسعه ملی، طرح‌های تامین آبرسانی پایدار برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ روستای کشور اجرا شده است.

وزیر نیرو گفت: قبل از دولت یازدهم، ۹۰۰ هزار نفر در ۲۶ هزار روستا از آب شرب پایدار و سالم برخوردار بودند،، اما در هفت سال و نیم گذشته هر سال بیش از یک میلیون نفر از جمعیت روستایی به شبکه آبرسانی پایدار و سالم متصل شدند.

اردکانیان افزود: امروز در ۹ استان کشور ۲۵۶ روستا با جمعیت ۱۷۲ هزار نفر به شبکه آبرسانی پایدار وصل شدند که به این ترتیب فقط در سال جاری حدود هزار و ۲۵۰ روستا با جمعیت ۸۲۵ هزار نفر به شبکه آبرسانی پایدار و بهداشتی برخوردار شدند.

اردکانیان با اشاره به اینکه طرح پویش هر هفته الف - ب - ایران، با هدف افتتاح ۲۵۰ طرح بزرگ شروع به کار کرد گفت: تا امروز ۲۴۶ طرح بزرگ آب، برق و فاضلاب به ارزش ۶۵ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است و تعداد دیگری طرح نیز، هفته آینده افتتاح خواهد شد.

وی افزود: امروز فقط به افتتاح طرح‌های آب روستایی اختصاص داده شد، که چند دقیقه‌ای به این کار بزرگ که به برکت انقلاب اسلامی و جان فشانی شهدا، جانبازان و ایثارگران و همه تلاشگران عرصه عمرانی و آبادانی کشور رخ داده است بیاندیشیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه جمعیت روستایی در سراسر جهان جمعیتی مولد است گفت: روستاییان با تلاش شبانه‌روزی نه تنها کار تامین معاش خود بلکه تامین غذا و سایر منابع زیست محیطی را برای هم‌نوعان خود برعهده دارند، که خدمت‌رسانی به این جمعیت و حفظ آن‌ها در روستاها یکی از اولویت‌های تمام سیستم‌های حکمرانی است.

اردکانیان افزود: آب، برق، ارتباطات، بهداشت، آموزش، راه، مسکن همه عرصه‌های مورد نیاز زندگی را در برمی‌گیرد،، اما جایگاه و نقش آب مهم‌تر از بقیه است.

وی با اشاره به شرایط روستاها قبل از انقلاب گفت: تعداد قابل توجهی از روستاهای ما قبل از انقلاب اصلا شناخته شده نبودند و گاها به صورت تصادفی کشف می‌شدند، چراکه ارتباط و راهی وجود نداشت چه برسد به این که برای تامین آب، یک مخزن پایدار یا یک سد یا شبکه پیشرفته و تصفیه‌خانه داشته باشند.

وزیر نیرو افزود: استقلال کشور به موضوع خودکفایی وابسته و استقرار عدالت اجتماعی مهم بود؛ بنابراین موضوع روستاها در اولویت قرار گرفت و جهاد سازندگی روستاها شکل گرفت و در بخش‌های مختلف کارهایی انجام داد.

کد خبر: ۷۵٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha