۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
مشکلات اقتصادی کشور فقط مربوط به تجارت بین المللی نیست
کارشناس مسائل اقتصادی:

مشکلات اقتصادی کشور فقط مربوط به تجارت بین المللی نیست

افقه، کارشناس مسائل اقتصادی روابط تجاری را شرط لازم دانست و در عین حال آن را ناکافی عنوان کرد و گفت: شرط کافی این است که مراودات مالی را انجام دهیم و صادرات و واردات فیزیکی به تنهایی مشکلی از مشکلات کشور حل نمی‌کند.

به گزارش بازار، سید مرتضی افقه با بیان اینکه ایران مانند هر اقتصاد دیگری به روابط تجاری خارجی به شدت وابسته شده است، گفت: بعد از انقلاب تلاش کردیم وابستگی به نفت را کاهش دهیم ولی به دلیل بی‌کفایتی برخی مسئولین نتوانستیم اما به ‌هر حال امروز در شرایطی قرار داریم که نیاز به روابط تجاری داریم.

وی روابط تجاری را شرط لازم دانست و در عین حال آن را ناکافی عنوان کرد و افزود: شرط کافی این است که مراودات مالی را انجام دهیم و صادرات و واردات فیزیکی به تنهایی مشکلی از مشکلات کشور خیلی نمی‌کند. اگر تصویب FATF این مشکل را برطرف می‌کند، تردید نکنید به حل یا کاهش مشکلات اقتصادی نیز می‌تواند کمک کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در عین حال با تصریح بر اینکه همه مشکلات مربوط به امور تجاری بین المللی نیست، اظهار کرد: واقعیت اقتصاد امروز ایران آن است که امروز به شدت وابسته به تجارت خارجی هستیم و این مسئله در سه سال گذشته با وقوع تحریم‌ها خود را نشان داد. بنابراین حل مشکل تجارت خارجی از نظر فیزیکی و هم حل مشکل مراودات مالی شرط لازم برای رهایی از بسیاری از مشکلات اقتصادی فعلی است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا FATF می‌تواند مشکلات تجاری و اقتصادی را حل کند، عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار از یکی از کشورها طلب داریم اما آن‌ها به بهانه عدم امضای FATF این پول را به ایران باز نمی‌گردانند. در حال حاضر عدم مروداتی که بین ایران و حتی کشوری مانند عراق صورت نمی‌گیرد به دلیل عدم تصویب FATF است و به همین جهت ناچار هستیم از طریق دیگر این معاملات را انجام دهیم.

کد خبر: ۷۵٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha