۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
بلاکچین و بیت کوین چیست؟ به ساده‌ترین زبان ممکن

بلاکچین و بیت کوین چیست؟ به ساده‌ترین زبان ممکن

بلاکچین یک سیستم غیرمتمرکز است. به عبارت بهتر در بلاکچین تمامی اطلاعات بین اعضای شبکه بلاکچین به اشتراک گذاشته می‌شود.

به گزارش بازار، جهان با سرعتی باورنکردنی در حال حرکت به سمت آینده است. یکی از جذاب‌ترین فناوری‌های دنیای آینده، بلاکچین است. رمزارزهایی مثل بیت کوین باعث شده‌اند که نام فناوری بلاکچین بر سر زبان‌ها بیفتد. البته جدیدبودن این مفاهیم باعث کج فهمی‌ها و بدفهمی‌هایی میان مردم شده است. در این مقاله می‌خواهیم با بیانی ساده و شیوا به سوالات بلاکچین و بیت کوین چیست؟ چه تفاوتی با هم دارند؟ پاسخ دهیم و شما را با این مفاهیم آشنا کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

بلاکچین چیست؟ وقتی کنترل دست یک نفر نیست!
پیش از آنکه به سراغ آشنایی با بیت کوین، قیمت ارزهای دیجیتال، ماهیت آن‌ها برویم، بایستی با بلاکچین آشنا شویم. برای اینکه بلاکچین را به صورت ساده و کاربردی توضیح دهیم، بهتر است از یک مثال واقعی استفاده کنیم. همه ما با بانک آشنا هستیم. ما پول‌های خود را در بانک می‌گذاریم و بانک هم به کسانی که نیاز به وام دارند، پول قرض می‌دهد. در ازای همکاری ما و بانک، بانک بخشی از سود خود را به ما می‌دهد تا تشویق شویم و پول بیشتری را در بانک بگذاریم.

ما هیچ اطلاعاتی از نحوه گردش اطلاعات در بانک نداریم. ما فقط به دارایی‌های خودمان دسترسی داریم و می‌دانیم که مثلا در چه روزی پول به حساب ما واریز یا از حساب ما کسر شده است. این مثال را در ذهن داشته باشید.

حالا فرض کنید بانک امکانی را فراهم کرده که شما بتوانید تمامی تراکنش‌ها را ببینید. برای نمونه یک دفتر در اختیار شما قرار داده که در آن تمامی تراکنش‌ها از جمله واریز، برداشت، کارمزد تراکنش، تاریخ تراکنش با ساعت و ثانیه در آن ثبت شده است. این اطلاعات شفافیت بانک را بیش از هر زمان دیگری افزایش می‌دهد.

حالا بیایید با بلاکچین آشنا شویم. بلاکچین یک سیستم غیرمتمرکز است. به عبارت بهتر در بلاکچین تمامی اطلاعات بین اعضای شبکه بلاکچین به اشتراک گذاشته می‌شود. هیچ کس نمی‌تواند در داده‌ها تغییری ایجاد کند و هر تغییری در شبکه باید به تایید حداقل ۵۱ درصد (پنجاه درصد قدرت شبکه یا همان هش پاور) شبکه برسد. البته باید دقت داشت که این موضوع در بلاکچین‌هایی که از الگوی اثبات سهام استفاده می‌کنند مثل بلاکچین اتریوم ۲ متفاوت است. در بلاکچین اتریوم ۲ برای تغییر در بلوک‌ها، نیاز به سرمایه ۵۱ درصد کل شبکه داریم. الگوی اثبات سهام و اثبات کار، مفاهیم پیچیده‌ای هستند که طبیعتا توضیح آن‌ها از حوصله این مقاله خارج است. پیشنهاد می‌کنیم با جستجو در گوگل بیشتر با این مفاهیم آشنا شوید.

با توجه به همه توضیحات بالا می‌توان گفت اگر بانک مورد نظر ما بر بستر بلاکچین باشد، همه اعضا و صاحبان حساب در بانک می‌توانند تمامی تراکنش‌ها و اتفاقات داخل بانک را مشاهده کنند. در حقیقت کنترل سیستم از دست یک یا چند نفر خارج شده و کل اعضای شبکه با هم درباره فعالیت‌های شبکه تصمیم می‌گیرند.

چطور می‌توان عضو بلاکچین شد؟
بلاکچین یک سازمان یا دفتر خاص نیست. در حقیقت بلاکچین یک فناوری است که کاربردهای مختلفی دارد. رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کاربرد بلاک‌چین ارزهای دیجیتالی هستند. برای مثال شما با خرید هر مقدار بیت کوین یا اتریوم، عضوی از شبکه این رمزارزها شده‌اید.

امنیت بلاکچین چطور تامین می‌شود؟
یکی از مهم‌ترین برگ‌برنده‌هایی که طرفداران بلاکچین در دفاع از این فناوری رو می‌کنند، امنیت بالا است. اما چطور بلاکچین ایمن است؟ گفتیم که داده‌های شبکه بین اعضا به اشتراک گذاشته می‌شود. در حقیقت همین اشتراک گذاری باعث جلوگیری از تقلب و دستکاری در داده‌ها می‌شود. چراکه این دستکاری باید در کل سیستم اتفاق بیفتد که با توجه به پراکندگی اعضای شبکه تقریبا غیرممکن است.

دومین موردی که امنیت بلاکچین را تامین می‌کند، رمزنگاری داده‌ها است. داده‌های بلاکچین به صورت کامل رمزنگاری و سپس ذخیره‌سازی می‌شوند. به عبارت بهتر برای شکستن و دستیابی به داده‌ها، باید از سد رمزنگاری شده بلاکچین عبور کرد. ماجرا وقتی جذاب‌تر می‌شود که بدانید هر بلوک بلاکچین (یک دفتر به هم پیوسته را در نظر بگیرید) به بلوک قبلی متصل است. در حقیقت تلاش برای شکستن داده‌های یک بلاکچین را باید از بلوک قبل شروع کرد. با توجه به زنجیره بلوک‌ها، این کار نیز غیر ممکن است.  

بیت کوین چیست و چه ارتباطی با بلاکچین دارد؟
باید بدانید که بلاکچین مدت‌ها قبل از سال ۲۰۰۹ و ابداع بیت کوین وجود داشته است. بیت کوین فقط به بلاکچین کاربرد عملی داده است. بیت کوین یک پول همتا به همتا و رمزنگاری شده است که بر بستر بلاکچین در دسترس است.

به عبارت دیگر بیت کوین برای فعالیت خود از بلاکچین استفاده می‌کند. فرد یا افرادی به نام ساتوشی ناکاماتو در سال ۲۰۰۸ بیت کوین را به جامعه جهانی معرفی کردند. هدف آن‌ها از معرفی بیت کوین، جایگزین کردن یک ارز دیجیتالی به جای پول‌های کاغذی بود. ارزی که کنترل آن در اختیار کل افراد جامعه است و نمی‌توان در آن دستکاری کرد.

چرا بیت کوین از بلاکچین استفاده می‌کند؟
پاسخ کاملا مشخص است. وقتی بلاکچین غیرقابل نفوذ، شفاف و سریع است، بیت کوین هم همه این ویژگی‌ها را با هم دارد. در حقیقت بیت کوین از بلاکچین استفاده کرده تا بتواند ماهیت غیرمتمرکز خود را حفظ کند.

قیمت بیت کوین چطور تعیین می‌شود؟
اگر اخبار این چند ماه اخیر (پاییز و زمستان ۹۹ ) را دنبال کرده باشید، احتمالا از افزایش قیمت سرسام آور بیت کوین تعجب کرده‌اید. رشد خیره کننده بیت کوین بسیاری از افراد را به فکر خرید و فروش بیت کوین و کسب سود انداخته است. به طوری که در مدتی کوتاه بازیگرانی جدید وارد دنیای رمزارزها شدند.

 قیمت بیت کوین مثل هر کالای دیگری بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. با توجه به اینکه بیت کوین یک پول کاملا غیرمتمرکز است، بسیاری از سرمایه‌گذاران این رمزارز را یکی از آینده‌دارترین ارزهای موجود می‌دانند که می‌تواند تغییراتی اساسی در اقتصاد پدید آورد. به عبارت بهتر آن‌ها بیت کوین را آینده اقتصاد دنیا می‌دانند.

از کجا می‌توان بیت کوین تهیه کرد؟
اگر برای خرید ارز دیجیتال صرافی معتبری را جستجو می‌کنید، ما اکسچنج آنلاین نوبیتکس را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در نوبیتکس با کمترین کارمزد انتقال می‌توانید بیت کوین تهیه کنید. اگر هم مفاهیم بلاکچین و بیت کوین برای شما جدید است و دوست دارید بیشتر درباره دنیای بلاکچین اطلاعات کسب کنید، مقالات وبلاگ نوبیتکس بهترین راه شروع و قدم گذاشتن در دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتالی است. برای شروع کافی است همین حالا عبارت نوبیتکس را در گوگل جستجو کنید و وارد محبوب‌ترین صرافی ارز دیجیتالی ایرانی شوید.

کد خبر: ۷۵٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha