۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
ثبت روند صعودی فلز سرخ در میان نوسان های جهانی

ثبت روند صعودی فلز سرخ در میان نوسان های جهانی

بازارهای جهانی این هفته شاهد جهش خارق‌العاده مس بودند. هفته‌ای که فلز سرخ با رشد ۷.۵ درصدی به مرز ۹ هزار دلار نیز رسید.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، وضعیت بنیادی اقتصاد جهان و مسائل مربوط به صنعت مس از جمله افزایش تورم، کاهش در موارد ابتلا به کرونا، سیاست‌های حمایتی، پرکردن انبارها در چین که می تواند نشانه ای از افزایش تقاضا بعد از تعطیلات چین باشد و کاهش عرضه کنسانتره با توجه به کاهش عرضه شیلی، تمایلات سرمایه گذاران را مثبت کرده است.

در این بین، پریمیوم مس کاتد آمریکا نیز تحت تاثیر دو عامل کاهش عرضه و طوفان های زمستانی، افزایش پیدا کرد. نسبت TC/RC همچنان در مسیر نزولی در حال حرکت است که حاکی از کمبود عرضه نسبت به تقاضا است. براساس پیش بینی گلدمن ساکس، انتظار می‌رود قیمت مس در ۲۰۲۱، به ۱۰هزار دلار افزایش پیدا کند. دیگر فلزات نیز این هفته صعودی بودند. جایی که سرب رشد یک درصدی، روی رشد ۱.۱ درصدی و آلومینیوم افزایش ۲.۱ درصدی را ثبت کرد.

در بازار نفت نیز این هفته تا مرز ۶۶ دلار پیشروی کرد اما در ادامه به سبب بحران زمستانی ایجاد شده در تگزاس عقب نشست تا در نهایت رشد هفتگی نفت به حدود ۰.۸ درصد برسد. بازار جهانی طلای سیاه در هفته‌ای که گذشت اوج قیمتی ۱۳ ماهه خود رسید و قیمت نفت خام در اوج ۱۳ ماهه خود قرار گرفت. هر چند که عواملی مانند تقویت احتمال بازگشت ایران به بازار و مشکلات مرتبط با بحث عرضه و تقاضا که در اثر موج بی سابقه سرما در جنوب ایالات متحده آمریکا رقم خورد، منجر به عقب نشینی قیمت در ۲ روز پایانی هفته شد. با پایین آمدن سرعت تولید نفت خام در تگزاس، نفت به کمترین میزان خود در طول هفته گذشته رسید و در همین زمان نیز افزایش حاشیه سود پالایش بنزین در پالایشگاه‌های ساحلی که پس از هفته‌ها یخبندان عمیق شروع به کار می‌کنند را شاهد بودیم.

طلای جهانی این هفته کاهش ۲.۳ درصدی مواجه شد. افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا نگاه ها را به خود جلب کرده است. افزایش این نرخ، میتواند سیگنالی از احتمال کنترل منحنی بازده توسط فدرال رزرو و تغییرات نرخ بهره بانکی در آینده باشد. خوش بینی به آینده اقتصاد جهانی منجر به افزایش نرخ بازدهی شده که می تواند در ادامه افزایش نرخ بهره و کاهش قیمت انس طلای جهانی را به دنبال داشته باشد. با این حال انتظار نمی رود که فدرال رزرو و سایر بانکهای مرکزی دنیا به این زودی بخواهد اقدام به افزایش نرخ بهره بکند. به نظر می رسد که بخشی از نقدینگی نیز جذب ارز های دیجیتال شده و جذابیت تقاضای طلا را پایین آورده است.

کد خبر: ۷۵٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha