۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
بازار میان‌روزی برق ایران به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد

بازار میان‌روزی برق ایران به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد

بازار میان‌روزی برق ایران در پی تصویب رویه بازار میان روزی هیئت تنظیم بازار برق و پس از چندماه اجرای آزمایشی، به طور رسمی آغاز به‌کار کرد.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، پس از راه‌اندازی زیرساخت‌های لازم سخت افزاری و نرم افزاری، تهیه دستورالعمل اجرایی و اخذ تاییدیه از هیئت تنظیم بازار برق ایران، این بازار از روز جمعه یکم اسفند ماه سال ۹۹ به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

برای ایجاد این بازار، تغییرات لازم در نرم افزارهای پایگاه داده بازار برق، نرم‌افزار SCUC و نرم افزار صورتحساب‌های بازار برق ایجاد شد. بازار میان‌روزی ۲ بار در روز و برای بازه‌های ۸-۱۵ و ۱۵ -۲۴ اجرا می‌شود و پیشنهاد قیمت تا ساعت ۲۰ روز قبل از بهره‌برداری قابل ویرایش است.

بر این اساس، با توجه به تجربه بازار روز پیش و از آنجایی که بازار برق ایران به بلوغ مناسبی جهت توسعه رسیده، طراحی و توسعه بازارهای نزدیک به بهره‌برداری در راستای پوشش عدم قطعیت‌های بهره‌برداری ضروری بود.

همچنین، مراحل تحقیقاتی بازار میان روزی برق ایران از سال ۹۶ با همکاری متخصصان در معاونت‌های بازار برق و راهبری در شرکت مدیریت شبکه برق ایران و پژوهشگاه نیرو آغاز شد.

این گزارش می‌افزاید، با اجرای دقیق این بازار به‌توان به اهدافی همچون ایجاد رقابت بیشتر و حداکثرسازی رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن سود تولید کننده و مصرف کننده، پوشش عدم قطعیت‌های موجود در بهره‌برداری شبکه، افزایش امنیت سیستم با در نظرگرفتن آرایش تولید بروزرسانی شده رسید.

این گزارش حاکی است، ایجاد آرایش تولید با حداکثر قابلیت اطمینان ممکن با توجه به نزدیک بودن به زمان بهره‌برداری (خروج واحد، حادثه در شبکه، بروزرسانی سوخت و غیره)، ایجاد فرصت دوباره برای نیروگاه‌هایی که در بازار روز پیش پذیرفته نشده‌اند (ناشی از تغییرات بار و یا حوادث شبکه)، کاهش تبعات بهره‌برداری از نیروگاه‌هایی که در بازار روز پیش پذیرفته نشده‌اند و در روز بهره‌برداری به درخواست مرکز کنترل با قیمت ۱.۲ AVC تولید می‌کنند و کاهش هزینه‌های بازار ناشی از بهره‌برداری از نیروگاه‌هایی که در بازار روز پیش سلب فرصت شده‌اند از دیگر اهدافی است که می‌توان با ایجاد این بازار به آن‌ها دست یافت.

کد خبر: ۷۵٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha