۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
۹.۲ میلیارد دلار ارز برای تامین کالای اساسی و دارو پرداخت شده است
رئیس کل بانک مرکزی:

۹.۲ میلیارد دلار ارز برای تامین کالای اساسی و دارو پرداخت شده است

همدان - رئیس کل بانک مرکزی بابیان اینکه طی دو سال و نیم گذشته در اوج فشار حداکثری کشور را بیشتر با صادرات غیرنفتی اداره کرده ایم، گفت: ۹.۲ میلیارد دلار ارز برای تامین کالای اساسی و دارو پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، عبدالناصر همتی ظهر شنبه درسی و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان بابیان اینکه به رغم مشکلات ناشی از کرونا امسال ۳۲ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شده که بیش از ۲۲ میلیارد دلار آن از محل صادرات غیرنفتی بوده است، گفت: طی دو سال و نیم گذشته در اوج فشار حداکثری، کشور را بیشتر با صادرات غیرنفتی اداره کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ماه ابتدای سال ۷۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش در قالب تسهیلات از سوی بانک ها پرداخت شده است، اظهار کرد: ۹.۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی از ابتدای سال جاری تاکنون برای تامین کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت شده است.

وی با تاکید بر اینکه به رغم مشکلات فراوان شاهد تحول بزرگی در عرصه اقتصادی کشور هستیم به طوری که بخش اعظمی از ارز مورد نیاز واردات که توسط دولت تامین می شد اکنون با مشارکت صادرکنندگان انجام می شود، گفت: این به معنای عدم وابستگی به نفت و مدیریت کشور با تولیدات غیرنفتی است.

تامین ارز از طریق سامانه نیما توسط صادرکنندگان به خوبی در حال انجام است و در بهمن ماه سال جاری روزانه به طور میانگین بیش از ۸۰ میلیون دلار معامله شده است

همتی عنوان کرد: تامین ارز از طریق سامانه نیما توسط صادرکنندگان به خوبی در حال انجام است و در بهمن ماه سال جاری روزانه به طور میانگین بیش از ۸۰ میلیون دلار معامله شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نقش موثر فعالان اقتصادی در خنثی کردن تحریم ها، تاکید کرد: با کمک تجار و تولیدکنندگان کشور بحران تحریم را پشت سر گذاشته ایم اما هنوز به مرحله کاهش تحریم‌ها نرسیده ایم.

رئیس شورای پول و اعتبار کشور با یادآوری اینکه طی ۱۰ ماه نخست امسال ۷۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش در قالب تسهیلات از سوی بانک ها به متقاضیان عرصه تولید و صنعت پرداخت شده است، تاکید کرد: اعتبارات بانک ها محدود است و آنها به منابع لایزال وصل نیستند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه مدیریت استاندار همدان و پیگیری‌هایی که در راستای تشکیل این برنامه داشته‌اند قابل تقدیر و تشکر است، گفت: در زمینه لایحه بودجه کشور همکاری خوبی بین دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شده‌است.

میزان قابل توجهی از تولیدات کشاورزی استان همدان در زمینه کشمش است و باید تدابیری اندیشیده شود تا صادرکنندگان از این ظرفیت استفاده کنند

حجت الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه ضروری است تا در حوزه‌های مختلف صادرات بخصوص کشاورزی برنامه‌ها و سیاست مستمر ماندگاری اتخاذ شود، گفت: با توجه به اینکه میزان قابل توجهی از تولیدات کشاورزی استان همدان در زمینه کشمش است باید تدابیری اندیشیده شود تا صادرکنندگان از این ظرفیت استفاده کنند.

وی تاکید کرد: استان همدان در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری دارای قابلیت و ظرفیت های بی نظیری است که بخش خصوصی موفق به اجرای طرح های ارزشمندی در این بخش ها با کمک و حمایت دولت شده است.

تعامل خوب دولت و بخش خصوصی در استان همدان
استاندار همدان نیز در جلسه گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با  تعامل خوب دولت و  بخش خصوصی در  استان همدان اقدامات و کارهای خوبی به نتیجه رسیده است، گفت: پروژه‌های ملی و استانی تاثیرگذاری در استان همدان با همکاری بخش خصوصی در دست اجراست که تحول بزرگی در استان همدان را رقم خواهند زد

سید سعید شاهرخی با بیان اینکه تلاش کردیم تا با بررسی منابع موجود و مطالعه دقیق ظرفیت‌ها برای توسعه استان همدان سند راهبردی برای توسعه تدوین کنیم، گفت: مبنای سند راهبردی توسعه استان همدان بر برنامه محوری بنیان‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌های گسترده، فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان همدان اقدامات موثر ی در استان انجام دادند، اظهار کرد: با  تعامل خوب دولت و  بخش خصوصی در استان همدان اقدامات و کارهای خوبی به نتیجه رسیده است

استاندار همدان با تاکید بر اینکه نقش آفرینی بخش خصوصی همزمان با اعمال تحریم های اقتصادی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن در همراهی با مردم و دولت برای رشد و رونق تولید و بهبود شرایط، بسیار خوب و قابل تقدیر است، ادامه داد: فعالان اقتصادی کشور و استان همدان طی دو سال اخیر به صورت جهادی وارد میدان تولید شدند که این مشارکت و فعالیت موثر شایسته قدردانی و تجلیل است.

وی گفت: بخش گردشگری و صادرات با توجه به وضعیت دشوار ناشی از شیوع کرونا دچار مشکل و ضرر و زیان شده، اما به خوبی در برابر این شرایط نامساعد مقاومت کرد و به فعالیت خود ادامه داد.

شاهرخی عنوان کرد: تولیدکنندگان و صنعتگران استان همدان همواره به ویژه در یکسال اخیر در خط مقدم مبارزه با فشارهای اقتصادی حضور داشتند و به رغم مشکلات موجود، نقش موثری را در عرصه تولید و اقتصاد ایفا کردند.

امیدواریم حضور رئیس کل بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی استان همدان گره گشا باشد تا به مطالبات این قشر رسیدگی و مشکلات آنها را حل و فصل کنیم

استاندار همدان ابراز امیدواری کرد: حضور رئیس کل بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی استان همدان گره گشا باشد تا به مطالبات این قشر رسیدگی و مشکلات آنها را حل و فصل کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان نیز با ابراز گلایه از بانک‌های خصوصی استان همدان گفت: منابع مالی در اختیار این بانک‌ها باید در داخل استان و با هدف رونق بخش تولید و گردش چرخه اقتصادی سرمایه گذاری شود.

علی اصغر زبردست با بیان اینکه نیمی از سپرده های مردم استان همدان در اختیار بانک‌ها و موسسات خصوصی است که هیچ نفعی هم برای مردم این منطقه نداشته است، افزود: این بانک‌ها سپرده های مردم استان را در مناطق دیگر کشور سرمایه گذاری و در راستای منافع خود هزینه می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان بابیان اینکه تاکنون نظارت دقیقی بر عملکرد بانک‌های خصوصی نبوده به نحوی که این بانک ها در توسعه اقتصادی استان همدان نقشی ندارند خواستار بررسی عملکرد بانک‌های خصوصی شد تا اندوخته های مردم در این موسسات به بخش تولید هدایت شود.

وی همچنین به تعهدات ارزی صادرکنندگان استان همدان نیز اشاره کرد و گفت: مجموع بدهی ۱۵۲ نفر از فعالان اقتصادی استان ۱۰۳ میلیون یورو است که بخش قابل توجهی پرداخت و ۳۵ میلیون یورو آن باقیمانده است‌

زبردست با بیان اینکه ۴۲ فقره از کارت‌های بازرگانان این استان تعلیق شده که نیازمند رسیدگی است به غیرواقعی بودن برخی از تعرفه های گمرکی اشاره و عنوان کرد: در این رابطه باید تعرفه های گمرکی محصولات صادراتی بازنگری شود تا صادرکنندگان بدهکار بتواند تعهدات ارزی خود را پرداخت کنند.

بی ثباتی در قیمت ها، نگرانی از افزایش قیمت و احتکار خانگی وضعیت کنونی را رقم زده است

امام جمعه همدان نیز با بیان اینکه بخشی از بی ثباتی در قیمت کالاها به خرید بیش از نیاز مردم و احتکار خانگی کالا مربوط می شود ضمن اینکه مردم نگران افزایش چند برابری قیمت کالا در روزهای آینده هستند، عنوان کرد: بی ثباتی در قیمت ها، نگرانی از افزایش قیمت و احتکار خانگی وضعیت کنونی را رقم زده است.

حجت الاسلام حبیب الله شعبانی موثقی درباره سیاست های پولی نیز بیان کرد: احساس مردم بر این است که نرخ بهره های بانکی با وجود کاهش، کمکی به بخش تولید و تولید کننده نمی کند در حالی که سیاست های کلی باید به سمت توسعه و رونق تولید برود.

امام جمعه همدان تاکید کرد: برخی از قوانین بانکی موجود گره در کار تولید و تولیدکننده انداخته است.

کد خبر: ۷۴٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha