۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده در شمال‌ غرب ایران به ۳۳۰ میلیون لیتر رسید
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران:

ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده در شمال‌ غرب ایران به ۳۳۰ میلیون لیتر رسید

ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده در شمال‌غرب کشور با اجرای پروژه ساخت خط لوله جدید تبریز - خوی - ارومیه و احداث انبار نفت جدید ارومیه به ۳۳۰ میلیون لیتر رسید.

به گزارش بازار به نقل از شانا، علیرضا کرامت ویس‌کرمی امروز (دوشنبه، چهارم اسفندماه) در آیین بهره‌برداری رسمی طرح‌های ملی انتقال، توزیع و ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: با بهره‌برداری از خط لوله جدید تبریز - خوی - ارومیه و تأسیسات آن از جمله انبار نفت جدید ارومیه، ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده در استان آذربایجان غربی از روزانه ۲۱۰ میلیون لیتر به ۳۳۰ میلیون لیتر رسید.

وی افزود: با راه‌اندازی این خط جدید، ظرفیت انتقال فرآورده در این منطقه از ۳۵ هزار بشکه در روز به حداقل ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسید که این رقم تا روزانه ۱۴۰ هزار بشکه نیز قابل افزایش است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: با راه‌اندازی این خط لوله از تردد روزانه تعداد زیادی نفتکش در جاده‌های استان برای انتقال فرآورده نفتی از تبریز به خوی و نیروگاه خوی جلوگیری شده و افزون بر آن، انتقال پایدار فرآورده در نیروگاه خوی نیز محقق شده است.

انبار نفت جدید ارومیه مجهز به تجهیزات مدرن بارگیری برای صادرات فرآورده نفتی

ویس‌کرمی تصریح کرد: انبار نفت جدید ارومیه که در قالب این پروژه احداث و اجرایی شده، در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در ۲۲ کیلومتری شهر ارومیه واقع شده و ظرفیت ذخیره‌سازی آن ۱۲۰ میلیون لیتر است.

وی گفت: این انبار با دارا بودن ۱۴ مخزن ذخیره‌سازی سقف‌ شناور و چندمنظوره، دو مخزن ذخیره‌سازی آب آتش‌نشانی به ظرفیت ۷ میلیون لیتر و ۳۸ نقطه بارگیری هم‌زمان امکانات مدرنی برای صادرات از شمال‌غرب کشور فراهم کرده است و امیدواریم بتوانیم از سال آینده، بحث صادرات به کشورهای همجوار را از این نقطه عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: ظرفیت انتقال فرآورده در استان آذربایجان غربی ۳۵ هزار بشکه در روز بوده است که بخشی از فرآورده‌های مورد نیاز استان به‌ویژه در منطقه ارومیه از طریق ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای تأمین می‌شد.

ویس‌کرمی افزود: مصرف سوخت استان آذربایجان غربی در شبانه‌روز ۶ میلیون لیتر و مصرف روزانه سی‌ان‌جی در این استان ۱.۴۵ میلیون مترمکعب است.

وی تأکید کرد: خط لوله جدید تبریز – خوی – ارومیه انتقال فرآورده از تبریز به ارومیه و از شمال دریاچه ارومیه به تأسیسات انبار نفت جدید ارومیه متصل شده است که خط لوله انشعابی ۱۰ اینچ حدفاصل خوی تا سلماس به طول ۳۶ کیلومتر و اتصال انبار نفت قدیم و جدید از طریق یک خط لوله ۸ اینچ، احداث پایانه خوی و احداث پایانه در مبدأ از جمله زیرپروژه‌های این پروژه بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان به اضافه ۱۴ میلیون یورو بوده که از منابع داخلی تأمین شده و از سال ۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

کد خبر: ۷۵٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha