۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
آمریکا قادر به مهار توسعه اقتصادی چین نیست|اروپا با سیاست بایدن همراهی نخواهد کرد
گلوبال تایمز بررسی کرد

آمریکا قادر به مهار توسعه اقتصادی چین نیست|اروپا با سیاست بایدن همراهی نخواهد کرد

وقتی ایالات متحده آمریکا نمی تواند چین را شکست دهد، باید به دنبال نقاط مشترک برای آینده ای روشن تر باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با عنوان «آمریکا باید به دنبال نقاط اشتراک با چین باشد» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

نشست G۷ روز جمعه و کنفرانس امنیتی مونیخ به عنوان اولین اجلاسهای رئیس جمهور «جو بایدن» در صحنه بین المللی تلقی می شد و یکی از شعارهای درخشان وی بازگشت آمریکا بود.

گردهم آوردن متحدان آمریکا برای رویارویی با چالش های مطرح شده توسط چین از ویژگیهای دولت جدید آمریکا از زمان روی کار آمدن آن بوده است، اما پیام دو نشست جمعه نشان می دهد که همکاری نزدیکتر آمریکا با متحدانش می تواند منجر به تأثیر متقابل شود.

علاوه بر چالش های مطرح شده توسط چین، استدلال های ضد جنگ سرد جدید و لزوم کار با چین در برخی از مناطق در هر دو جلسه ذکر شد، از جمله توسط خود بایدن. هنگام صحبت با اروپایی ها، رئیس جمهور جدید ایالات متحده به وضوح متعادل تر از زمانی است که فقط با رسانه های آمریکایی صحبت می کند.

با این وجود، برخی از نیروهای سیاسی افراطی در ایالات متحده آمریکا وجود دارند که سعی در ایجاد رقابت بین ایالات متحده آمریکا و چین دارند، که سایه ای طولانی مدت بر روابط چین و ایالات متحده و روابط بین الملل به طور کلی ایجاد خواهد کرد.

سناتور جمهوری خواه «تام کاتن» اخیراً با انتشار گزارشی متکبرانه خواستار جدا کردن هدف امریکا از  اهداف چین شد. وی در سخنرانی روز پنجشنبه خود در یک وبینار مجازی با موسسه ریگان گفت: ایالات متحده آمریکا باید این امپراتوری شیطانی را شکست دهد و کمونیست های چین را به تاریخ پیوند دهد. وی سپس جنگ آمریکا و چین را یک مبارزه طولانی گرگ و میش که سرنوشت جهان را رقم خواهد زد خواند.

کاتن که در دوران انتخابات ریاست جمهوری در کنار «دونالد ترامپ» ایستاد، جمهوریخواهی است که سخنان وی در مورد بیش از ۹۰ میلیون عضو حزب کمونیست چین به نژادپرستی فاشیستی و تحریک علیه بشریت آغشته است. با نشانه هایی از محبوبیت گسترده هیستری در ایالات متحده آمریکا امروز، انتظار می رود که این سیاستمدار افراطی چشم به راه ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ باشد.

دلیل اصلی اینکه چرا ایالات متحده آمریکا نمی تواند هیچ کاری در ارتباط با چین انجام دهد و چرا دولت جدید آمریکا بین همکاری با متحدان خود برای مهار چین و کار با چین متزلزل است، در این واقعیت نهفته است که یک قطع قاطع با چین و یک رویارویی تمام عیار برای ایالات متحده آمریکا بیش از حد دردناک باشد. واشنگتن همیشه می خواسته راهی راحت برای قطع رابطه با چین پیدا کند. با این حال، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این امر فقط یک آرزو است.

با نگاهی به اینکه چقدر ماشین آلمانی در خیابان های چین وجود دارد و چه تعداد از محصولات مد فرانسوی توسط زنان چینی استفاده می شود، بیشتر می توان می فهمید که چقدر غیرواقعی است که کشورهای اروپایی منافع بزرگ خود را در بازار چین کنار بگذارند. ما می دانیم که واشنگتن چین را خیلی دوست ندارد، اما چین در حال رشد بی اندازه است. تحسین، غبطه یا حتی متنفر بودن از پیشرفت چین بسیار خوب است، اما اگر امریکا می خواهد دشمن چین شود، باید آماده باشد که فدای بسیاری از منافع ملی خود شود.

ما نمی دانیم که آیا طرح شیطانی کاتان فرصتی برای واقعی شدن دارد یا اینکه آیا دولت افراطی تر ایالات متحده به قدرت می رسد یا خیر. اما ما می دانیم تا زمانی که چین به توسعه خود ادامه می دهد و از ایالات متحده آمریکا پیشی می گیرد، مهم نیست که واشنگتن چقدر بدخواه باشد، چین هنوز هم می تواند ابتکار عمل را تا حد زیادی کنترل کند و آمریکا متوقف شود - هر زمان که حملات شدیدی علیه چین آغاز شود.

از زمان شروع جنگ تجاری ترامپ علیه چین، چین درگیر یک فضای استراتژیک آشفته است. اما در طی این سالها، منطق داخلی چین روشن تر شده است - نمی توان جلوی توسعه چین را گرفت و قدرت آزاد شده از توسعه آن حملات ایالات متحده از جمله برنامه های خودخواهانه آن را شکست داده و باعث شده که سیاستمداران هیستریک ایالات متحده بیش از پیش ناامید شوند. سوءنیت ایالات متحده آمریکا نسبت به چین هنوز وجود دارد، اما ریتم حمله به چین در حال کند شدن است.

این امر به این دلیل است که ایالات متحده آمریکا با مانع های متعدد واقعی روبرو است - جدایی چین و ایالات متحده آمریکا برای ایالات متحده آمریکا بدبختی زیادی به همراه خواهد داشت و اروپا، ژاپن و کره جنوبی مایل نیستند که طرح جاه طلبی های استراتژیک غیر واقعی ایالات متحده آمریکا را بپذیرند. امید است که دولت جدید ایالات متحده آمریکا بتواند واقعاً به واقع گرایی برگردد و با وجود اختلاف نظرها برای دستیابی به دیپلماسی قدرت بزرگ جدید، با چین کار کند.

کد خبر: ۷۵٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha