۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
 ۶ میلیون و  ۸۹۵ هزارتومان، حداقل سبد معیشتی کارگران؛ آیا دولت همراهی می‌کند؟
رییس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار:

۶ میلیون و ۸۹۵ هزارتومان، حداقل سبد معیشتی کارگران؛ آیا دولت همراهی می‌کند؟

توفیقی، رییس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار از تعیین ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان سبد معیشتی کارگران توسط کمیته دستمزد خبر داد و گفت: این مبلغ بر اساس حداقل های سبد معیشت کارگران تعیین شد است.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: «فرامرز توفیقی» در پاسخ به خبرنگار بازار در خصوص اینکه سبد معیشتی بر اساس چند نفری خانواده کارگران تعیین شده است، گفت: سبد معیشتی کارگران بر اساس حداقل های زندگی به طور متوسط برای ۳.۳ نفر تعیین شده است، زیرا دستگاه های اجرایی ذیصلاح متوسط تعداد خانوارها در کشور ۳.۳ نفر است.

وی با بیان اینکه افزایش حدود دو میلیون تومان سبد معیشتی کارگران در سال آینده بر اساس اجرای بلند ۲ ماده ۴۱ قانون کار تعیین شده است، گفت: برای سبد معیشتی کارگران در سال آینده حداقل های معیشتی در نظر گرفته شده است.

سال گذشته سبد معیشتی کارگران ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده اما امسال به استناد بند یک ماده ۴۱ میزان آن ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شد تا شورای عالی کار بر اساس این پیشنهاد دستمزد سال آینده کارگران را نهایی کند

رییس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار اظهارداشت: سال گذشته سبد معیشتی کارگران ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده اما امسال به استناد بند یک ماده ۴۱ میزان آن ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شد تا شورای عالی کار بر اساس این پیشنهاد دستمزد سال آینده کارگران را نهایی کند.

توفیقی تاکید کرد: در جلسه کمیته دستمزد نمایندگان کارگران مخالف این میزان سبد معیشتی بودند و نظر آنها بیشتر از این رقم بود اما برای رسیدن به یک اجماع با نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان وزارتخانه های صنعت، کار، دارایی و مرکز آمار این رقم پذیرفته شد.

امروز آخرین جلسه کمیته دستمزد در سال جاری بود
به گفته رییس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار، در جلسه کمیته دستمزد ۳ نفر به عنوان نمایندگان کارفرمایان، ۳ نفر به عنوان نماینده کارگران و ۴ نماینده وزارتخانه های صنعت، کار، دارایی و مرکز آمار حضور داشتند و امروز آخرین جلسه این کمیته برای تعیین سبد معیشت کارگران بود.

این مقام مسئول در کمیته دستمزد تعیین سبد معیشتی کارگران یادآورشد: با این جلسه وظیفه کمیته دستمزد در سال جاری تمام شد و بار دیگر سال آینده برای تعیین سبد معیشت کارگران در سال ۱۴۰۱ تشکیل جلسه خواهد داد.

رییس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار بیان کرد: سبد معیشتی که توسط کمیته دستمزد تعیین شد به شورای عالی کار ارسال می شود تا اعضای شورای کار به استناد ماده ۴۱ و میزان نرخ تورم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ را تعیین خواهد کرد.

به احتمال زیاد هفته آینده نخستین جلسه شورای عالی کار با حضور اعضای این شورا برای تعیین دستمزد ۱۴۰۰ کارگران برگزار می شود 

توفیقی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ از کی آغاز خواهد شد، گفت: به احتمال زیاد هفته آینده نخستین جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۰ کارگران برگزار می شود.

رییس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت ها و هزینه های زندگی میزان سبد معیشت کارگران بسیار بیشتر از این مبلغ است اما مبلغ ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان بر اساس حداقل های زندگی تعیین شده است.  

ماده ۴۱ قانون کار
اما طبق ماده ۴۱ قانون کار حقوق، دستمزد، مزایا و عیدی کارگران باید بر اساس نرخ تورم واقعی در کشور محاسبه شود و این قانون درباره پرداخت حداقل مزد از سوی کارفرما، فارغ از نرخ تورم، توصیه‌های دیگری هم دارد.

طبق این ماده، مزد کارگران باید بر اساس مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار پرداخت شود و همه کارفرمایان موظفند در ازای انجام کار در ساعات تعیین ‌شده به هیچ کارگری کمتر از حداقل دستمزد پرداخت نکنند.

بر اساس این قانون، دستمزد کارگران باید با نگاه به نرخ تورم و سبد معیشت کارگران تعیین شود و بدون تردید اجرای ماده ۴۱ قانون کار می تواند مشکل شکاف بین دستمزد و هزینه های کارگران را حل کند.

از طرفی شورای عالی کار همه ساله موظف است، میزان حداقل دستمزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای تعیین شده مشخص کند.

متن قانون‌ کار مصوب ۲۹ آبان‌ ۱۳۶۹- فصل دهم - شورایعالی کار
ماده ۱۶۷- در وزارت کار و امور اجتماعی شورائی بنام شورایعالی کار تشکیل میشود، وظیفه شورا انجام کلیه تکالیفی است که به موجب این قانون و سایر قوانین مربوطه به عهده آن واگذار شده است. اعضای شورا عبارتند از:

 الف - وزیر کار و امور اجتماعی، که ریاست شورا را بعهده خواهد داشت.

 ب - دو نفر از افراد بصیر و مطلع در مسائل اجتماعی و اقتصادی به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب هیات وزیران که یک نفر از آنان از اعضای شورایعالی صنایع انتخاب خواهد شد.

 ج - سه نفر از نمایندگان کارفرمایان (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کارفرمایان.

 د - سه نفر از نمایندگان کارگران (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار. شورای عالی کار، از افراد فوق تشکیل که به استثناء وزیر کار و امور اجتماعی، بقیه اعضاء آن برای مدت دو سال تعیین و انتخاب میگردند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

 تبصره - هر یک از اعضاء شرکت کننده در جلسه دارای یک رای خواهند بود.

ماده ۱۶۸- شورایعالی کار هر ماه حداقل یک بار تشکیل جلسه می دهد. در صورت ضرورت، جلسات فوق العاده به دعوت رئیس و یا تقاضای سه نفر از اعضای شورا تشکیل می شود، جلسات شورا با حضور هفت نفر از اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.

ماده۱۶۹- شورایعالی کار دارای یک دبیرخانه دائمی است کارشناسان مسائل کارگری و اقتصادی و اجتماعی و فنی دبیرخانه، مطالعات مربوط به روابط و شرایط کار و دیگر اطلاعات مورد نیاز را تهیه و در اختیار شورایعالی کار قرار می دهند.

 تبصره- محل دبیرخانه شورایعالی کار در وزارت کار و امور اجتماعی است مسئول دبیرخانه به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب شورایعالی کار انتخاب می شود. که به عنوان دبیر شورا، بدون حق رای، در جلسات شورایعالی کار شرکت خواهد کرد.

ماده۱۷۰- دستورالعملهای مربوط به چگونگی تشکیل و نحوه اداره شورایعالی کار و وظایف دبیرخانه شورا و همچنین نحوه انتخاب اعضاء اصلی و علی البدل کارگران و کارفرمایان و در شواریعالی کار به موجب مقرراتی خواهد بود که حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط وزیر کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

کد خبر: ۷۵٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha