۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
ایران-آمریکا؛ اولین نشانه‌های حاکی از تنش زدایی در میان کشاکش دیپلماتیک
لارپوبلیکا ایتالیا عنوان کرد

ایران-آمریکا؛ اولین نشانه‌های حاکی از تنش زدایی در میان کشاکش دیپلماتیک

«جو بایدن» در روزهای اخیر از طریق ریچارد میلز، سفیر موقت سازمان ملل قصد خود را مبنی بر متعهد ساختن ایران به بازگشت به توافقات سال ۲۰۱۵ اعلام کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی وارد تهران شد که جمهوری اسلامی و آمریکا بر این موضوع پافشاری می کنند که طرف دیگر گام اول را بردارد. لیکن میانجیگری اروپا ممکن است باعث شروع گفتگوهای جدید گردد.

رافائل گروسی در سفر به ایران بحثی را در خصوص این اعلام ایران که قصد دارد مانع از انجام بازرسی ها در سایت های هسته ای گردد، آغاز نمود.

«جو بایدن» در روزهای اخیر از طریق ریچارد میلز، سفیر موقت سازمان ملل قصد خود را مبنی بر متعهد ساختن ایران به بازگشت به توافقات سال ۲۰۱۵ اعلام کرد. این برای رئیس جمهور جدید آمریکا، گامی شجاعانه به شمار می آید زیرا همه با آن موافق نیستند: بخشی از نیروهای مسلح و به ویژه اسرائیل معتقدند که برجام باید گسترش یافته و توان موشکی جمهوری اسلامی را نیز محدود سازد.

این کشاکش با کاخ سفید که آمادگی انجام گفتگوهای دیپلماتیک را اعلام کرد و خاطرنشان ساخت که فعلاً طرحی برای تدابیر دیگر وجود ندارد، ادامه یافت. به عبارت دیگر در حال حاضر تحریم ها باقی می مانند مگر آنکه عوامل دیگر وارد عمل شوند.

در این میان دولت بایدن حمایت آمریکا از مداخلۀ ائتلاف سنی در یمن علیه حوثی های مورد حمایت ایران، قطع کرد. قطعاً این تصمیم خوشایند متحدان سنتی عربستان نبوده و احتمالاً حمل بر کاهش تنش با ایران گردیده است.

گروسی با علی اکبر صالحی و بهروز کمالوندی دیدار کرد. محور دیدار این بود که جمهوری اسلامی دیگر اجازۀ انجام دیدارهای ناگهانی توسط کارشناسان سازمان بین المللی انرژی اتمی نخواهد داد.

ظریف تأکید نمود که گفتگوها زمانی با آمریکا آغاز خواهد شد که تمامی طرف ها به تعهدات خود عمل کنند. لیکن در مورد بایدن چیزی تغییر نکرده است. زمانی ایران بار دیگر مفاد برجام را رعایت خواهد کرد که واشنگتن نیز این کار را انجام دهد.

کد خبر: ۷۵٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha