۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
بررسی و رفع چالش‌های منطقه ویژه اقتصادی گرمسار؛ آمادگی برای جذب سرمایه گذار
بازار استان سمنان گزارش می‌دهد؛

بررسی و رفع چالش‌های منطقه ویژه اقتصادی گرمسار؛ آمادگی برای جذب سرمایه گذار

سمنان- منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، به واسطه مزیت های مطلوب خود، در کشور منحصر به فرد است این زیرساخت در غرب استان سمنان توانمندی جذب سرمایه گذاری بسیاری را به خصوص در بخش صنعتی دارد و مسئولان استانی و کشور به دنبال رفع مشکلات تکمیل آن هستند.

بازار، گروه استان ها: منطقه ویژه اقتصادی گرمسار دارای مزیت های بسیاری از جمله نزدیکی به پایتخت، قرار گرفتن در مجاورت راه اصلی غرب به شرق کشور و همچنین اتصال به خط راه آهن اصلی کشور است این منطقه می تواند میزبان سرمایه گذاران متعددی از جای جای ایران اسلامی و حتی خارج از کشور باشد اما همچنان با برخی مشکلات دست و پنجه نرم می کند.

تلاش هیئت مدیره برای راه اندازی بندر خشک در این مجموعه و همچنین پیگیری های مسئولان استان سمنان برای تکمیل منطقه اقتصادی گرمسار هنوز ادامه دارد و نشست های متعددی برای زیرساخت های این منطقه مهم اقتصادی در سطح استان سمنان برگزار می شود.

اقدامات ویژه منطقه اقتصادی
علیرضا آشناگر استاندار سمنان در یکی از این نشست ها با بیان اینکه  زیرساخت هایی که در منطقه ایجاد شده، زیرساخت های بسیار گرانی است و سرمایه گذاران باید هزینه های مزیت های منطقه ویژه را پرداخت کنند، اما توقع داریم تا مدیریت منطقه ، در امور واگذاری و استقرار واحد ها، تشهیل گری کند، گفت: یکی از عواملی که باید در بحث حمایت از صنعت و تولید در دستور کار قرار گیرد، دوری از بروکراسی اداری و تسریع در روند اقدامات است.

تلاش هیئت مدیره برای راه اندازی بندر خشک در این مجموعه و همچنین پیگیری های مسئولان استان سمنان برای تکمیل منطقه اقتصادی گرمسار هنوز ادامه دارد

آشناگر با بیان اینکه ما باید آغوش خود را برای سرمایه گذار یک صنعت خوب و کارآفرین باز کرده و موانع را برطرف و زیرساخت های لازم را برای توسعه و پیشرفت آنها فراهم کنیم، ابراز کرد: در رابطه با قیمت گذاری اراضی، نظارت ویژه ای در دستور کار قرار گرفته و این قیمت ها اقتصادی تر شود تا انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاران ایجاد شده و ما نیز در این مسیر کمک خواهیم کرد تا هزینه های شما کاهش یابد.

وی با بیان اینکه با ورود شرکت گاز، کمک های خوبی در بحث تامین زیرساخت گاز انجام می شود که قطعا هزینه های تمام شده را کاهش می دهد، افزود: از مجموعه دو هزار هکتاری زمین، تاکنون بالغ بر ۱۰۰ هکتار واگذار شده که در عمل بسیار کم بوده و باید طی یک برنامه ریزی عملیاتی مدون و آینده نگرانه، هدف گذاری شود تا طی ده سال آینده این میزان اراضی به همراه تامین زیرساخت به صاحبان صنایع واگذار شود همچنین باید گفت طی توافق حاصل شده، تامین گاز منطقه انجام و مشکلات برق و آب مجموعه بررسی و برطرف خواهد.

تلاش برای تامین زیرساخت ها
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار درباره زیرساخت های این منطقه و تلاش برای برطرف کردن مایحتاج آن، گفت: ۲۵۰ هزار هکتار زمین رزرو برای منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است.

عبدالرضا نادری با بیان اینکه  اقدامات در خصوص آب و برق و گاز منطقه ویژه اقتصادی گرمسار انجام شده است، ابراز کرد:  هفت مگاوات برق در منطقه فعال است که تامین برق ۲۰۰ مگا وات در پیک نیاز به حمایت و همت مضاعف دارد از سوی دیگر ۸۵ قرارداد واگذاری زمین در منطقه منعقد شده است که ۶۰ مورد در سایت فعال هستند.

طی توافق حاصل شده، تامین گاز منطقه انجام و مشکلات برق و آب مجموعه بررسی و برطرف خواهد

وی با بیان اینکه مسائل گمرکی در شهریور امسال نهایی و فعالیت گمرک منطقه شروع شده و نیاز های سرمایه گذاران مستقیم از بنادر وارد منطقه می شود، بیان کرد:با اتصال گاز ، بخشی از مشکلات این منطقه در فصول سرد سال، حل شده و نگرانی های سرمایه گذاران برطرف شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار ادامه داد: قرارداد تامین ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب کشور برای اولین بار با کمک شرکت آب منطقه ای استان و وزارت نیرو، برای منطقه ویژه اقتصادی گرمسار منعقد شد که تاکنون ۱۰ لیتر بر ثانیه آب به منطقه وارد شده است.

بررسی اهلیت سرمایه گذاران
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شوری اسلامی درباره منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، گفت: اهلیت اقتصادی افرادی که متقاضی سرمایه گذاری در منطقه هستند بررسی شود و زمین های کوچک را برای استقرار سرمایه گذاری های کوچک و زودبازده واگذار کنیم.

اردشیر مطهری با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی گرمسار در حال حاضر شرایط بسیار مناسبی دارد، بیان کرد: طی هفت ماهه گذشته اقدامات بسیار مطلوبی در خصوص منطقه ویژه اقتصادی گرمسار انجام شده است.

قرارداد تامین ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب کشور برای اولین بار با کمک شرکت آب منطقه ای استان و وزارت نیرو، برای منطقه ویژه اقتصادی گرمسار منعقد شد

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، حیاط خلوت هیچ رده ای در کشور نباید باشد و مرم باید به وضوح رتبه برتر این منطقه ویژه را به صورت عملی حس کنند.منطقه ویژه اقتصادی گرمسار متعلق به مردم منطقه است و باید بتوانیم از پتانسیل آن بهره مند شویم.

استقرار ۵۰ درصد صنایع استان سمنان در گرمسار
فرماندار شهرستان گرمسار نیز درباره ظرفیت های اقتصادی این شهرستان، گفت: گرمسار شهرستانی صنعتی و کشاورزی است و نیمی از صنایع استان در این شهرستان مستقر هستند که به همین واسطه نیاز است تا در منطقه ویژه اقتصادی نیز شاهد رشد و نمو باشیم.

سعید متقی با بیان اینکه  نیاز است تا خط انتقال آب برای شهرک صنعتی ایوانکی پیگیری و تامین آب انجام شود، گفت:  ۵۰ درصد صنایع استان در این گرمسار و ایوان کی مستقر است که نیاز است تا در بحث تامین نیرو و اعتبار نیز این نهم لحاظ شود.

وی افزود: پیش بینی داریم از این ۸۶ قرارداد منعقد شده در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، تا شهریور ۱۴۰۰، بیست واحد به بهره برداری برسند.

همراهی وزارت صمت در زیرساخت های
صالحی نیا، معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با بیان اینکه لازم است تا فعالیت ها در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار توسعه پیدا کند، گفت: توافقی حاصل شد تا بتوانیم گاز مورد نیاز برای استقرار واحد های پیش بینی شده برای این منطقه را تامین کنیم.

لازم است تا فعالیت ها در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار توسعه پیدا کند

صالحی نیا با بیان اینکه امیدواریم از اردیبهشت سال آینده شاهد متصل شدن واحد های تولیدی مستقر در این منطقه به مدار تولید باشیم و تولیدات آنها به بازار مصرف و صادرات وارد شود، ابراز کرد:  به عنوان ایدرو در بحث تامین گاز این منطقه وارد شده و منابع لازم را به سرعت تامین و کار را به پیش می بریم تا در حضور های بعدی در منطقه شاهد بهره برداری از این طرح باشیم.

وی افزود: برق، آب و اتصال به راه آهن زیرساخت هایی است که در صورت فراهم شدن و با توجه به موقعیت بسیار خوب منطقه، این منطقه ویژه اقتصادی را به  محلی برای حضور سرمایه گذاران تبدیل خواهد کرد.

در نهایت باید دید پیگیری های مسئولان استانی و کشوری و همچنین شهرستانی، آیا تمام زیرساخت های مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی گرمسار را به سمت این ناحیه بزرگ و مهم صنعتی گسیل می دارد یا خیر؟ تا آن زمان باید به انتظار نشست.

کد خبر: ۷۵٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha