۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
چراغ سبز بایدن به روحانی|لزوم ایفای نقش فعال از سوی اروپا
رسانه روسی اعلام کرد

چراغ سبز بایدن به روحانی|لزوم ایفای نقش فعال از سوی اروپا

سیگنال های روشنی به ایران داده می شود که نشان می دهد، جو بایدن برای یافتن راه سازش آمادگی دارد.

 بازار؛ گروه بین الملل: سایت نزاویسیمایا گازتا (روسیه) اخیرا مقاله ای با قلم «گنادی پتروف» با عنوان «نرمش های بایدن در برابر روحانی» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

امریکا موضع خود را در قبال ایران نرم کرده است. تحریم های امریکا لغو نشده اند، اما واشنگتن بیش از این پافشاری نشان نمی دهد تا  دیگر کشورها نیز این تحریم ها را اجرا کنند. درخواست واشنگتن از سازمان ملل متحد برای ازسرگیری تحریم های بین المللی علیه ایران نیز لغو شد.

این، پیش درآمدی است برای آغاز مذاکرات موفقیت آمیز. در این رابطه، می توان گفت که سیگنال های روشنی به ایران داده می شود که نشان می دهد، جو بایدن برای یافتن راه سازش آمادگی دارد.

بایدن در تبلیغات پیش از انتخاباتی اش از موضع دولت ترامپ در قبال ایران انتقاد کرده بود. او خاطر نشان کرده بود که درخواست ترامپ از سازمان ملل متحد برای ازسرگیری تحریم های بین المللی علیه ایران غیر قابل اجرا است. او معتقد بود که این روند فقط باعث پیچیده تر شدن روابط امریکا با متحدان اروپایی اش خواهد شد.

«دمیتری پسکوف»، منشی مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه، امتناع امریکا از درخواستش برای ازسرگیری تحریم های بین المللی علیه ایران را «گام مثبت و خوبی» نامیده است. می بایست خاطر نشان کرد که این تصمیم امریکا پس از برگزاری مذاکرات میان آنتونی بلینکن و وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی اتخاذ شد.

در این زمینه، ایران دریافت که کشورهای اروپایی در ازسرگیری احتمالی گفتگو با واشنگتن نقش میانجی را ایفا خواهند کرد. روحانی نیز با شارل میشل، رئیس شورای اروپا، گفتگوی تلفنی انجام داد و اروپایی ها را به فعالیت بیشتر در رویکرد ایران فرا خواند.

در ایران به هیچ وجه، انتظار نداشتند که در واشنگتن از این تصمیم ترامپ صرفنظر کنند. اما، موضع روحانی مانند سابق است: در ابتدا، باید امریکایی ها تمامی تحریم ها را لغو کنند و به برجام بازگردند و پس از آن، ایرانی ها اجرای تعهدات را در چارچوب برجام از سر خواهند گرفت. پیشتر، بایدن و بلینکن گفته بودند که همه چیز باید برعکس باشد: ابتدا ایران و بعد، امریکا.

در هفته گذشته، روحانی بازی جدیدی را با امریکا شروع کرده و اعلام کرد که دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته ای را محدود می کند.

«یوری روگولف»، رئیس مرکز مطالعات امریکا در دانشگاه لومونوسوف، معتقد است: «بایدن می خواهد تا توافق هسته ای از سر گرفته شود. اگر اکنون، بایدن از ازسرگیری توافق هسته ای امتناع کند، این به معنای تائید تصمیم های ترامپ خواهد بود. نباید از یاد برد که ایران از بایدن می خواهد تا تحریم ها را لغو کند. این روند چندان آسانی نیست. در امریکا، اعمال تحریم ها راحت تر از لغو آنها است. به پایه و اساس زیادی نیاز است تا این گام برداشته شود. بایدن نیز به خوبی، به این موضوع واقف است. نامه میلز به سازمان ملل متحد را نباید نرمش یک جانبه بایدن در برابر ایران دانست. اگر گام های متقابلی از سوی ایران برداشته نشود، روند مذاکرات به بن بست خواهد رسید».

کد خبر: ۷۵٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha