۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
حمایت‌های مالی دولت برای مقابله با کرونا تشریح شد
توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه؛

حمایت‌های مالی دولت برای مقابله با کرونا تشریح شد

نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به شوک اولیه در ماه پایانی سال ۹۸ بر اقتصاد کشور، دولت باید مدیریت شرایط را به عهده می‌گرفت؛ به همین جهت تلاش شد با تزریق منابع مالی به بیمارستان‌ها، نیازهای مالی مقابله با کرونا در مرحله اول جبران شود. به همین منظور مبلغی بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در اسفند ۹۸ تأمین شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدباقر نوبخت، در پیام ویدئویی با اشاره به اینکه پاندمی کرونا طی یکسال گذشته، اقتصاد خرد و کلان و بازارهای جهانی و بویژه بازار ایران را تحت تأثیر قرارداد، ‌افزود: با توجه به شوک اولیه در ماه پایانی سال ۱۳۹۸ بر اقتصاد کشور، دولت باید مدیریت شرایط را به عهده می‌گرفت؛ به همین جهت تلاش شد با تزریق منابع مالی به بیمارستان‌ها، نیازهای مالی مقابله با کرونا در مرحله اول جبران شود. به همین منظور مبلغی بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در اسفند ۹۸ تأمین شد.

وی با اشاره به خسارت بنگاه‌های کوچک و تعطیل شدن کسب و کار مردم؛ ادامه داد: این موارد باید به نوعی جبران می شد. از این رو دولت با ارائه بسته های حمایتی برای کمک به مشاغل آسیب دیده از کرونا توانست از طریق بازارهای پولی و بانک‌ها؛ بسته‌های حمایتی لازم را به خانواده‌های آسیب دیده از کرونا ارائه دهد. همچنین یارانه‌هایی را نیز دولت در این راستا پرداخت کرد. اگرچه دولت کوشید تا حمایت مالی لازم را ارائه کند، اما  بازار سرمایه و بورس و بازارهای مالی نتوانستند مشکلات ناشی از آسیب به بنگاه‌های کوچک را جبران کنند.

به گفته وی، در سال جاری عمده تلاش دولت معطوف به تأمین منابع عمومی و پرداخت مابه تفاوت سود تسهیلات از صندوق توسعه ملی  برای جبران خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از پرداخت ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در پایان سال گذشته و نیز مبلغ ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برای مقابله با کرونا یاد کرد و افزود: برای مدیریت این شرایط ۸ برنامه با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مورد توافق قرار گرفت تا در سال جاری انجام پذیرد.

نوبخت گفت: یکی از وظایف دولت، جبران کاستی‌های واحدهای درمانی در مقابله با کرونا بویژه موضوع کاهش درآمدهای اختصاصی واحدهای درمان و تعویق پرداخت کارانه‌های پرسنلی بود. به همین منظور دولت وارد عمل شد و مبلغ شش هزار میلیارد تومان در سال جاری برای این منظور اختصاص داد. در لایحه بودجه سال آتی نیز منابع مالی لازم برای مقابله با مشکلات پاندمی کرونا با رشد قابل توجه بودجه و اعتبارات وزارت بهداشت و درمان لحاظ شده است.

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه منابع مالی لازم جهت استخدام حدود ۵۳۰۰۰ هزار نفر در کادر درمان تامین شده، خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار مجوز جدید استخدام نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا، اقتصاد خرد و کلان کشور را دستخوش تغییراتی کرده است؛ یادآور شد: با وجود تحریم‌های خارجی و اوضاع فعلی کرونا، شرایط سختی به دولت تحمیل شده است. اما دولت برای مقابله با کرونا تجهیز شده و بودجه لازم برای تأمین واکسن مقابله با کرونا را نیز تأمین کرده تا مردم را مصونیت بخشیده و ریسک مقابله با آن را کاهش دهد.

نوبخت با تقدیر از مدیریت شایسته ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، ادامه داد: دولت‌ به لحاظ تامین منابع مالی مورد نیاز به این ستاد کمک می‌کند و مردم نیز به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند کمک کنند تا همه با هم در صف مقابله با کرونا باشیم. امید است همه دست به دست هم دهیم تا در رقابت جهانی مقابله با پاندمی کرونا، موفق باشیم و با رعایت پروتکل‌ها سرافراز گردیم.

کد خبر: ۷۴٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha