۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
بزرگی اقتصاد چین معادل ۷۰.۴ درصد بزرگی اقتصاد امریکا| چین توان تبدیل شدن به قدرت اول اقتصاد دنیا را دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

بزرگی اقتصاد چین معادل ۷۰.۴ درصد بزرگی اقتصاد امریکا| چین توان تبدیل شدن به قدرت اول اقتصاد دنیا را دارد

چین اقتصادی تولید کننده است. دارای صنایع زیادی است و زیرساختهای توسعه تکنولوژی هم دراین کشور وجود دارد. این کشور یکی از بزرگترین کشورهای مصرف کننده در دنیا است و به دلیل همین ویژگی ها می تواند قدرت برتر اقتصادی در دنیا شود.

بازار؛ گروه بین الملل: در ماه های اخیر گزارشهای زیادی در مورد قدرت اقتصادی چین و پتانسیل های بالای این کشور برای رشد منتشر شده است. گزارشهایی که همه نشان دهنده اقتدار این کشور است. در این گزارش به یافتن پاسخ این سوال می پردازیم که چرا زیرساختهای اقتصادی چین قدرت بیشتری دارد و چرا این کشور پتانسیل بیشتری برای رشد اقتصادی نسبت به دیگر کشورهای دنیا دارد؟

به گزارش اکونومیست، اقتصاد چین را شمار زیادی از صنایع فعال و بزرگ از جمله صنعت فولادسازی و خودروسازی حمایت می کنند. اقتصاد چین یک اقتصاد تولید محور است و آمارها از قرار گرفتن این کشور در صدر فهرست کشورهای تولید کننده در دنیا خبر می دهد. 

این کشور که ۳۰ درصد از کالاهای صنعتی دنیا را تولید می کند، ظرفیتی معادل کل ظرفیت تولید کشورهای آلمان و ژاپن و امریکا دارد. اقتصاد این کشور از قدرت رقابت بالایی برخوردار است و سرمایه گذاری در  توسعه زیر ساختهای تکنولوژیکی هم سبب شده است تا قدرت این کشور آسیایی هم رشد کند.

قدرت اقتصاد چین و نرخ بالای تاب آوری اقتصادی این کشور در جریان همه گیری کرونا به خوبی نمایان شد و در سالی که تمامی کشورهای صنعتی به خصوص امریکا و اروپا شاهد رکود و افزایش بحران های اقتصادی بودند، در چین رشد اقتصادی تجربه شده است. هم اکنون یک سوم  از کل رشد اقتصادی دنیا به دلیل رشد اقتصادی چین است و این وضعیتی است که نه تنها در سال ۲۰۲۰ بلکه در طی یک دهه اخیر وجود داشته است.

چین بزرگترین بازار مصرف دنیا را دارد
یکی دیگر از مزایای بزرگ اقتصادی چین را می توان بازار بزرگ مصرف در این کشور دانست. این کشور به عنوان بزرگترین بازار مصرف دنیا طی پنج سال اخیر معرفی شده است و تمامی تولیدکنندگان می توانند مخصولات خود را در این کشور به فروش برسانند.

آمارها نشان می دهد ارزش تجاری ۱۲۸ کشور دنیا با چین بیش از ارزش تجاری آنها با امریکا است و همین مساله هم باعث شده است تا سرمایه گذاریهای امریکا در بازار چین سودآوی بالایی داشته باشد. به طور خلاصه می توان این طور بیان کرد که بازار چین اهمیت زیادی برای اقتصاد امریکا، شرکتهای امریکایی و تاجران این کشور دارد و نمی توان این بازار مهم و بزرگ را به راحتی حذف کرد.

پیشرفتهای تکنولوژیکی چین هم در سالهای اخیر باعث شده است تا موفقیت زیادی برای این کشور ثبت شود و شاید عامل اصلی بالا گرفتن اختلاف بین دو کشور در سالهای اخیر بود.

اما مساله این است که تلاشهای امریکا نتوانست مانع از رشد تکنولوژیکی در این کشور شود و چین همچنان در حال آماده سازی بستر برای تقویت نرخ رشد اقتصادی خود است. از طرف دیگر همه گیری کرونا هم به کمک اقتصاد چین آمد و سبب شد تا ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش پیدا کند در حالیکه کشورهای دیگر در این سال با افت ارزش روبرو شدند.

اقتصاد چین در سال ۲۰۲۰ بزرگتر شد
در سال ۲۰۲۰، سالی که تمامی دنیا درگیر همه گیری کرونا و چالشهای ناشی از آن بود، ارزش تولید ناخالص داخلی چین رشد کرد و ارزش تولید ناخالص داخلی چین به معادل  ۷۰.۴ درصد تولید ناخالص داخلی امریکا رسید که نسبت به سال قبل از آن بیش از ۳ درصد رشد کرده است.

در سال ۲۰۱۹ بزرگی اقتصاد چین معادل ۶۷ درصد اقتصاد امریکا بود. کارشناسان بر این باورند در سال جاری هم ما شاهد تسریع نرخ رشد اقتصادی چین خواهیم بود و بازهم سهم اقتصاد این کشور در مقایسه با اقتصاد امریکا بیشتر خواهد شد.

در سال ۲۰۲۰ ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا ۳.۵ درصد تنزل یافت که بالاترین نرخ انقباض اقتصادی سالانه از سال ۱۹۴۶ میلادی تا کنون بود و اولین انقباض اقتصادی تجربه شده بعد از سال ۲۰۰۹ بود.

ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا در سال گذشته ۵۰۰.۶ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و از ۲۱.۴۳ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۰.۹۳ هزار میلیارد دلار در انتهای سال ۲۰۲۰ رسید.

این در حالیست که چین توانست ارزش تولید ناخالص داخلی خود را از ۱۰۰ هزار میلیارد یوان معادل ۱۵.۴۲ هزارمیلیارد دلار در ابتدای سال ۲۰۲۰ به مرز ۱۰۱.۵۹۸ هزار میلیارد یوان معادل ۱۶.۶ هزار میلیارد دلار در انتهای همان سال برساند و از طرف دیگر نام خود را به عنوان تنها اقتصاد بزرگ دنیا که در سال پاندمی رشد را تجربه کرد ثبت کند.

در سال گذشته تمامی بخش های اقتصادی امریکا به جز دولت و مسکن ، بحران را تجربه کردند. هزینه های مصرفی  که سازنده دو سوم از اقتصاد این کشور هستند با کاهش ۳.۹ درصدی روبرو شدند که بالاترین نرخ کاهش هزینه های مصرفی از سال ۱۹۳۲ بود.

کاهش سرمایه گذاری کسب و کارها و افزایش نرخ بیکاری و فقر در امریکا در سال همه گیری کرونا چشمگیر بود. اما در کشور چین وضعیت کاملا متفاوت بود و در فصل آخر سال قبل فعالیتهای صنعتی و عملکرد اقتصادی به سطح قبل از کرونا بازگشته بود.

کد خبر: ۷۵٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha