۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
اقتصاد دیجیتال؛ مسیر تازه‌ای که دنیا در آن جهت حرکت می‌کند|کلیدی‌ترین بخشها کدامند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

اقتصاد دیجیتال؛ مسیر تازه‌ای که دنیا در آن جهت حرکت می‌کند|کلیدی‌ترین بخشها کدامند؟

جهان به سرعت در حال تغییر است و حتی فعالیتهای اقتصادی هم ساختار تازه ای پیدا کرده است. توسعه اقتصاد دیجیتال در سال های اخیر باعث شده است تا نیاز به کسب اطلاعات در این حوزه افزایش پیدا کند و در این مقاله به تشریح کلیدی تری بخش های اقتصاد دیجیتال پرداختیم.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دیجیتال زمینه را برای ایجاد مدلهای تازه کسب و کار فراهم کرد. با وجود اینکه بسیاری از این مدلها تشابه زیادی با مدل های سنتی کسب و کار دارند ولی بدون استفاده از تکنولوژی های پیشرفته مدرن قابل اجرا نیستند.

این مدلهای تازه کسب و کار  که حاصل نوآوری و خلاقیت هستند زمینه را برای از بین رفتن کارایی روشهای قدیمی کسب و کار فراهم کرده اند. به عنوان مثال می توان از بازاریابی آنلاین به عنوان یکی از مدلهای جدید کسب و کار نام برد.

با استفاده از تکنولوژی های مدرن و به کار گیری اصول دنیای آنلاین، بازاریابی محصولات در فضای مجازی و عرضه محصولات به خریدارانی که در این دنیا شناسایی می شوند، انجام می شود. باید در نظر داشت روشهای سنتی بازاریابی نمی تواند نتیجه مطلوبی برای افزایش درآمد شرکتها داشته باشد زیرا دامنه نفوذ دنیای آنلاین بسیار زیاد است و تعداد کاربران در میان تمامی اقشار اقتصادی و اجتماعی هر روز افزایش پیدا می کند.

بازاریابی آنلاین بهترین راه برای یافتن مشتری
بازاریابی انلاین به معنای  استفاده از اینترنت به عنوان رسانه ای برای انتقال پیام به بازار هدف و مشتری ها است. بازاریابی آنلاین مزایای زیادی نبست به روشهای سنتی بازاریابی دارد.

به عنوان مثال بسیاری از شرکتهای فعال در این حوزه روشهای پیچیده ای برای شناسایی مشتریان بالقوه بر مبنای فعالیت آنها در فضای مجازی و بازاریابی هدفمند طراحی کرده اند. از طرف دیگر بسیاری از شرکتهای فعال در زمینه بازاریابی آنلاین روشهایی طراحی کرده اند تا امکان نظارت بر نحوه عملکرد تبلیغات در شبکه ها و سایتهای مختلف و میزان استقبال و توجه به آن طراحی کرده اند.

 در بازاریابی آنلاین، بازیگران مختلفی حضور دارند از جمله ناشر وبسایت که  اجازه قرار گرفتن تبلیغات در فضای مجازی مخصوص به خود را می دهد و در مقابل مبلغی دریافت می کند، فرد یا شرکتی که این طرح تبلیغی را طراحی می کند و واسطه های تبلیغاتی که امکان افزایش شمار بازدید از این طرح تبلیغی را فراهم می کنند.

فرایند تبلیغات آنلاین بسیار پیچیده است و تشریح آن نیازمند مطالعه ای جامع است. تنها مساله ای که باید در نظر داشت این است که برای موفقیت در دنیای تجارت آنلاین، اولین و اصلی ترین گام تبلیغات موثر و بازاریابی موفق در دنیای آنلاین است.

تجارت الکترونیک کلید افزایش دامنه بازار
از دیگر بخشهای اقتصاد دیجیتال تجارت الکترونیک است که بر طبق تعریف سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی به معنای خرید و فروش کالاها و خدمات با استفاده از روشهای تایید شده در دنیای مجازی و با به کاری گیری شبکه های کامپیوتری است.

در این فضا تمامی بخشهای تجارت اعم از معرفی کالا، دریافت سفارش خرید، انتقال وجه خرید و در نهایت انتقال کالا به  خریدار به صورت الکترونیک انجام می شود. البته در برخی موارد کالای فیزیکی بعد از تکمیل فرایند مبادله به صورت آنلاین برای خریدار ارسال می شود ولی بازهم این اصول و قواعد تجارت الکترونیک است که زمینه را برای انجام این مبادله اقتصادی فراهم می کند.

مدلهای مختلفی برای تجارت الکترونیک وجود دارد که از جمله آنها می توان به مدل B2B ، B2C و C2C اشاره کرد و انجام صحیح کار بر مبنای هر یک از این مدلهای تجاری نیاز به داشتن اطلاعات کامل در مورد اصول و قواعد آن دارد.

سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی در این مورد نوشت: «در  اقتصاد دیجیتال حرف اول را دانش و آگاهی در مورد روش به دست آوردن اطلاعات و تحلیل آنها دارد. علم به دنیای تکنولوژی و البته شناختن بخش هایی که می تواند امنیت فعالیت اقتصادی را تهدید کند هم از مسایلی است که می تواند بهره وری اقتصاد دیجیتال و فعالیت در این عرصه را افزایش دهد.»

به منظور توسعه تجارت الکترونیک دسترسی وسیع به اینترنت و افزایش سرعت اینترنت هم اهمیت زیادی دارد زیرا باعث می شود تا امکان انتقال اطلاعات بیشتر شود و این فرایند با سرعت بالاتری انجام شود.

خدمات پرداختی غیرحضوری عامل افزایش سطح اعتماد
یکی از تحولات بسیار مهم در اقتصاد دیجیتال، روشهای پرداخت نوین و غیر حضوری است. بارها در هنگام خریدهای آنلاین شاهد بازشدن درگاه های پرداختهای آنلاین بودیم که به ما امکان می داد تا با پرداخت وجه کالاهایی که انتخاب کردیم، فرایند خرید را تکمیل کنیم. این روش را می توان یکی از اصلی ترین روشهای انتقال وجه در دنیای آنلاین امروزی دانست.

در تجارت آنلاین به خصوص در مدلهای تجاری C2C که افراد شناختی از هم ندارند، ریسک زیادی در بخش تبادلات مالی وجود دارد ولی روشهای نوین پرداخت به صورت آنلاین بخش زیاد از این مشکلات را برطرف کرده است.

در این شرایط ارایه دهندگان خدمات پرداخت به عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده آنلاین عمل می کنند و بعد از دریافت وجه از طرق مختلف مانند کارتهای اعتباری، حسابهای بانکی آنلاین، کارتهای بدهی و انتقال وجه بین بانکی ریسک این مبادله را به حداقل می رسانند. روشهای پرداخت آنلاین مزایای زیادی برای اقتصاد کشورها به همراه دارد و تجارت الکترونیک را نیز تسهیل می کند.

کد خبر: ۷۵٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha