۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
 آمادگی امریکا برای گفتگو با ایران| جزئیات طرح روسیه برای احیای برجام
کامرسانت روسیه مطرح کرد

آمادگی امریکا برای گفتگو با ایران| جزئیات طرح روسیه برای احیای برجام

نه امریکا و نه ایران قصد ندارند از موضع خود در رابطه با توافق هسته ای عقب نشینی کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: کامرسانت روسیه اخیرا مقاله ای با قلم  «ماریانا بلنکایا» با عنوان «آمادگی امریکا برای گفتگو با ایران» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

امریکا از آمادگی اش برای آغاز مذاکرات با ایران سخن گفته و از متهم کردن این کشور در فسخ توافق هسته ای امتناع کرده است.

اما این امر، تصمیم دولتمردان ایران در قطع اجرای پروتکل الحاقی با آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با بازرسی از تاسیسات هسته ای و ادامه غنی سازی اورانیوم را تغییری نمی دهد. ایران مانند سابق، بر لغو تحریم ها پافشاری دارد و امریکا معتقد است که نخست، تهران باید از خود نرمش هایی نشان دهد. و این در حالی است که هواداران حفظ توافق هسته ای با ایران امیدهای جدیدی برای کسب موفقیت به دست آورده اند.

در روزهای اخیر، واشنگتن تصمیم گرفته تا از مطالباتش برای ازسرگیری تحریم های بین المللی علیه ایران صرفنظر کند. و این در حالی است که امریکا از ایراد سخنانش در رابطه با این که ایران تعهداتش را در چارچوب توافق هسته ای اجرا نمی کند، دست برداشته است. این تصمیم امریکا به صورت رسمی، چیزی را تغییر نمی دهد، اما می تواند، سیگنالی باشد برای یافتن راهی برای سازش با ایران.

تهران نیز به نوبه خود، از این گام واشنگتن استقبال کرده، اما معتقد است که این گام کافی نیست. محمد جواد ظریف باور دارد که براساس قطعنامه ۲۲۳۱، امریکا باید توافق هسته ای را اجرا کند. آیت الله علی خامنه ای نیز تصریح کرده که تهران اجرای پروتکل الحاقی را فقط بعد از لغو تحریم های امریکا از سر خواهد گرفت.

دولت جدید امریکا به رغم سخنان اولیه در رابطه با آمادگی برای بازگشت به برجام، بر نشان داده شدن نرمش از سوی ایرانی ها پافشاری دارد. اما، نه امریکا و نه، ایران قصد ندارند، از موضع خود در رابطه با توافق هسته ای عقب نشینی کنند.

در زمینه ای از ایراد سخنان غیر مسالمت آمیز، امیدهایی برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم میان امریکا و دیگر اعضای برجام و از جمله، ایران ایجاد شده است. روز پنجشنبه، مذاکرات وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) با آنتونی بلینکن برگزار شد. سه کشور اروپایی از ازسرگیری گفتگو میان آنها و امریکا و همچنین، نیت امریکایی ها برای بازگشت به دیپلماسی در قبال ایران استقبال کردند.

در وزارت امور خارجه امریکا اعلام کردند که برای بحث و بررسی اقدامات لازم برای بازگشت به اجرای توافق هسته ای آمادگی دارند. به گفته بلینکن، ایرانی ها می خواهند و انتظار دارند تا امریکا گام هایی را در آستانه برگزاری هر گونه دیداری بردارد.

رئیس جمهور امریکا و وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده اند که برای گفتگو پیرامون تمامی این موارد آمادگی دارند، اما این موارد باید با مشارکت ایران و دیگر اعضا تعیین و بررسی شوند. در وزارت امور خارجه امریکا تصریح کردند که در جریان مذاکرات، احتمال دارد که واشنگتن هر گونه پیشنهادی را بحث و بررسی کند.

منابع دیپلماتیک در مسکو می گویند که طرح روسیه در اختیار تمامی اعضای برجام قرار گرفته است. در این سند، آشکارا، نوشته شده که گام نخست باید از سوی واشنگتن برداشته شود. زیرا، امریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و طبعا، انتظار می رود که این گام از سوی امریکا برداشته شود.

فعلا، فقط این مشخص است که امریکا علاقه ای به وخیم تر کردن اوضاع ندارد. در محافل کارشناسی خاطر نشان می کنند که تهدید ایران برای متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی فاجعه آمیز به نظر نمی رسد. در واشنگتن معتقدند که مدتی را می توان بدون برجام و با آرامش گذراند. از حاصل شدن توافق های سریع سخنی در میان نیست.

روز شنبه، «رافائل گروسی»، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، به تهران سفر کرد تا طرح های بعدی برای همکاری را بحث و بررسی کند. کارشناسان خاطر نشان می کنند که حتی، در صورت توقف اجرای پروتکل الحاقی، بازرسان بین المللی مانند سابق، می توانند، وارد ایران شوند، اما آنان می توانند، فقط از برخی از تاسیسات هسته ای مهم بازدید کنند.

کد خبر: ۷۵٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha