۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
لزوم حذف سهم دامنه نوسانات و ورود شوندگی به بازار سرمایه
گزارشی از رفتار هیجانی بازار سرمایه؛

لزوم حذف سهم دامنه نوسانات و ورود شوندگی به بازار سرمایه

در گذشته فعالان بازار سرمایه به جای تحلیل محوری؛ خبر محور شده بودند و به جای آن که خودشان شخصاً معاملات بازار را مورد بررسی قرار دهند صرفاً با پیشنهادات و یا خبر های موجود معامله می کردند.

به گزارش بازار به نقل از اکونا پرس، بررسی آثار روانی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر روند معاملات بازار سرمایه حائز اهمیت است. بازار سرمایه نسبت به سال‌های گذشته عمق و وسعت بیشتری پیدا کرده است. به‌گونه‌ای که کدهای ورودی نسبت به سال‌های گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است سهامداران برای انتخاب سهم مناسب و معامله کردن آن فاکتورهای مختلفی از جمله اخبار و اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی را در نظر می‌گیرند.

در گذشته فعالان بازار سرمایه به جای تحلیل محوری؛ خبر محور شده بودند و به جای آن که خودشان شخصاً معاملات بازار را مورد بررسی قرار  دهند صرفاً با پیشنهادات و یا خبر های موجود  معامله می کردند.

طبیعتاً ظهور و بروز فضای مجازی وزن تهدیدات خبر محوری فعالان بازار را دوچندان کرد. چرا که بسیاری از این اخبار بدون منطق و  علم، افراد را به سمت و سوی دلخواهشان سوق می دادند. یکی از مهمترین دغدغه های فعالان بازار و حرفه ای ها این است که چطور رفتار های هیجانی را که بیشتر از طریق فضای مجازی به بازار سرمایه القا می‌شود را کنترل کنند. اگر چه فضای مجازی می‌تواند اطلاعات صحیح را به سرعت منتشر کند اما به  همین سرعت می تواند اطلاعات نادرست را  تسری بخشد.

یکی از دلایل مهم فراز و نشیب های امروز بازار سرمایه می تواند همین تاثیر فضای مجازی باشد به گونه ای که یک روز شاخص مثبت و پنج روز شاخص بازار منفی است. جالب است بدانید که پس از رشد ۳۰۰ درصدی شاخص بازار بورس   به یکباره به شرایطی رسیده ایم که برخی از سهامداران در فروش پرتفوی خود شاهد نزول ۷۰ درصدی ارزش سهام شان  هستند.

اما برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که دلیل رفتارهای هیجانی  بازار سرمایه  از بین رفتن نقد  شوندگی است. از تیرماه سال ۹۹ رفتار متعادل بازار سرمایه با هجوم نقدینگی نامتعادل شد و همین نقدینگی پس از بازار سرمایه وارد بازار خودرو و پس از آن بازار مسکن و اکنون نیز در حال ورود به بازار ارز های دیجیتال است. بهترین تصمیم که سیاست گذاران می توانستند پس از تیرماه سال ۹۹ برای بازار سرمایه بگیرند این است که دامنه نوسان را حذف کنند چرا که اگر سهم دامنه نوسانات حذف شود نقش شوندگی به بازار سرمایه باز خواهد گشت.

کد خبر: ۷۵٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha