۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
سلایق شخصی و تعدد مجوزها عامل نابسامانی در حوزه صادرات
رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

سلایق شخصی و تعدد مجوزها عامل نابسامانی در حوزه صادرات

خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: سلایق شخصی و تعدد مجوزها از سال ۹۷ به بعد که بانک مرکزی سکان ارز و تجارت را در دست گرفت عامل نابسامانی در حوزه صادرات کشور است.

به گزارش بازار، مسعود خوانساری در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران افزود: در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ کاهش صادرات و واردات را تجربه کرده ایم و تراز تجاری کشور نیز در سال ۹۸ و ۹۹ منفی بوده است.

وی اضافه کرد: روند ماهانه مقدار صادرات و واردات حکایت از آن دارد که صادرات و واردات تحت تاثیر شرایطی همچون بخشنامه‌های متعدد و تصمیمات متناقض قرار گرفته و متاسفانه دولت توقع دارد که صادرکنندگان با وجود این تناقضات صادرات رو به رشدی را تجربه کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: نوسانات عجیب و غریب در حوزه صادرات متاثر از تصمیم گیری‌های متناقض است، ضمن اینکه مقاصد صادراتی نیز حکایت از آن دارد که اگر قرار باشد صادرات کشور رونق گیرد، تنها نباید صادرات ایران به ده کشور صورت گیرد و بر روی آن متمرکز شود؛ اگرچه باید همسایگان را در اولویت صادرات قرار داد؛ اما ظرفیت صادراتی کشور بسیار بالا است.

خوانساری گفت: روند تغییرات ارز و صادرات غیرنفتی حکایت از آن دارد که اگرچه قیمت ارز در سال ۹۹ دو برابر شده و ارزش ریال ۱۰۰ درصد کاهش یافت، اما صادرات کشور روند کاهشی به خود گرفته که علت آن استفاده نکردن از این موقعیت استثنایی برای ارزآوری کشور به دلیل تصمیمات دولت است.

وی ادامه داد: صادرات متناسب با رشد دو برابری نرخ ارز، نه تنها رشد نکرده بلکه روند کاهشی را هم به خود گرفته که علت آن تنگ نظری‌های حاکم بر سیاست‌های اقتصادی کشور و شکل گیری متولی‌های گوناگون در حوزه تجارت خارجی کشور است.

خوانساری گفت: این امکان وجود دارد که با توجه به تولیدات داخلی، بتوانیم به اقصی نقاط دنیا صادرات داشته باشیم که این کار دستگاه دیپلماسی کشور است تا بتوان به صادرات کشور رونق داد.

وی افزود: هم اکنون دستگاه‌های مختلف در حوزه تجارت دخالت دارند و اگر بپذیریم که سازمان توسعه تجارت باید کار را پیش ببرد، اما دستگاه‌های متعدد در حوزه صادرات تصمیم گیری می‌کنند؛ ضمن اینکه نرخ ارز و سیاست‌های تجاری در یکسال اخیر با تلاطمات بسیاری مواجه بوده و سخنرانی‌های مقامات اجازه این را نمی‌دهد که صادرکنندگان برنامه ریزی دقیقی را برای کار خود داشته باشد.

خوانساری گفت: یکی از معضلات اصلی برای صادرات، تغییرات و نوساناتی است که در مقررات ارزی کشور ایجاد می‌شود و البته به سایر بخشنامه‌ها نیز تعمیم داده می‌شود.

وی افزود: از سال ۹۷ به بعد باوجود شرایط تحریم، اما دخالت بانک مرکزی منجر به بروز اشکال در صادرات غیرنفتی کشور شده است؛ بنابراین به جای تنبیهی عمل کردن، اگر تشویقی برخورد می‌کردیم، صادرات ما در این موقعیت کاهش ارزش ریال، می‌توانست دو برابر رقم کنونی شود. پس ما در داخل کشور مشکل تولید نداریم و تولیدکنندگان با حداکثر ۷۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، زیرا بازار داخلی و خارجی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر برخورد تشویقی با صادرکنندگان صورت می‌گرفت و موانع پیش روی آن‌ها برداشته می‌شد، می‌توانستیم در خیلی از کشورها بازارهای خوبی به دست آورده و رقم صادرات را به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برسانیم.

کد خبر: ۷۵٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha