۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
توافق اخیر ایران و آژانس؛ تلاش برای جلوگیری از حاد شدن شرایط
نیکی بررسی کرد:

توافق اخیر ایران و آژانس؛ تلاش برای جلوگیری از حاد شدن شرایط

آژانس انرژی هسته ای با ایران در پذیرش بازرسی های ضروری از تاسیسات هسته ای برای مدت سه ماه به توافق رسیده است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری نیکی ژاپن اخیرا مقاله ای با قلم «‌رینتارو هوسوکاوا» با عنوان «توافق ایران و آژانس در پذیرش بازرسی ها حداکثر برای سه ماه» منتشر نموده است. متن مقاله در ادامه می آید.

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه بیست و یکم فوریه اعلام کرد،‌ با ایران در پذیرش بازرسی های ضروری از تاسیسات هسته ای برای مدت سه ماه به توافق رسیده است.

هر چند با توافق آژانس و ایران از به وجود آمدن بدترین وضعیت ممکن جلوگیری شده است، ولی با این حال راه حل های موقتی می تواند مقیاس بازرسی های آژانس از تاسیسات هسته ای ایران را در آینده محدود کند.

گروسی از روز بیستم با سفر به تهران با صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفتگو کرد. وی پس از ترک تهران و در فرودگاه وین در جمع خبرنگاران گفت: «مذاکره فشرده با ایران صورت گرفته و نتایج خوبی بدست آمده است.»

ایران و آژانس توافق کردند نظارت و بازرسی های ضروری آژانس از تاسیسات مرتبط هسته ای این کشور برای مدت حداکثر سه ماه ادامه یابد. ایران طبق برنامه ریزی انجام شده از روز بیست سوم فوریه «پروتکل الحاقی» که بازرسی های اعلام نشده آژانس را بر اساس توافق هسته ای تایید می کند، به اجرا در خواهد آورد.‌

اما در عین حال بر اساس توافق این بار،‌ آژانس می تواند حداقل بازرسی ها را از تاسیسات هسته ای ایران برای مدت سه ماه ادامه دهد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در همین زمینه خاطرنشان کرد:«‌ امیدواریم که چنین وضعیتی تثبیت شود.»

ایران و شش کشور مهم از جمله کشورهای غربی سال ۲۰۱۵ توافق هسته ایران را امضا کردند. ایران بر اساس این توافق به طور موقت پروتکل الحاقی را اجرا کرد و تاکنون دواطلبانه در پذیرش بازررسی های اعلام نشده با آژانس همکاری کرده است.

اما دولت سابق ترامپ سال ۲۰۱۸ به طور یک جانبه از توافق هسته ای ایران خارج شده و تحریم های شدیدی از جمله منع صادرات نفت خام را علیه این کشور اعمال کرده است. ایران در واکنش به دولت سابق ترامپ تعهدات توافق هسته ای را به طور گسترده کاهش داد.

مجلس شورای اسلامی ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن همکاری ایران با آژانس در بازرسی های اعلام نشده در صورت تغییر پیدا نکردن رویکرد آمریکا متوقف شود.

میان ایران و آمریکا در روند بازگشت به توافق هسته ای اختلافات زیادی وجود دارد. دولت بایدن بر این باور است که ایران باید ابتدا به تعهدات توافق هسته ای عمل کند و از سوی دیگر ایران بارها ادعا کرده است که آمریکا ابتدا باید تحریم ها را لغو کند.

اتحادیه اروپا برای حل این معضل مذاکره غیر رسمی کشورهای ذینفع در توافق هسته ای ایران به همراه آمریکا را پیشنهاد داده است. عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز بیستم فوریه در تلویزیون دولتی ایران در همین زمینه گفت، ایران شرکت در این مذاکره را بررسی می کند.

کد خبر: ۷۵٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha