۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
افزایش سرمایه گذاری در بخش آبزی پروری ضامن رونق اقتصادی
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

افزایش سرمایه گذاری در بخش آبزی پروری ضامن رونق اقتصادی

همدان - صنعت آبزی‌پروری و شیلات همدان ظرفیتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و ضامن رونق اقتصادی این منطقه است که در این راستا واحد شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان سرمایه گذاران را فراخوانده و امتیازاتی برای آنان درنظر گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا کودکانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می خورند دارای IQ بالاتری هستند و نتایج نشان داده IQ این کودکان تحت مطالعه نسبت به کودکانی که کمتر ماهی خورده یا اصلا ماهی نمی خوردند، پنج نمره بالاتر است ضمن اینکه این کودکان خواب بهتری هم دارند.

فایده مصرف ماهی از لحاظ افزایش IQ و بهبود کیفیت خواب؛ ناشی از اسیدهای چرب اُمگا۳ موجود در بسیاری از انواع ماهی است و این نتیجه از آنجا به دست آمده که تیم تحقیق در این مطالعه عادات غذایی بیش از ۵۰۰ دختر و پسر ۹ تا ۱۱ سال را در چین بررسی کرده اند و والدین این کودکان هم به سوالاتی در مورد کیفیت خواب کودک خود پاسخ داده اند.

ماهی منبع خوب پروتئین کم چرب و مملو از اسیدهای چرب ضروری امگا۳ است که این اسیدها به شدت در مغز تجمع کرده و نقش مهمی در عملکرد نورولوژیکی ایفاء می کنند.

این اسیدچرب برای مغز، چشم و رشد نورولوژیکی جنین ضروری است و همچنین برای سلامت چشم، قلب و مغز افراد بزرگسال هم مهم به شمار می آید و موجب کاهش التهاب سیستماتیک می شود.

مصرف سرانه ماهی در کشور ۱۲ کیلوگرم است که از میانگین متوسط جهانی یعنی ۲۶ کیلوگرم بسیار پایین تر است

اما با این حال، بهار سال جاری بود که یک کارشناس شیلات عنوان کرد طبق جمعیت ۸۴ میلیونی کشور، مصرف سرانه ماهی در کشور ۱۲ کیلوگرم است که از میانگین متوسط جهانی یعنی ۲۶ کیلوگرم بسیار پایین تر است.

این صحبت در حالی عنوان شده که شیلات صنعتی نوپا در عرصه اقتصادی همدان است اما همین صنعت نوپا توانسته نه تنها بازار تولید بلکه در زمینه بازار فروش و ایجاد اشتغال در استان همدان حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

نهاوند به عنوان قطب اصلی پرورش ماهی به ویژه ماهی قزل آلا مطرح شده است

یکی از شهرستان های همدان که در این عرصه فعال است نهاوند است که وجود سراب ها، چشمه سارهای متعدد و دیگر موقعیت های منحصر به فرد آن موجب رونق شیلات در منطقه شده به طوری که در حال حاضر، نهاوند به عنوان قطب اصلی پرورش ماهی به ویژه ماهی قزل آلا مطرح شده است.

اما به راستی در کنار رونق و جهش تولید در این عرصه، چه قدم هایی در استان همدان در خصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی بسته بندی ماهی صورت گرفته است؟ آیا توانسته ایم در این زمینه ها قدم های مناسبی برداریم؟ وضعیت استان همدان در زمینه سرانه مصرف ماهی چگونه است؟ نیاز است چه قدم هایی در این مسیر برداشته شود؟ آیا برنامه ها در این زمینه موفقیت آمیز بوده یا خیر؟

با این تفاسیر برآن شدیم تا در راستای بررسی وضعیت فعلی واحدهای تولید شیلات در بخش تولید و فروش و هم چنین وضعیت مصرف سرانه ماهی در استان همدان و برنامه ها در خصوص فرآوری محصولات آن گفتگویی با علی دولو؛ مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن را می خوانید:

کارخانه فرآوری و بسته بندی ماهی در شهرستان نهاوند راه اندازی شده است

علی دولو در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حدود دو سال است که کارخانه فرآوری و بسته بندی ماهی در شهرستان نهاوند راه اندازی شده، مطرح کرد: تولیدات این کارخانه در حدود ۱۰ هزار تن در سال است که در این زمینه از استان های پیشرو هستیم.  

وی با تاکید بر اینکه چندین سال است که در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در زمینه افزایش مصرف سرانه ماهی اقدامات قابل توجهی در پیش شده است، گفت: در سال ۷۵ قبل از اینکه اداره شیلات همدان راه اندازی شود سازمان جهاد کشاورزی استان برآن شد تا کارهایی در خصوص افزایش سرانه مصرف ماهی انجام دهد چراکه مصرف ماهی در بین هم استانی ها رونق چندانی نداشت و بدین سان با تشکیل و راه اندازی شیلات استان همدان که جهاد کشاورزی در اصل موسس آن بود فعالیت در راستای رونق مصرف سرانه ماهی در سبد غذایی خانوارهای همدانی انجام گرفت.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان این موضوع در پاسخ به سوال که مصرف سرانه ماهی در کشور به ۱۲ کیلوگرم می رسد، هم اکنون سرانه مصرف ماهی در بین همدان ها به چه میزان رسیده است؟ عنوان کرد: سرانه مصرف ماهی در استان همدان حدود هشت کیلو و ۳۰۰ گرم است.

وی با بیان اینکه این میزان مصرف در سال گذشته در حدود ۷ کیلو و ۸۰۰ گرم بوده است، به نقش آموزش های صورت گرفته برای افزایش میزان مصرف ماهی در استان همدان اشاره کرد.

دولو با بیان اینکه در این میان شیوع بیماری کرونا محدودیت هایی ایجاد کرد که مجبور به برگزاری جلسات غیرحضوری شده ایم، عنوان کرد: با این حال کلاس ها و دوره های آموزشی را در این دوران تعطیل نکرده ایم.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این راستا عنوان کرد: در راستای تامین پروتئین نیاز خانواده ها تلاش های بسیاری انجام گرفته و به میزان خوبی مصرف سرانه ماهی در سبد غذایی خانوارها گنجانده شده اما هم چنان در این مسیر نیازمند اقدامات دیگری هستیم.

سرمایه گذاران در حوزه شیلات همدان شناسایی شده اند
دولو با عنوان اینکه یکی از مباحثی که در کنار تولید این محصول بسیار مورد توجه قرار گرفته، مصرف ماهی است، عنوان کرد: به‌همین دلیل ما اعتقاد داریم تولید و مصرف در کنار یکدیگر پشتکار و پایداری را به دنبال دارد بدین سان برای تحقق این مهم، پیگیری‌ها و آموزش هایی را در پیش گرفته ایم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران در حوزه شیلات شناسایی و معرفی شده اند، گفت: آموزش ها و مطالعات اولیه در اختیار آن ها قرار گرفته است.

استان های غیرساحلی به دلیل عدم دسترسی به بازار عرضه ماهی تازه میزان کمتری از ماهی استفاده می کنند و مصرف ماهی در این اقلیم ها تنها به مناسب های خاصی موکول می شود

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بدین ترتیب نه تنها ارتقای وضعیت سرانه مصرف ماهی بلکه تولید و تشویق سرمایه گذاری در این حوزه را نیز در پیش گرفته ایم، مطرح کرد: استان های غیرساحلی به دلیل عدم دسترسی به بازار عرضه ماهی تازه میزان کمتری از ماهی استفاده می کنند و مصرف ماهی در این اقلیم ها تنها به مناسب های خاصی موکول می شود.

دولو در ادامه صحبت های خود از برگزاری کلاس های مربیگری برای بانوان و عقد قرارداد با شرکت ها در زمینه طبخ ماهی در انواع مختلف آن سخن گفت و افزود: این دوره ها به صورت رایگان در سطح استان همدان برگزار شد و استقبال ها از این کلاس ها و اخذ گواهی نامه مربوطه بسیار مناسب بوده است.

وی با بیان اینکه برگزاری این دوره نقش موثری در ارتقای میزان مصرف ماهی در استان همدان داشت، افزود: با پیگیری‌های انجام شده در تلاشیم این میزان مصرف از وضعیت متوسط کشوری نیز بالاتر رود و  روند خوبی را در این مسیر شاهد باشیم.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در کنار آموزش ها، برنامه ها را به سمت تولید ماهی نیز پیش برده ایم، گفت: به دلیل اینکه ذائقه ها با هم فرق دارد، طی دوره در پیش گرفته شده برآن شدیم تا بتوانیم صنایع جانبی این محصول را نیز راه اندازی کنیم و در این زمینه، افراد و نیروهای انسانی شناسایی شدند و اتفاق های خوبی به وقوع پیوست و در این راستا، کارخانه تولید کنسرو ماهی در شهرستان های  بهار و  ملایر (پرشیا)  به صورت فصلی راه اندازی شد.

دولو با بیان اینکه در کنار کارخانه های کنسرو سازی، کارخانه فرآوری و بسته بندی ماهی نیز در سطح  استان راه اندازی شد، عنوان کرد: در همین راستا  حدود دوسال است که در شهرستان نهاوند به میزان هزار تن در سال ماهی به صورت شکم خالی و بکی موند بسته بندی می شود که این نوع ماهی، بسیار باکیفیت بوده و مورد تایید شیلات استان همدان است.  

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: در حال حاضر محصولات کارخانه ذکر شده در بازار عرضه می شود و به دنبال افزایش ظرفیت این کارخانه هستیم ضمن اینکه راه اندازی شرکت مذکور از جمله کارهایی است که در استان همدان انجام گرفت و همدان در  سطح کشور در این زمینه پیشرو است.  

کارخانه سوسیس و کالباس ماهی هم شناسایی و راه اندازی شده که این شرکت نیز اولین شرکت سوسیس و کالباس ماهی در کشور است

دولو با ذکر این مطلب که در راه اندازی کارخانه بسته بندی ماهی به صورت بکی موند از استان های پیشرو هستیم، اظهار کرد: در کنار این کارخانه، کارخانه سوسیس و کالباس ماهی هم شناسایی و راه اندازی شده که این شرکت نیز اولین شرکت سوسیس و کالباس ماهی در کشور است.  

مدیر شیلات و آبزیان  سازمان جهاد کشاورزی استان همدان  گفت:  از آنجا که در خانواده  ها ذائقه به سمت مصرف  فست فود بیشتر است و جدا از سوسیس و کالباس که از گوشت قرمز و مرغ تهیه می شود، کارخانه صنایع تبدیلی برای  فرآوری ماهی راه اندازی شد که بعنوان تغذیه مناسب در  سبد غذایی خانواده قرارداده شد که استقبال خوبی هم در این زمینه  صورت گرفته و صنایع تبدیلی در شهرک صنعتی بوعلی از جمله این شرکت ها محسوب می شود.  

دولو با بیان اینکه سوسیس و کالباس ماهی با طعم ها و درصد های مختلف و متفاوت در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود، گفت: این شرکت، جزء اولین کارخانه سوسیس و کالباس ماهی کشور محسوب شده و یکی از پربارترین اتفاقاتی  است که درزمینه صنایع تبدیلی به وقوع پیوسته است. 

دولو در ادامه گفت: بحث صادرات محصولات در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت و در حال حاضر مراحل اولیه کار در شرف انجام است که استقبال خوبی در مورد این محصولات انجام گرفته که این اقدام از جمله کارهایی است که در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان انجام گرفته و  مجوز ها نیز از سوی  شیلات صادر شده است. 

شناسایی افراد و تشویق و ترغیب در ایجاد و راه اندازی شرکت های صنایع تبدیلی از سوی جهاد کشاورزی استان همدان صورت گرفته است  

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه شناسایی افراد و تشویق و ترغیب در ایجاد و راه اندازی شرکت های صنایع تبدیلی از سوی جهاد کشاورزی استان همدان صورت گرفته است؛ گفت: این کارخانه بصورت مستقیم بین ۴۰ تا ۴۵ نفر اشتغالزایی در برداشته و در آینده افزایش اشتغال و  ظرفیت شرکت ها  را شاهد خواهیم بود.  

وی از اشتغالزایی ۱۰ نفر بصورت مستقیم در شرکت صنایع تبدیلی و بسته بندی شهرستان نهاوند خبر داد و در ادامه گفت: شرکت های صنایع تبدیلی و فرآوری با سرمایه گذاری چندین میلیاردی توسط بخش خصوصی و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی ایجاد و مجو زهای آن از سوی شیلات اخذ شده است.  

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکهماهی یک غذای سالم و سرشار از امگا۳ است و مصرف جهانی دارد، یادآوری کرد: در تلاشیم که این ماده مغذی را در سبد غذایی مردم استان همدان قرار گیرد تا با این روش میزان وابستگی به گوشت قرمز و مرغ کاهش یابد و مردم با آموزش هایی که در طبخ ماهی ارائه شده غذای سالم استفاده کنند.

اقتصاد استان همدان مانند دیگر استان‌های غربی بر پایه کشاورزی استوار بوده و بدین ترتیب اگر بخواهیم در راستای توسعه این استان قدم‌های بلندی برداریمباید به بخش کشاورزی آن توجه ویژه‌ای کرد.

از جمله ظرفیت‌های مناسب موجود در استان همدان در زمینه کشاورزی که می‌توان روی آن مانور داد بخش شیلات است که با پای کار بودن مردم و حمایت‌ مسئولان در این زمینه، شاهد تولیدات قابل توجه این بخش در استان خواهیم بود.

سرمایه گذاری و توسعه در بخش گردشگری از طریق افزایش انگیزه بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این مناطق و فن آوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان اولویت کلیدی برای ارتقای بهره وری در مناطق روستایی از جمله راهکارها در این زمینه است.

با این روند است که نه واحدهای پرورش ماهی کوچک، از دور خارج می‌شوند و نه سرمایه‌گذاری‌های کلان را از دست می‌دهیم و می‌توان با این روند، هم بازار داخلی و هم بازارهای خارجی و بحث صادرات را در دست داشت و به راستی که جهش تولید را با این روند می‌توان در استان همدان در بخش شیلات و گردشگری محقق ساخت.

کد خبر: ۷۵٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha